همین حالا سه- هیچ عقبیم!

همین حالا سه- هیچ عقبیم!

فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا برای ایرانی‌ها نزدیک‌ و نزدیک‌تر می‌شود. هم‌گروهی با تیم‌های عربی بعضا قدرتمند غرب آسیا در این برهه که مسائل سیاسی بین ما و آنها همه ‌چیز را تحت‌الشعاع قرارداده، جالب توجه است و قطعا ورای همه اظهارنظرها درباره برنده بودن یا بازنده شدن ما در مسائل غیرورزشی رخ داده است.

کد خبر : ۱۰۸۸۴
بازدید : ۱۳۶۲
همین حالا سه- هیچ عقبیم!

فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا برای ایرانی‌ها نزدیک‌ و نزدیک‌تر می‌شود. هم‌گروهی با تیم‌های عربی بعضا قدرتمند غرب آسیا در این برهه که مسائل سیاسی بین ما و آنها همه ‌چیز را تحت‌الشعاع قرارداده، جالب توجه است و قطعا ورای همه اظهارنظرها درباره برنده بودن یا بازنده شدن ما در مسائل غیرورزشی رخ داده است.

مقابل عربستانی‌ها به گل زدن و بردن در زمین احتیاج داریم و نه هیچ مورد دیگری. اگر در این وادی، ماجرا را بررسی کنیم، طبق مستندات پیش‌رو، متاسفانه فعلا هر ٤ تیم ایرانی حاضر در لیگ‌قهرمانان آسیا نسبت به هم‌گروهایشان اوضاع خوبی ندارند. به هرحال به نظر می‌رسد سرانجام ما و عربستانی‌ها در هر نقطه‌ای شده مقابل هم به میدان خواهیم رفت.

ذوبی‌ها در گروه پرخرج‌ها
تیم ذوب‌آهن، نماینده کشورمان در گروه دوم، ١٠‌میلیارد و٧٠٥‌میلیون تومان بابت دریافتی بازیکنانش هزینه کرده و قاسم حدادی‌فر، مسعود حسن‌زاده و کاوه رضایی با یک‌میلیارد و مهدی رجب‌زاده ٩٠٠میلیون، گران‌ترین‌های تیم نام دارند. این رقم را مقایسه کنید با ١٥‌میلیون و٢٥‌هزار یورو ارزش کلی تیم‌ النصر عربستان که بازیکنان گران‌قیمتی مانند میرزوفسکی ٥٠‌میلیون یورو، ٢,٧٥‌میلیون یورو گابریل و ٢‌میلیون یورو مایگا دارد. لخویا ١٣.١٣‌میلیون یورو خرج بازیکنان فعلی‌اش کرده است.

در تیم قطری، بازیکنی به نام چیکوی اسپانیایی ٦.٥‌میلیون یورو خرج روی دست سران لخویا گذاشته و علاوه بر او یوسف سکنی ٢.٥ و تی‌هی‌نام یک‌میلیون یورو قیمت دارند. بنیادکار اگر از پلی‌آف با الشباب بیرون بیاید، با هزینه ٤.٨‌میلیون یورویی دردسرساز می‌شود؛ به‌ویژه با میلوسویچ ٧٠٠‌هزار یورویی زوآقی ٤٠٠‌هزار یورویی. الشباب امارات ٢.٩‌میلیون یورویی بازیکنانی مانند لوانور یک‌میلیون یورویی و کارلوس ویلانوای ٩٠٠‌هزار یورویی دراختیار دارد.

یوروهای نفتی در گروه نفت
نفت، ٧‌میلیارد و٣١٩میلیونی اگر در پلی‌اف از سد الجیش قطر بگذرد، می‌تواند با بیرانوند یک‌میلیارد و١٠٠، سیدجلال حسینی ٨٠٠‌میلیون و ایمان مبعلی ٧٧٠میلیونی حرف‎های زیادی برای گفتن داشته باشد. الجیش، رقیب این تیم در پلی‌آف، ١٢,١٠‌میلیون یورو قیمت دارد و از بازیکنانی مانند مندس ٤‌میلیون یورو، عبدالرزاق و رومارینیوی ٢‌میلیون یورویی و لی‌کیون‌هو ١.٥‌میلیون یورویی می‌توان به‌عنوان گران‌قیمت‌ترین بازیکنان تیم نام برد.

اگر نفت از این مرحله عبور کند، در گروه العین امارات، ‌نسف‌قارشی ازبکستان و الاهلی عربستان قرار می‌گیرد. العین ١٦.٩٣‌میلیون یورو قیمت دارد و ٣ بازیکن اول تیم به لحاظ قیمت، رایان بابل ٥‌میلیون یورو، عبدالرحمن ٣.٥‌میلیون یورو، مورنو ٢.٥‌میلیون یورو و باستوس ١.٧٥‌میلیون یورو هستند.

تیم نسف قارشی ازبکستان، تنها ٢.٢٨‌میلیون یورو قیمت دارد و در این تیم دورکین ٢٥٠، کاریف ٢٢٥ و روج ٢٠٠‌هزاردلاری بیش از بقیه پول درمی‌آورند. تیم الاهلی عربستان، ١٠.٢٣‌میلیون یورو خرج تیم فعلی کرده و فتواتزیدیس ٣.٥، عبدالشافی ١.٥ و مارکینیو ١.٤‌میلیون یورویی گران‌ترین بازیکنان تیم هستند.

رقبای دندان‌گرد سپاهان
سپاهان درگروه اول با النصر امارات، لکوموتیو تاشکند ازبکستان و برنده پلی‌آف بین الوحدات و الاتحاد عربستان روبه‌رو می‌شود. به لحاظ مالی، ارزش سپاهان، ١٣‌میلیارد و٤٥٢‌میلیون تومان است؛ درحالی‌ که مبلغ کل بازیکنان تیم النصر امارات به‌عنوان یکی از هم‌گروه‌های سپاهان، ١٢‌میلیون و٨٠‌هزار یورو تخمین زده می‌شود.

گران‌ترین بازیکنان این تیم، نیلمار ٥‌میلیون یورویی، لوئیس خمینس ٢‌میلیون یورویی و جاناتان پیترویپای ٢‌میلیون و٥٠٠‌هزار یورویی نام دارند. ارزش کلی تیم لکوموتیو تاشکند ٥,٥٥‌میلیون یوروست و درباره گران‌ترین بازیکنان این تیم می‌توان از جباروف ١.٣‌میلیون یورویی و نستروف یک‌میلیون یورویی نام برد. از آنجایی که برنده بازی بین تیم‌های الوحدات اردن و الاتحاد عربستان هم در این گروه قرار می‌گیرند، نگاه به اوضاع و احوال مالی این ٢ تیم هم خالی از لطف نیست.

ارزش کلی الاتحاد عربستان ٤‌میلیون و٦٨‌هزار یوروست. سولی مونتاری غنایی با دریافت ١.٥‌میلیون و یورو گران‌ترین بازیکن تیم است. اسامه الهربی ٧٠٠ هزاریورو، مختار ٥٥٠‌هزار یورو و لوسین سان‌مارتین ٥٠٠‌هزار یورو، دیگر بازیکنان روی بورس و گران تیم هستند. تیم الوحدات اردن ٢ و نیم‌میلیون قیمت دارد و الحامد ٥٠٠‌هزاردلاری، گران‌ترین بازیکن تیم ضعیفی است که سازوکار مالی‌اش حداقل برای سایت‌های مرجع نقل‌وانتقالاتی شفاف نیست.

اوضاع همگروهی‌های تراکتور
تراکتورسازی، ٦‌میلیارد و٩٠٩‌میلیون ارزش کلی دارند. از کاردوسو کارلوس الکساندر یک‌میلیارد و ١٦٠، آگوستو سزار دوسانتوس یک‌میلیارد و١٥٠ و محمد ایرانپوریان ٩٥٠‌میلیون تومانی به‌عنوان گران‌ترین بازیکنان تیم نام برده می‌شوند. رقبای تراکتور در گروه سوم شرایط جالبی دارند. الهلال، پرافتخارترین تیم آسیا، ١٦‌میلیون و٢٨‌هزار یورو ارزش بازیکن دارد.

در این تیم ادواردو ٥‌میلیون یورو، آیلتون ٢,٥‌میلیون یورو، شمرانی و دیگه (هرکدام ١.٥‌میلیون یورو) درآمد دارند. پاختاکور، با ٤‌میلیون و١٠هزار یورو هزینه بازیکن بسته شده و در ترکیب این تیم اسکندروف ٥٠٠‌هزار یورو و ماخستالیف ٤٥٠‌هزار یورو پول دریافت می‌کنند.

تیم الجزیره امارات ٢٢.١٨‌میلیون یورو خرج کرده و داعیه صعود از پلی‌آف و پیشروی را دارد؛ آن هم با بازیکنانی مانند جفرسون ٧، ووچینیچ ٥، نوس ٤‌میلیون یورویی و جونس ٢.٥‌میلیون یورویی. السد قطر، ژاوی ٥، بونجا ١.٩میلیونی، بلهاج و ابراهیم ١.٥ و پورعلی‌گنجی ١.٣‌میلیون یورویی. کل هزینه‌ السد، ١٣‌میلیون و٥٣‌هزار یورو تخمین زده شده است.

نتیجه ماجرا منفی است
با توجه به آنچه خواندیم، بازیکنان ٤ تیم ایرانی بسیار کمتر از رقبای آسیایی خود در آمد دارند. این موضوع را اگر در کنار جنجال‌های اخیر، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فوتبال ایران که فقط مختص این ٤ باشگاه نیست،‌قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که قیاس‌باشگاه‌های ایرانی با باشگاه‌های دیگر حاضر در لیگ قهرمانان آسیا از حوزه غرب آسیا قیاسی کاملا مع‌الفارق است.

البته که باشگاه‌های کشورمان در سال‌های اخیر چند بار معدود با تکیه بر استعدادهای درونی خود توانستند افتخاراتی را رقم بزنند. در بحث درآمدها باید به این نکته هم توجه کنیم که با توجه به قانونمند نبودن پرداختی بازیکنان در ایران، بسیاری از نفرات حتی کمتر از قراردادی که با باشگاه امضا کرده‌اند، پول دریافت می‌کنند و این موضوع در انگیزه آنها بسیار اثرگذار است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید