فدراسيون كی‌روش را نمی‌خواهد؟!

کد خبر : ۱۰۹۵۲
بازدید : ۱۰۰۲

حدود دو ماه قبل بود كه سرمربي پرتغالي تيم ملي بعد از موافقيت علي كفاشيان، به مرخصي دو ماهه رفت. او قبل از رفتن در مصاحبه با رسانه‌ها و جلساتش با مديران فدراسيون روي اين مساله تاكيد كرده بود كه دوست دارد وقتي بر مي‌گردد همه امكانات براي حضور پرقدرت تيم ملي در مسابقات مقدماتي جام جهاني فراهم باشد.

كي‌روش با اين اميد ايران را ترك كرد و امروز كه چند روز از بازگشت او به ايران مي‌گذرد يك اتفاق جالب توجه و البته تكراري همه را متعجب و ناراحت كرده است. در تمام اين مدت «هيچ اتفاقي نيفتاده است.»حالا باز هم شايعاتي درباره اعتراض‌هاي خصوصي كي روش و دلخوري‌هاي او در محافل ورزشي شنيده مي‌شود. آن هم در شرايطي كه كي‌روش قبل از رفتن رسما كفاشيان را تهديد كرده بود كه اگر قرار باشد هيچ حمايتي از تيم ملي ايران انجام نشود و امكانات مدنظر او فراهم نشود، مجبور مي‌شود به همكاري‌اش با فوتبال ايران پايان بدهد.

اين درست همان نكته‌اي است كه كفاشيان هم چندي پيش در مصاحبه خود با خبرگزاري‌هاي مختلف به آن اشاره كرد و گفت: «كي‌روش خواسته‌ها و انتظارات به جايي در حمايت از تيم ملي از ما دارد كه اگر اجرايي نشود ايران را ترك خواهد كرد.»نوشتن از اينكه كي‌روش از مسوولان ورزش و فوتبال ايران چه مي‌خواهد بدون هيچ ترديدي تكرار مكررات است. بازسازي زمين چمن كمپ تيم‌هاي ملي، لباس‌هاي با كيفيت برندي معتبر، بازي‌هاي دوستانه با تيم‌هاي صاحب نام و اردوهاي آماده‌سازي طبق برنامه‌اي كه به فدراسيون ارايه داده ساده‌ترين خواسته‌هايي است كه مرد پرتغالي از فدراسيون فوتبال دارد. اما تا به امروز در كمال تعجب اين خواسته‌ها عملي نشده است.

تيم ملي ايران سال‌هاي سال است كه به عنوان تيم اول قاره آسيا شناخته مي‌شود. مربي صاحب نام و گران‌قيمتي را بالاي سر خود دارد. اما زميني كه تيم ملي ايران در آن تمرين مي‌كند از نظر كيفيت جزو بدترين زمين‌هاي تمرين كشورهاي فوتبال قاره آسيا به حساب مي‌‌آيد. كي‌روش بارها اعلام كرده است نخستين ابزاري كه مي‌تواند به موفقيت تيم ملي كمك كند، زمين تمرين است.

چرا كه بدون داشتن زمين تمرين نمي‌شود اميدي داشت. براي آماده‌سازي تيم ملي اما بعد از پنج سال حضور در ايران او هنوز نتوانسته اين موضوع را در فدراسيون فوتبال جا بيندازد كه تهيه يك زمين چمن ساده چه نقشي مي‌تواند در آماده شدن تيم ملي ايفا كند. پيش از سفر كي‌روش به پرتغال و آفريقاي جنوبي، او از فدراسيون خواست هر طور كه مي‌توانند شرايط زمين را آماده مرحله بعد كنند. بعد از اين جلسه و قول و قرار انجام گرفته، كفاشيان به همراه معاون پشتيباني وزارت ورزش به كمپ تيم ملي رفتند و بعد از اين بازديد، كفاشيان گفت وزارت ورزش براي بازسازي چمن كمپ تيم ملي قول مساعد داده است. چند روز بعد، اين قول از سوي وزارت ورزش تكذيب شد.

بعد از اين تكذيب، شهرداري تهران اعلام كرد كه زمين كمپ تيم‌هاي ملي را ترميم مي‌كند و اين وعده تازه، اميد زيادي را به وجود آورد كه اين اتفاق صورت بگيرد و آرزوي بزرگ فوتبال ملي برآورده شود اما تا به امروز اين اتفاق عملي نشده است. باور كردن اين مساله كه فدراسيون فوتبال ايران در طول پنج سال توانايي بازسازي زمين چمن كمپ تيم‌هاي ملي را ندارد براي كشوري چون ايران واقعا سخت است. اما مشكلي است كه وجود دارد و انگار قرار هم نيست حل شود.

كي‌روش پيش از سفرش به آفريقاي جنوبي از فدراسيون فوتبال خواست چه او در تيم ملي بماند، چه از تيم ملي جدا شود شرايط را براي برپايي اردوي تيم ملي در خردادماه فراهم كنند. در خرداد ٩٥ دو روز به عنوان فيفادي لحاظ شده و كي‌روش معتقد است اين دو روز مي‌تواند نقش بزرگي در موفقيت تيم ملي ايفا كند اما در شرايطي كه تقريبا تمام حريفان آسيايي ايران تكليف‌شان را براي آن دو بازي مي‌دانند، تيم ملي ايران به عنوان بهترين تيم قاره در رنكينگ فيفا اصلا نمي‌داند در آن روزها اردو دارد يا خير! اين در حالي است كه يك ماه قبل برخي مقامات فدراسيون فوتبال اعلام كردند بازي دوستانه با مقدونيه قطعي شده و احتمال رويارويي با تيم ملي نروژ هم وجود دارد كه البته اين موضوع هم توسط كفاشيان تكذيب شد و گفت هيچ بازي دوستانه‌اي براي تيم ملي قطعي نشده است. مشكلا درباره البسه تيم ملي هم هنوز پابرجا است.

از مرداد ٩٤ تاكنون لباس بهترين تيم آسيا هيچ اسپانسري ندارد. وقتي مرداد گذشته قرارداد فدراسيون فوتبال با آل‌اشپورت به پايان رسيد، برخي برندها براي فعاليت در فوتبال ملي ايران ابراز علاقه كردند. صحبت از لي نينگ، جوما، آديداس، لوتو و... شد و در نهايت علي كفاشيان اعلام كرد فدراسيون فوتبال قراردادش را با آل‌اشپورت تمديد مي‌كند.

يك هفته بعد از اين اظهارنظر، سايت فدراسيون فوتبال با انتشار بيانيه‌اي عجيب اعلام كرد كه برندهاي ورزشي مي‌توانند ظرف يك هفته پيشنهاد خود را به فدراسيون فوتبال ارايه كنند و از آن زمان (حدود يك ماه قبل) تاكنون هيچ اتفاقي نيفتاده و همچنان تيم ملي ايران بدون اسپانسر است.

كفاشيان مي‌داند كه كي‌روش تهديد به رفتن كرده است. مردم ايران و بازيكنان تيم ملي اين مربي را دوست دارند و با بررسي اتفاقات گذشته كاملا حق را به اين مربي مي‌دهند. كي روش بارها براي اجرايي شدن اين خواسته‌ها با مديران فدراسيون و حتي وزارت ورزش وارد چالش‌هايي جدي شده است.

دو بار حتي كار تا آستانه فسخ قرارداد هم پيش رفت. اما هيچ‌وقت مشكلات برطرف نشد تا آقاي مربي ديگر بهانه‌اي براي اعتراض كردن نداشته باشد. نكته‌اي كه براي اهالي فوتبال و حتي مردم ايران اهميت دارد اين است كه آنها پيش خودشان فكر مي‌كنند كه واقعا براي فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش بازسازي زمين چمن كمپ تيم ملي تا اين انداز كاري سخت است كه پنج سال است كي روش درخواست بازسازي مي‌دهد.

اما تا به امروز هيچ اتفاقي نيفتاده است؟ به نظر مي‌رسد كه مديران فدراسيون فوتبال خودشان هم از همكاري با سرمربي تيم ملي خسته شده‌اند و به دنبال راهي هستند تا اين مربي خودش مجبور شود قيد همكاري با تيم ملي ايران را بزند تا مقطع همكاري در شرايطي صورت بگيرد كه آنها مجبور نباشند به كي‌روش خسارت بدهند. اگر غير از اين بود. فدراسيون فوتبال درتمام اين سال‌ها حمايت قاطع از تيم ملي را در اولويت خود قرار مي‌داد. امروز وقتي هيچ حمايتي از تيم ملي نمي‌شود و براي هزارمين بار در سال‌هاي گذشته به درخواست‌هاي منطقي كي‌روش بي‌توجهي شده است، ‌اين احتمال وجود دارد كه در آينده‌اي نزديك اخباري درباره از سر‌گيري مذاكرات فدراسيون و كي‌روش براي فسخ قرارداد در رسانه‌ها منتشر شود.

كي‌روش دو ماه در ايران نبود. اما دستياران و مشاورانش او را لحظه به لحظه در جريان اخبار فوتبال ايران قرار دادند. اين مربي قبل از اينكه به ايران بيايد مي‌دانست كه هيچ كدام از خواسته‌هايش اجرايي نشده است. با اين حال كي‌روش ديروز براي برگزاري جلسه‌اي با علي كفاشيان، راهي فدراسيون فوتبال شد تا از زبان رييس درباره علت عملي نشدن اين خواسته‌ها سوال بپرسد. كي روش خودش خوب مي‌داند كه در آخرين جلسه قبل از مرخصي‌اش با رييس فدراسيون به علي كفاشيان چه چيزهايي گفته و چه قول‌هايي گرفته بود. كمترين خواسته او اين بود كه بايد بهترين امكانات در اختيار تيم ملي قرار بگيرد و خواستار آن شده بود تا هرچه سريع‌تر وضعيت زمين چمن كمپ تيم ملي به شرايط مطلوب و مناسب رسيده و تكليف اسپانسر لباس تيم ملي نيز زودتر مشخص شود.

او حتي برنامه‌هاي تيم ملي را به كفاشيان ارايه داده و از او خواسته بود در زماني كه به ايران بازگشت فدراسيون مقدمات لازم براي اجرايي شدن تمام اين برنامه‌ها را فراهم كرده باشد. كي‌روش در جلسه سه ساعته خود با كفاشيان طبق خبري كه در فارس منتشر شد پيگير اين مطالبات شد و اين‌بار نيز با صراحت بيشتري از رييس فدراسيون فوتبال سوال كرد كه امكانات و وعده‌هايي كه قبل از رفتن به وي مطرح شده بود، در راستاي اجرايي شدن آنها، چند درصد پيشرفت داشته و چه اندازه اين وعده‌ها عملي شده است.

البته در ظاهر هيچ‌كدام از اين وعده‌ها و قول‌هاي مسوولان فدراسيون براي آماده‌سازي تيم ملي عملي نشده است اما كفاشيان نيز توضيح داد كه همه اين برنامه‌ها در دست اجراست و در آينده‌اي نزديك عملي خواهد شد. حال همه بايد منتظر آينده بمانيم. بايد ديد كي‌روش تا كي قرار است درخواست بدهد و فدراسيون تا كي قرار است نسبت به اين خواسته‌ها بي‌توجه بماند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید