احتمال نامزدنشدن کفاشیان قوت گرفت

هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در جلسه دیروز خود تصمیمات مهمی گرفت، تصمیماتی که نشان می‌دهد احتمالا ١١ اردیبهشت ١٣٩٥ آخرین روز ریاست علی کفاشیان بر فوتبال ایران خواهد بود.

کد خبر : ۱۰۷۷۵
بازدید : ۱۲۲۵
هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در جلسه دیروز خود تصمیمات مهمی گرفت، تصمیماتی که نشان می‌دهد احتمالا ١١ اردیبهشت ١٣٩٥ آخرین روز ریاست علی کفاشیان بر فوتبال ایران خواهد بود.

به گزارش شرق،‌ مقرر شد انتخابات فدراسیون فوتبال در تاریخ یازدهم اردیبهشت سال ٩٥ برگزار شود. ثبت‌نام از نامزدهای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال هم اول اسفند آغاز می‌شود. تصمیم مهم‌تر اما ادامه ریاست علی کفاشیان از تاریخ ١٥ اسفند به بعد بود. در این جلسه تصمیم گرفته شد علی کفاشیان کار خود را تا زمان انتخابات فدراسیون فو‌تبا‌ل (١١ اردیبهشت ٩٥) به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال ادامه دهد.

دوره چهارساله ریاست کفاشیان ١٥ اسفند ٩٤ به پایان می‌رسد. پیش از این نصرالله سجادی، معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش در گفت‌وگوهای مکرر خود تأکید کرده بود پس از پایان دوران ریاست علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال باید برای این فدراسیون سرپرست تعیین شود.

شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که آیا تا زمان برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال، کفاشیان به کارش ادامه می‌دهد، گفت: «مصوبه مجمع فدراسیون این بوده که کفاشیان به کارش ادامه دهد و هیأت‌رئیسه نیز از مجمع تبعیت می‌کند، ضمن اینکه وزیر ورزش به طور شفاف بیان کرده مجمع، رأس امور است. همه ما تابع روندی دموکراتیک در این زمینه هستیم و هیچ‌کس نمی‌تواند به روندهای دموکراتیک پشت پا بزند، چون اگر این اتفاق بیفتد، باعث اخلال در همگرایی‌ها می‌شود».

این در حالی است که شهرام دبیری، دیگر عضو هیأت‌رئیسه، عنوان کرد اگر کفاشیان سرپرستی را نپذیرد، محمود اسلامیان، نایب‌رئیس فدراسیون در بازه دوماهه نیمه اسفند ٩٤ تا نیمه اردیبهشت ٩٥ رئیس فدراسیون می‌شود.

ادامه حضور کفاشیان در اتاق رئیس فدراسیون فوتبال پس از ١٥ اسفند می‌تواند یک پیام قابل‌توجه داشته باشد. همان‌طور که عنوان شد در روزهای گذشته وزارت ورزش تأکید داشت پس از ۱۵ اسفند، ریاست کفاشیان بر فدراسیون غیرقانونی است و باید برای این فدراسیون سرپرست تعیین شود و اگر خود کفاشیان هم قصد نامزدی داشته باشد، باید سرپرست شخصی به غیر از کفاشیان باشد.

در آن‌سو برخی از فدراسیون‌نشین‌ها عنوان می‌کردند اگر قرار باشد برای فدراسیون از ۱۵ اسفند سرپرستی تعیین شود، آن سرپرست را باید مجمع فدراسیون فوتبال تعیین کند. کفاشیان هم تأکید می‌کرد اساسنامه فدراسیون فوتبال با سایر فدراسیون‌ها متفاوت است و در فوتبال سرپرست معنی ندارد و خود او می‌تواند تا روز انتخابات رئیس بماند.

در شرایطی که این موضوع بسیار بحث‌برانگیز شده بود، دیروز در جلسه هیأت‌رئیسه بدون هیچ حرف‌و‌حدیثی اعلام شد تا زمان انتخابات، کفاشیان رئیس می‌ماند. از آنجا که این تصمیم‌گیری خیلی سریع و بدون مناقشه انجام شد و در ترکیب ۹نفره هیأت‌رئیسه، حداقل نیمی از اعضا همسو با کفاشیان نیستند، می‌توان این احتمال را داد که کفاشیان سایر اعضا را متقاعد کرده قصد نامزدی در انتخابات آتی را ندارد و به این ترتیب اعضای هیأت‌رئیسه بدون هیچ اختلافی تصمیم گرفتند تا ۱۱ اردیبهشت ریاست در اختیار کفاشیان باقی بماند.

مطمئنا اگر قرار باشد کفاشیان، هم پس از ۱۵ اسفند رئیس باشد و هم خودش در انتخابات شرکت کند، این موضوع با مخالفت شدید وزارت ورزش روبه‌رو می‌شود. وزارت تأکید دارد اگر قرار باشد انتخابات عقب بیفتد، دیگر فردی که خودش می‌خواهد دوباره کاندیدا باشد، نباید امور فدراسیون را بر عهده داشته باشد.

مصاحبه‌های چند روز اخیر کفاشیان هم نشان می‌دهد او نسبت به کاندیداتوری در انتخابات دچار تردید شده است. حذف تیم امید، گزارش کمیسیون اصل ۹۰ و اختلاف با وزارت ورزش، رئیس خنده‌روی فوتبال ایران را ظاهرا در تنگنا قرار داده و احتمالا او قید ریاست دوباره را زده است.

تکذیب انتخاب ازبکستان
در جلسه دیروز هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال چند تصمیم مهم دیگر هم گرفته شد. مقرر شد هیأت‌رئیسه گزارشی درباره گزارش کمیسیون اصل ٩٠ مجلس درباره فساد در فوتبال تهیه کند. همچنین ابتدا اعلام شد هیأت رئیسه تصمیم گرفته اگر قرار باشد دیدارهای تیم‌های ایرانی و عربستانی در کشور ثالث برگزار شود، ایران، کشور ازبکستان را به‌عنوان میزبان معرفی کند که خیلی زود این خبر تکذیب شد.

برخی از اعضای هیأت‌رئیسه عنوان می‌کنند دراین‌باره تصمیم‌گیری نشده و برخی می‌گویند درباره ازبکستان صحبت شده است. در پایان این جلسه عزیزخادم از دیپلماسی فدراسیون انتقاد کرد و گفت: «ما باید از رفتار منفعلانه پرهیز کنیم. واقعیت این است که باید در فضایی به‌دور از جو‌زدگی و هیجان در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم. حتی قرار است کارگروهی تشکیل شود تا تعامل سازنده‌ای را بین مسئولان فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و باشگاه‌ها برقرار کنند تا در نهایت تصمیم جمعی گرفته شود.

ما نتوانستیم از پتانسیلی که در دیپلماسی خود داریم، استفاده کنیم. شما نگاه کنید درحال‌حاضر دو نفر از کاندیداهای ریاست فیفا از کشورهای عربی هستند که این موضوع لابی قدرتمند آنها را نشان می‌دهد. در بحث مسائل هسته‌ای همه دیدند که وزیر امور خارجه و تیم او در حوزه دیپلماسی، افتخاری فرامنطقه‌ای کسب کردند که این موضوع قدرت دیپلماسی را نشان می‌دهد، اما ما در فوتبال و به‌ویژه در مناقشه اخیر، دیپلماسی قوی نداشتیم.

نباید کوتاه آمدن تبدیل به یک عادت شود. پشت‌پازدن به رفتار دیپلماتیک و اخلال در این روند همگرایانه آثار مخربی در پیش دارد. سعودی‌ها رفتارهای تقابلی و مخاصمه‌ای پیش گرفته‌اند که در این فضا اصالت رنگ می‌بازد. سعودی‌ها مناقشه سیاسی را به سمت فوتبال سوق دادند. دوره این‌گونه رفتارها به سر آمده است. درحال‌حاضر فوتبال عامل دوستی و ابزار رفع مناقشات است».

نامه اعتراض‌آمیز چهار تیم ایرانی به AFC و فیفا
تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ ‌قهرمانان آسیا نامه اعتراض‌آمیزی را به کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون جهانی فوتبال ارسال خواهند کرد. به گزارش «تسنیم»، در جلسه دیروز نمایندگان چهار باشگاه سپاهان، ذوب‌آهن، تراکتورسازی و نفت تهران (تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ ‌قهرمانان آسیا) با علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال تصمیم گرفته شد نامه‌ای اعتراض‌آمیز تا ۴۸ ساعت آینده تنظیم شود. با اعلام قنبرزاده مدیرعامل نفت تهران، این نامه قرار است از طریق فدراسیون فوتبال به کنفدراسیون فوتبال آسیا و همچنین فیفا ارسال شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید