عقب‌نشینی در برابر پوپولیست یکه‌تاز

عقب‌نشینی در برابر پوپولیست یکه‌تاز
کد خبر : ۱۰۰۷۸
بازدید : ۱۴۰۶
عقب‌نشینی در برابر پوپولیست یکه‌تاز

وضعیت دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها روندی صعودی به خود گرفته است. به‌رغم اینکه هنوز دست از رفتار عجیب و غریب خود برنداشته، اما همچنان در نظرسنجی‌ها در صدر قرار دارد.

آخرین جنجال وی به بایکوت مناظره امروز برمی‌گردد. سی‌ان‌ان در این مورد گزارش می‌دهد که دونالد ترامپ اعلام کرده که در برنامه مناظره امروز به میزبانی فاکس نیوز شرکت نخواهد کرد.

او گفته است شبکه فاکس‌نیوز بارها وی را به خاطر عقایدش مورد استهزا قرار داده و از این رو لزومی نمی‌بیند در برنامه امروز این شبکه شرکت کند.

این در حالی است که برخی می‌گویند رایزنی‌ها در مورد متقاعد کردن وی به حضور در این برنامه در جریان است.

برنامه فاکس نیوز قرار است در آیووا برگزار و به‌طور مستقیم پخش شود. جیمز گلاسگو یکی از شهروندان آیووایی بر این اعتقاد است که دونالد ترامپ این سخنان را به دلیل بازارگرمی می‌گوید.

هر چند که وی خود اعتراف می‌کند که از طرفداران دونالد ترامپ است و در انتخابات به او رای خواهد داد.

یکی دیگر از طرفداران ترامپ اما حضور یا عدم حضور ترامپ را در این برنامه حساس نمی‌داند، زیرا وی معتقد است که رای‌دهندگان به برنامه‌های انتخاباتی یک نفر رای می‌دهند نه حضور در مناظره تلویزیونی.

حضور نیافتن دونالد ترامپ در برنامه در حالی رخ می‌دهد که دوشنبه هفته آینده، قرار است دور اول انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در آیووا برگزار شود.

به‌رغم گمانه‌زنی‌ها در مورد حضور نیافتن ترامپ در برنامه تلویزیونی فاکس نیوز، برخی این نظریه را مطرح کرده‌اند که ترامپ از ترس روبه‌رو شدن با «مگان کلی» مجری برنامه فاکس نیوز از حضور در این برنامه سر باز زده است.

در نخستین دور از مناظره‌ها که به میزبانی فاکس‌نیوز برگزار شد، دونالد ترامپ گفته بود مگان کلی، به دلیل اینکه در شرایط طبیعی نبوده از او سوال‌های چالشی می‌پرسید.

اظهارنظر او در مورد شرایط غیرطبیعی مگان کلی، موجب شد به دلیل توهین جنسیتی دونالد ترامپ، انتقادهای فراوانی علیه او در رسانه‌ها مطرح شود.

با وجود حضور نداشتن دونالد ترامپ او به بحث روز جمهوری‌خواهان تبدیل شده است، یک نظرسنجی که اخیرا از سوی CNN/ ORC انجام شده نشان می‌دهد که دونالد ترامپ نامزد رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا رکورد جدیدی به دست آورده است.

این نظرسنجی می‌گوید از هر 10 رای‌دهنده جمهوری‌خواه در سراسر کشور 4 نفر اعلام کرده‌اند که از این میلیاردر حمایت می‌کنند. همچنین بیش از دو سوم جمهوری‌خواهان گفته‌اند او نامزدی است که به احتمال زیاد نامزد جمهوری‌خواهان در کاخ سفید خواهد بود.

ترامپ برای اولین بار در نظرسنجی CNN/ ORC بیش از 40 درصد آراء را به دست آورده و اکنون رای 41 درصدی دارد. این مقدار دو برابر رای نزدیک‌ترین رقیب او یعنی «تد کروز» با 19 درصد آرا است.

هیچ نامزد دیگری در میان رقبای جمهوری‌خواه رای دو رقمی به دست نیاورده است. سناتور مارکو روبیو 8 درصد، کریس کریستی 4 درصد و سایرین 3 درصد از آرا را به دست آورده‌اند. ترامپ اکنون در میان طیفی از زیرگروه‌های جمهوری‌خواه پیشتاز است.

این زیرگروه‌ها عبارتند از: دانشگاهیان و اعضای تی پارتی. در این زیرمجموعه‌ها هم ترامپ در صدر ایستاده است.


ترامپ: من باشم، مسیحیت قدرت دارد
مذهب اهرم قدرتمندی است که در دستان جمهوری‌خواهان قرار دارد. هر کدام از نامزدهای جمهوری‌خواهان نیز سعی کرده‌اند از این برگ برای بهبود آرای خود در نظرسنجی‌ها استفاده کنند. از سخنان عجیب و غریب بن کارسون گرفته که معتقد است اهرام ثلاثه مصر را حضرت یوسف برای انبار گندم ساخته است تا عکس سلفی وی با نقاشی کوبیده شده به دیوار منزلش که در آن روی صندلی نشسته و حضرت عیسی(ع) نیز بالا سر او ایستاده و گویی او کارسون را به مردم معرفی می‌کند. این برگ هم‌اینک چرخیده و به دستان دونالد ترامپ افتاده است. به نوشته بیزینس اینسایدر، دونالد ترامپ، نامزد میلیاردر جمهوری‌خواهان گفته است اگر وی رئیس‌جمهور ایالات‌متحده شود، مسیحیت در آمریکا قدرتمند خواهد شد. او که به نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان شهره شده است به تازگی مدعی شده، اگر می‌گفت به جای ممنوعیت ورود مسلمانان، مسیحیان حق ورود به ایالات را ندارند، کمتر به مشکل برمی‌خورد.

در دسامبر گذشته اظهارنظر دونالد ترامپ مبنی بر اینکه وی اجازه ورود مسلمانان به خاک آمریکا را، حتی به‌صورت توریستی نخواهد داد، جنجال فراوانی آفرید، اما او این‌بار مدعی شده است که اگر در مورد مسیحیان این اظهار نظر را کرده بود، مطمئنا با مشکلات کمتری روبه‌رو می‌شد. او می‌گوید: بسیار غم‌انگیز است، ما مسیحی هستیم. من پروتستانم. پدر و مادرم هم پروتستان بوده‌اند.

برخی در مورد ایمان ترامپ شک و شبهه دارند، زیرا این غول املاک آمریکا در اظهارنظری گفته بود که هرگز از خداوند طلب بخشش نخواهد کرد. او از زمانی که پای خود را به آیووا گذاشته، به شدت خود را مسیحی نشان می‌دهد. با پیوستن سارا پیلین هم به جبهه او، حالا وی می‌تواند بر رای تندروهای مسیحی که در تی‌پارتی حضور دارند، حساب باز کند. او می‌گوید: من یک مسیحی واقعی هستم. اما مسیحیت تحت محاصره عظیمی قرار دارد. متاسفانه مسیحیان آنقدر که می‌توانند در آمریکا نفوذ سیاسی ندارند.

ترامپ ادامه داد: گروه ما با یکدیگر 240 تا 250 میلیون نفر است و ما هنوز آن‌قدر که باید اعمال قدرت و نفوذ نداریم. صادقانه بگویم، فکر می‌کنم برخی کلیساها از وضعیت مالیاتی‌شان ترسیده‌اند، اما حقیقت این است که اگر با یکدیگر متحد باشید سیاستمداران نمی‌توانند مقابل شما هیچ کاری انجام دهند، شما قدرت بسیار زیادی دارید، اما مسیحیان از قدرتشان استفاده نمی‌کنند. ما باید قوی باشیم، چرا که ما مدام قدرتمان را از لحاظ مذهبی و از لحاظ نفوذ از دست می‌دهیم. وی گفت: متاسفانه برخی فروشگاه‌ها در جریان تعطیلات نمی‌گویند «کریسمس‌تان مبارک» یا روی شیشه‌هایشان عبارت «کریسمس مبارک» را نصب نمی‌کنند. من از چنین فروشگاه‌هایی خرید نمی‌کنم. آنها دیوار تبلیغات دارند اما نمی‌خواهند بگویند «کریسمس مبارک» و از خودم می‌پرسم چرا آنها کریسمس را تبریک نمی‌گویند؟!

ترامپ متعهد شد: وقتی مساله به تبریک کریسمس به مردم ختم شود، وضعیت فروشگاه‌ها را تغییر خواهم داد. به شما بگویم اگر به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شوم، بار دیگر شاهد گفتن «کریسمس مبارک» خواهیم بود. به‌خاطر داشته باشید که مسیحیت قدرت خواهد داشت. وی افزود: اگر من رئیس‌جمهور شوم شما قدرت تام خواهید داشت و به هیچ کس دیگری نیاز ندارید. شما رئیس‌جمهوری خواهید داشت که نماینده بسیار خوب شما خواهد بود، این را فراموش نکنید.


دونالد عصبانی پیروز می‌شود
ترامپ در عالم سیاست آمریکا و جهان تبدیل به پدیده‌ای شده است که هر کس از ظن خود شخصیت و اهداف سیاسی وی را مورد بررسی قرار می‌دهد. «فردی گری» در هفته‌نامه «اسپکتاتور» می‌نویسد: به عقیده من دونالد ترامپ پیروز میدان خواهد بود، برای اینکه وی از همه جمهوری‌خواهان عصبانی‌تر است. او ادامه می‌دهد: رونالد ریگان با عینک خوش‌بینی پیروز میدان شد اما دونالد ترامپ برای پیروزی در میدان به تاریکخانه آدم‌ها رفته است؛ هر چقدر تاریک‌تر، بهتر. او در روز 16 ژوئن کمپین تبلیغاتی خود را آغاز کرد. نخستین جمله‌ای که به زبان آورد این بود که رویای آمریکایی مرده است.

او گفت: کشور از سوی بازندگان اداره می‌شود. او گفت ما با مردمی روبه‌رو هستیم که از لحاظ اخلاقی فاسد شده‌اند. او گفت: ما با مردمی طرف هستیم که کشور را به پایین هل می‌دهند. در میان این همه سخنان تیره و تاری که در کمپین‌های تبلیغاتی گفت، تنها یک سخن حاکی از امید بود: «ما دوباره آمریکا را بزرگ خواهیم کرد.»

ترامپ به صبح آمریکایی اهمیت نمی‌‌دهد. او نیمه‌‌شب و نیمه تاریک آمریکا را ترجیح می‌دهد. هر گامی که ترامپ بر می‌دارد روی نقاط تاریک، تیره، توهین و تکبر تنظیم شده است. به اندازه کافی این حرکت غریب است، اما دقیقا این سخنان، حرف‌هایی هستند که میلیون‌ها رای دهنده آمریکایی منتظر شنیدنش هستند. آمریکا را تبدیل به زباله کردن و سپس این آمریکای نامطلوب را با ایده‌‌آل‌های خود مقایسه کردن یک ترفند کارساز برای دونالد ترامپ بوده است. در حال حاضر تنها چند روز به برگزاری انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری باقی مانده است. دونالد ترامپ در حالی که همگان می‌گفتند با افت رای در نظرسنجی‌ها مواجه خواهد شد، دست به خلق توفان زده است. او در تمامی نظرسنجی‌ها از رقبای جمهوری‌خواه پیشی گرفته است. گری، کارشناس مسائل ایالات‌متحده می‌گوید: او احتمالا نامزد جمهوری‌خواهان خواهد شد اما بعید است، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده شود.

با این حال اگر او نامزد جمهوری‌خواهان شود، با پدیده‌ای شگفت‌انگیز روبه رو خواهیم شد. در جبهه جمهوری‌‌خواهان نیاکانی مانند آبراهام لینکلن، تدی روزولت و آیزنهاور حضور دارند اما او پدیده این حزب خواهد بود. در هر دو جبهه، در چند روز اخیر دوباره صحبت‌هایی مطرح شده که نباید زیاد دونالد ترامپ را جدی گرفت. یادداشت‌نویسانی از هر دو حزب در این شماره از مجله «آتلانتیک» بر این باورند که تشت رسوایی ترامپ در دقایق آخر خواهد افتاد. آنها به پوچی دونالد ترامپ خندیده‌اند، به جراحی صورت او، به موهای ساختگی‌اش. برخی می‌گویند او برای این نامزد شده تا برنامه تلویزیونی، کسب و کار و فروش کتابش را رونق دهد. برخی دیگر می‌گویند او یکی دیگر از جمهوری‌خواهانی است که از قانون کاباره استفاده کرده است. درست مانند نجیب‌زاده «پیتزا مگنت» که در سال 2012 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد و از قضا در نظرسنجی‌ها نیز توفانی عمل می‌کرد. او برای اینکه به کسب و کار خود رونق دهد نامزد انتخابات شده بود تا بتواند در مرکز توجه مردمی قرار گیرد. اما قضیه در مورد ترامپ بسیار متفاوت است.

ترامپ متوجه شده است بین زننده بودن و شهرتی که اخیرا پیدا کرده است، ارتباط مستقیمی وجود دارد. هر بار که گفته می‌شود وی این‌بار دیگر خیلی زیاده‌روی کرده است، نتیجه عکس به‌وجود می‌آید وی در نظرسنجی‌ها با افزایش آرا روبه‌رو می‌شود. او گفت: مکزیکی‌ها یک مشت متجاوز به نوامیس هستند که کاری به غیر از قاچاق ندارند. او مستهجن‌ترین سخن خود را در فاکس نیوز علیه مجری زن برنامه به کار برد، اما نه تنها با افت محبوبیت روبه‌رو نشد، بلکه آمار وی در نظرسنجی‌ها بالاتر هم رفت. او ادای خبرنگار معلول نیویورک تایمز را درآورد و در مقابل دیدگان همه حرکات وی را تقلید کرد، اما نتیجه چیزی جز بالا رفتن امتیاز وی در نظرسنجی‌ها نبوده است. او سخنان نفرت‌انگیزی در مورد مسلمانان گفت و تاکید کرد اگر رئیس‌جمهور آمریکا شود، مانع ورود مسلمانان به خاک آمریکا خواهد شد، اما این سخنان موجب شد تا وی قله‌های نظرسنجی را فتح کند.

کارشناسان هم مدام در روزنامه و برنامه‌های تلویزیونی ظاهر می‌شوند و می‌گویند: مردم زیاد نگران نباشند. جاذبه زمین سیاست در نهایت وی را در خود فرو خواهد بلعید. «نی‌تی سیلور»، یک کارشناس معروف آمار به رسانه‌های آمریکا می‌گوید: از آماری که ترامپ در نظرسنجی‌ها به دست می‌آورد نترسید. این حبابی است که هر آن ممکن است بترکد. او گفت: فقط کافی است سوزن واقعیت‌های انتخاباتی را در بدن خود حس کند، او خواهد ترکید. او می‌گوید: مردم ‌آمریکا حرف آخر را اول نمی‌زنند. آنها تا دقیقه نود منتظر می‌مانند و سپس نظر خود را ابراز می‌کنند. برخی دیگر هم می‌گفتند ترامپ در آستانه انتخابات مقدماتی در آیووا که در اول فوریه برگزار خواهد شد با افت آرا در نظرسنجی‌ها روبه‌رو خواهد شد. اما نتیجه یک هفته مانده به انتخابات آیووا این بود که دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها دوباره اوج گرفت و به رای 35 درصدی رسید. این رای نشان می‌دهد وی 15 امتیاز بالاتر از تد کروز قرار دارد. بسیاری از محافظه‌کاران، تد کروز را یک محافظه‌کار اصیل می‌دانند اما در میان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه مردم چنین عقیده‌ای ندارند.

در نهایت بخش نخبه جمهوری‌خواهان حاضر شده تا دونالد ترامپ را به‌عنوان یک نامزد جدی تلقی کند. شایعه شده است که در هفته گذشته در کنگره یک جلسه محرمانه برگزار شده است و در آن جمهوری‌خواهان با مشاهده روند صعودی دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که دونالد ترامپ می‌تواند نسبت به تد کروز در برابر هیلاری کلینتون بهتر عمل کند. آنها می‌گویند عصبانی‌ترین بخش جمهوری‌خواهان و تی‌پارتی همراه دونالد ترامپ شده‌اند و این امر ممکن است موجب پیروزی وی در برابر هیلاری کلینتون شود. حزب به این نتیجه رسیده است که نمی‌تواند نامزد انتخابات را آن‌گونه که دوست دارد انتخاب کند.

در سلسله مراتب حزبی بازنده بزرگ جب بوش، فرزند رئیس‌جمهور سابق آمریکا جورج بوش و برادر دیگر رئیس‌جمهور آمریکا یعنی جورج دبلیو بوش، یک بازنده بزرگ به حساب می‌آید. نامزدهای مطرح دیگر هم باوجود اینکه تلاش و تقلای فراوانی کردند اما نتوانستند در برابر اقدامات دونالد ترامپ کاری از پیش ببرند. برخی از آنها تلاش کردند تا عقاید ترامپ را در برابر خواسته‌های اوانجلیکاها نامطمئن نشان دهند و رای مذهبی‌ها را به حساب خود واریز کنند اما در عمل نتیجه‌ای به دست نیامد. برای مثال تد کروز، اصلی‌ترین رقیب ترامپ که با او فاصله عجیبی در نظرسنجی‌ها دارد گفته بود ترامپ سه بار ازدواج کرده است و دارای عقاید نیویورکی است و وی عقیده سفت و سختی در برابر سقط جنین و حق ازدواج همجنس‌گراها ندارد، از اینرو اوانجلیکاها به وی روی خوش نشان نخواهند داد.

این سخنان هیچ نتیجه‌ای برای تد کروز نداشت، الا اینکه اگر وی سر خود را بالا بگیرد، دونالد ترامپ را خواهد دید. عقیده بر این بود که نامزدهای حبابی در نهایت بازنده میدان خواهند بود و رای‌دهندگان حساس به رقبای ترامپ رای خواهند داد. برخی می‌گویند اگر وی در انتخابات اول فوریه در آیووا و هفته بعدش در نیوهمپشایر و هفته آخر در کارولینای جنوبی بازی را واگذار کند، امپراتوری وی از هم خواهد پاشید. اما آخرین نظرسنجی‌ها از داستانی دیگر حمایت می‌کند: در سه انتخابات پیش رو، ترامپ 45 درصد از آرای مردم را به دست خواهد آورد. این در حالی است که تد کروز و مارکو روبیو ممکن است در بهترین حالت 30 درصد از آرای رای‌دهندگان را به دست آورند.



۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید