«چهارشنبه» واقعیت زندگی امروز مردم است

«چهارشنبه» واقعیت زندگی امروز مردم است

سروش محمدزاده کارگردان فیلم «چهارشنبه» است. فیلمی که در بخش هنر و تجربه سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد.

کد خبر : ۱۱۰۷۲
بازدید : ۵۹۷۷
«چهارشنبه» واقعیت زندگی امروز مردم است

سروش محمدزاده کارگردان فیلم «چهارشنبه» است. فیلمی که در بخش هنر و تجربه سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد.

این اثر نخستين تجربه کارگردانی فیلم بلند سروش محمدزاده است. او پیش از این ساخت هفت فیلم مستند و تدوین بیست‌ودو مستند و همچنین تدوین پنج فیلم ویدیویی را برعهده داشته است.

محمدزاده معتقد است که سینما از دل واقعیت‌های جامعه می‌آید و فیلم «چهارشنبه» هم واقعیت زندگی مردم است.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: آنها نمی‌دانستند اتفاقی می‌افتد که چهارشنبه را برایشان روزی متفاوت خواهد کرد....

در این فیلم بازیگرانی چون شهاب حسینی، نسیم ادبی، آرمان درویش، هستی مهدوی، امیرحسین شام بیاتی، الهام حاج‌فتحعلی، گیتی قاسمی، نیما راد، پیام اینالویی، رسول ادهمی، فرخنده فرمانی‌زاده، فرهاد محمدی، فرشاد محمدی و ... بازی می‌کنند.

گفت‌وگو با این کارگردان سینما را با هم می‌خوانیم.

آقای محمدزاده داستانی که برای فیلم خود «چهارشنبه» انتخاب کرده‌اید، داستانی است که امروزه در واقعیت و در جامعه امروزی هم شاهد آن هستیم، چه طور شد که این داستان را تبدیل به فیلم کردید؟ با توجه به حساسیت‌هایی که درباره موضوع قصاص در جامعه وجود دارد؟
امروزه سینما این قابلیت را دارد که فیلم‌ها را با توجه به نزدیک بودن به اتفاقات جامعه نشان دهد. «چهارشنبه» بارها باعث می‌شود تا مخاطب خود را در جایگاه یک خانواده و آدم‌ها قرار دهد. موضوع اصلی این داستان این است که پدر یک خانواده در مراسم عروسی به قتل می‌رسد و بعد از دو سال که حکم قاتل آمده، بین سه تا از فرزندان و یکی از فرزندان اختلاف پیش می‌آید و آن یک نفر که کاراکتر اصلی است در مقابل سایر اعضا می‌ایستد و اصرار دارد که حرف خودش را به کرسی بنشاند و به همین خاطر مشکلات زیادی برایش پیش می‌آید.

فیلم با عروسی شروع می‌شود و با نمایی از ورود عروس و داماد به پایان می‌رسد. این آغاز و پایان قرار است تلخی داستان فیلم را بگیرد؟
به‌هرحال ما شاهد داستانی تلخ هستیم در طول فیلم؛ اما این‌که یک داستان را چه طور روایت کنیم و به یک نقطه منطقی برسانیم تا مخاطب هم خسته نشود، واقعا در سینما مهم است. ریتم مسأله جدی است؛ چون می‌دانم مخاطب امروز حوصله وقت تلف کردن در سینما را ندارد. اما رسیدن به یک ریتم مناسب خیلی سخت است و سال‌ها زمان می‌برد.

از فیلمنامه شروع می‌شود و باید ریتم را رعایت کنی تا برسی به عناصر فیلم و کنار هم درست بچینی؛ درنهایت در تدوین نتیجه کار مشخص می‌شود. در تدوین همه چیز لبه تیغ است؛ چون ریتم ذهنی خودم ریتم تندی است مدام این نگرانی را داشتم که این ریتم تند آسیب به دریافت مخاطب نزند. امروز که به فیلم نگاه می‌کنم، می‌بینم باید از فیلم فاصله بگیرم. من اعتقاد دارم نفس کشیدن در سالن سینما مفهومی ندارد چون مخاطب آمده فیلم ببیند و کار دیگری ندارد.

رنگ فیلم عمداً رنگ سردی انتخاب شده که غم و فضای حاکم بر داستان را به مخاطب نشان دهد؛ ولی فکر نمی‌کنید این مخاطب را خسته می‌کند؟
بعد اتمام فیلم می‌توان گزینه‌های دوم و سوم گذاشت ولی در حین تولید نه. از ابتدا مدیر فیلمبرداری پیشنهاد داد و من قبول کردم و نتیجه‌اش را هم دارم می‌بینم.

این فیلم با سرمایه مستقلی ساخته شده است؟
شهاب حسینی سرمایه‌گذار معنوی فیلم هستند. ایشان به خاطر بازی خود دستمزدی دریافت نکردند و قبل از همکاری با من و این فیلم هم سرکار عادل یراقی بودند و در فیلم ایشان بازی کردند. چون دوست دارند که به نسل تازه‌کار هم کمک کنند. خیلی به جوان‌ها کمک می‌کنند. اگر بخواهیم دستمزد آقای حسینی را پرداخت کنیم به یک بودجه هنگفت نیاز داریم و ایشان به همه لطف دارند.

فیلم را با پروانه ساخت ویدیویی ساختید؟
بله؛ فیلم پروانه ساخت ویدیویی دارد و به همین دلیل هم فیلم را به هنر و تجربه ارایه کردیم؛ چون «چهارشنبه» یک فیلم کلاسیک قصه‌گو است و روایت ساده و روانی دارد و با چیزی که از هنر و تجربه انتظار می‌رود، همخوانی ندارد. خوشبختانه «چهارشنبه» در این بخش پذیرفته شد. من نمی‌دانم چه ویژگی در فیلم ما دیدند که انتخابش کردند؛ چون فیلم ما مدل تجربی یا ضدقصه ندارد.

بازیگر چهره‌ای هم جز شهاب حسینی نداریم اما فیلم از فضای سینمای بدنه و تجاری هم دور است. قصه تلخی دارد و این تلخی البته به معنای سیاه بودن نیست. خوشحالم که در جشنواره فیلم فجر و در بخش هنر و تجربه حضور داریم.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید