چوب کبریت از سرمربی تیم‌ملی بیشتر می‌فهمد!

چوب کبریت از سرمربی تیم‌ملی بیشتر می‌فهمد!

عدم حضور یکی از بهترین بازیکنان فعلی هندبال ایران در ترکیب تیم‌ملی در جام ملت‌های آسیا حاشیه‌های زیادی را برای او به وجود آورد.

کد خبر : ۱۰۶۴۶
بازدید : ۱۰۵۰۹
چوب کبریت از سرمربی تیم‌ملی بیشتر می‌فهمد!

عدم حضور یکی از بهترین بازیکنان فعلی هندبال ایران در ترکیب تیم‌ملی در جام ملت‌های آسیا حاشیه‌های زیادی را برای او به وجود آورد.

استکی که هم‌اکنون در ترکیب مون‌پلیه فرانسه به میدان می‌رود، دل پُری از مسئولان فدراسیون دارد و معتقد است اگر در ایران مورد حمایت قرار می‌گرفت، یک دقیقه هم به بازی کردن در کشورهای خارجی فکر نمی‌کرد.

با الله‌کرم استکی همکلام شدیم که ناگفته‌های زیادی را بیان کرد.

گفت‌وگوی با وی را در ادامه می‌خوانید.

از حضورت در فرانسه و تیم مون‌پلیه شروع کنیم. از شرایطت راضی هستی؟
حتما می‌دانید که فرانسه‌ سال قبل قهرمان جهان شده و سطح لیگ این کشور بسیار بالاست. من هم به همین خاطر تصمیم گرفتم به این‌جا بیایم و تا الان هم خودم و هم تیمم عملکرد خوبی در لیگ داشته‌ایم. تنها مشکل من در این کشور تنها ماندن در غربت است که واقعا مرا اذیت می‌کند. تازه فهمیدم هیچ جای این دنیا ایران نمی‌شود و اگر یک باشگاه خوب در ایران داشتیم،‌ یک دقیقه هم به بازی کردن خارج از کشور فکر نمی‌کردم.

الان در تیمت بازیکن فیکس محسوب می‌شوی؟
فیکس بازی کردن این‌جا سخت است؛ چون رقابت سنگینی میان بازیکنان وجود دارد. البته مربی ما که فرانسوی است،‌ اگر بازیکنی مصدوم شود یا بد بازی کند، سریعا مرا به زمین می‌فرستد. وضع تیم‌مان خیلی خوب است و اکنون در رده دوم هستیم. حتی پاری‌سن‌ژرمن را که صدرنشین است،‌ در یک بازی خانگی شکست دادیم. بازی این ٢ تیم مثل استقلال و پرسپولیس خودمان است و همه برای یکدیگر کری می‌خوانند.

از ایمان جمالی که تابعیت مجارستانی گرفت، خبر داری؟
من پای درد دل جمالی نشستم و به او حق می‌دهم. ایمان زحمت زیادی برای رسیدن به این جایگاه کشیده و وقتی در ایران به او توجه نشده، تصمیم گرفته برای یک کشور دیگر بازی کند. متاسفانه برخی فقط تابعیت او را برجسته کردند و اسمش را بازیکن‌سالاری گذاشتند.

بازیکن‌سالاری وقتی صدق می‌کند که همه شرایط فراهم باشد و آن وقت یک نفر به تیم‌ملی پشت کند. من می‌گویم اگر یک بازیکن در این شرایط به تیم‌ملی پشت کرد، اصلا اعدامش کنید و آبرویش را ببرید اما وقتی نه پول هست و نه احترام، امثال ایمان جمالی از ایران می‌روند.

به خودت هم چند‌ سال قبل چنین پیشنهاداتی شده بود؛ درست است؟
بله؛ از قطر خواستند که به من تابعیت این کشور را بگیرم و برای تیم‌ملی آنها بازی کنم. البته آن موقع شرایط هندبال حتی از حالا هم بدتر بود و من هم تصمیم گرفته بودم که بروم اما پدر و همسرم مانع شدند. حتی قطری‌ها پاسپورت مرا آماده کرده بودند و تصویرش هم در رسانه‌ها هست اما به‌خاطر ایران این پیشنهاد را رد کردم، به امید روزی که وضع هندبال کشورمان درست شود که نشد.

در جام ملت‌های آسیا همراه تیم‌ملی نبودی و سجاد، برادرت نیز دیرتر اضافه شد. رئیس فدراسیون بعد از مسابقات اعلام کرد که برخی ملی‌پوشان برای حضور در تیم‌ملی درخواست پول کرده بودند؛ آیا چنین بود؟
من که نه ولی سجاد پول خواسته بود؛ چون برای انتخابی المپیک در عضویت تیم اشتوتگارت آلمان بود و آن تیم را رها کرد. باشگاهش نیز گفته بود من پول یک‌ماه حضورت در تیم‌ملی را از قراردادت کم می‌کنم که این موضوع را با فدراسیون درمیان گذاشت اما آنها اصلا توجهی نکردند و درنهایت این موضوع باعث فسخ قرارداد سجاد هم شد. البته برای جام ملت‌های آسیا سجاد مشکل شخصی داشت که رئیس فدراسیون هم در جریان بود.

مهدوی گفته بود الله‌کرم استکی می‌توانست به تیم‌ملی بیاید اما خودش نخواست!
من می‌خواستم تیم‌ملی را همراهی کنم و حتی وقتی باشگاهم گفت که قراردادت را فسخ می‌کنیم، من قبول کردم اما آنها گفتند چون با ما قرارداد ٢ ساله داری،‌ به تیم دیگری هم نمی‌توانی بروی. ایمیل تمام این گفته‌ها را هم به فدراسیون دادم اما آنها حرف خودشان را می‌زنند.

مطمئن باشید اگر من مایل نبودم تیم‌ملی را همراهی کنم، در انتخابی المپیک با کمر مصدوم بازی نمی‌کردم. پزشکم گفت مهره کمرت کج شده و بازی‌کردن خطرناک است اما بازهم برای تیم‌ملی بازی کردم و نتیجه خوبی هم گرفتیم.

بعد از نایب قهرمانی ٢ ماه قبل این‌بار در غیاب چند بازیکن به زور پنجم شدیم؛ دلیلش چیست؟
من یادم نمی‌آید در تمام ١٠ سالی که در تیم‌ملی بودم، با اختلاف ١٠ گل به یک تیم عربی باخته باشیم. متاسفانه فدراسیون فکر می‌کرد ٥ تیم سهمیه می‌گیرند و می‌گفتند با تیم جوانان هم برویم، پنجم می‌شویم. به همین خاطر تیم را به بهانه جوانگرایی به‌دست سرمربی کروات دادند که اصلا آدم نرمالی نیست.

البته تمام مربیان اروپای شرقی درست و حسابی نیستند و به خاطر پول همه کار می‌کنند. عرفان هم تیم نایب قهرمان آسیا را با خط زدن چند نفر ویران کرد. سنگ مربی‌ای را به سینه می‌زنند که اگر حقوقش یک‌روز عقب بیفتد، تهدید به رفتن می‌کند.

چرا در سال‌های اخیر هندبال ایران همواره درگیر این حاشیه‌ها بوده است؟
متاسفانه الان یکسری دور مهدوی را گرفته‌اند که دروغگو هستند و زیرآب همه ما را می‌زنند. من عاشق ٢٠٠ دلار تیم‌ملی نیستم و اگر در تیم‌ملی هستم به خاطر مردم است. صحبت‌های من حرف تمام جامعه هندبال است اما برخی می‌ترسند بگویند.

ما ‌سال قبل با رافائل به قطر با اختلاف یک گل باختیم و بحرین را بردیم اما برای تیم‌ملی مربی‌ای آوردند که اصلا بازیکنان او را به رسمیت نمی‌شناسند چون نقش یک چوب کبریت را دارد. حتی در همین انتخابی المپیک که دوم شدیم، من و دیگر باتجربه‌های تیم تاکتیک تیم را می‌چیدیم،‌ آن وقت عرفان می‌گفت بازیکنان ایران در حدی نیستند که من چیزی یادشان بدهم!

حرف پایانی؟
آقایان! وضع هندبال را درست کنید. یک‌بار می‌گویند استکی از ثامن‌الحجج وام گرفته تا علیه تیم‌ملی کودتا کند و بار دیگر اعلام می‌کنند نخواست به تیم‌ملی بیاید؛ بس است دیگر. من که درنهایت خداحافظی می‌کنم و پولم را درمی‌آورم چون به نظرم دینی بر روی دوشم نیست.

اگر هندبال به ما کمک کرده، یادتان نرود که ما این هندبال را بزرگ کردیم و این رشته هر چه دارد،‌ از همین نسل است. ما قرار گذاشتیم تا وقتی تصمیمات اشتباه گرفته شود، به تیم‌ملی نیاییم تا به اشتباهشان پی ببرند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید