خود مدیریتی و مدیریت زمان

در قسمت‌های قبل به مباحث مختلف مرتبط با خودمدیریتی و اصول آن پرداختیم. حال نوبت آن است که به پیوند‌های موجود بین خودمدیریتی و مدیریت زمان بپردازیم و نکاتی را پیرامون ارتباط تنگاتنگ این دو زمینه کاربردی مدیریت مطرح سازیم.

کد خبر : ۱۱۱۸۹
بازدید : ۱۰۱۸
در قسمت‌های قبل به مباحث مختلف مرتبط با خودمدیریتی و اصول آن پرداختیم. حال نوبت آن است که به پیوند‌های موجود بین خودمدیریتی و مدیریت زمان بپردازیم و نکاتی را پیرامون ارتباط تنگاتنگ این دو زمینه کاربردی مدیریت مطرح سازیم.

ساعتی یا حتی دقیقه‌ای فکر کنید
اگر هدف شما کسب درآمد سالانه 100000 دلار در سال است و میزان ساعات کاری‌تان در هفته 40 ساعت، این به آن معنا است که شما باید در هر ساعت 48 دلار یا در هر دقیقه کارتان 80 سنت درآمد داشته باشید. آنچه مسلم است اینکه شما بدون تمرکز کردن روی عملکرد و درآمد تک تک ساعات و حتی دقایق کارتان نخواهید توانست به این اهداف جامه‌عمل بپوشانید.

الگوهای بهره‌وری روزانه خود را بشناسید
برای خودمدیریتی زمانی، باید به‌طور دقیق بدانید که در چه زمانی از ساعات کاری‌تان بیشترین بازدهی و بهره‌وری را ارائه می‌دهید و براساس آن مهم‌ترین و پیچیده‌ترین فعالیت‌های‌تان را در همان ساعات انجام دهید. با این کار درمی‌یابید که می‌توان کارهای بیشتری را در مدت زمان کوتاه‌تری و به شکل مطلوب‌تری انجام داد.

برای پاسخگویی به تماس‌های تلفنی برنامه‌ریزی کنید
از آنجا که جواب دادن به تماس‌های تلفنی شخصی و حاشیه‌ای، آسان‌ترین کاری است که در محل کارتان می‌توانید انجام دهید حتما آن را به زمان‌هایی که انرژی تان در کمترین حد است موکول کنید و ساعات اوج انرژی‌تان را صرف گپ‌زدن تلفنی نکنید.

بر چیزهایی تمرکز کنید که تحت کنترل شماست
هیچ گاه وقت ارزشمندتان را صرف فکر کردن و نگرانی راجع‌به چیزهایی که تحت کنترل‌تان نیستند نکنید، چرا که این کار نتیجه‌ای غیر از تلف شدن وقت و انرژی تان به دنبال نخواهد داشت. در عوض تمرکز کردن روی عوامل تحت کنترل تان شما را به هدف‌های خود نزدیک‌تر می‌سازد.

سیستم‌های کاری خود را پالایش کنید
همیشه و در همه حال بکوشید تا روش‌های کاری‌تان را مورد بازبینی قرار دهید و ببینید که آیا می‌توانید با استفاده از روش‌های متفاوتی به اهداف تان برسید. تمرکز کردن روی جزئیات می‌تواند کمک زیادی به بهبود بهره‌وری و صرفه‌جویی در وقت تان کند.

در مقابل به تعویق انداختن کارها مقاومت کنید
اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که انجام کارهایشان را به دلایل مختلف به تاخیر یا تعویق می‌اندازند، باید هرچه سریع‌تر این خصلت را کنار بگذارید و برای این کار باید همیشه ضربتی عمل کنید و پس از شناسایی دلایل به تعویق افتادن کارها درصدد انجام سریع آنها برآیید.

فرآیندهای کاری مشخصی را دنبال کنید
مشخص بودن مسیرها و فرآیندهای کاری می‌تواند کمک زیادی به افزایش بهره‌وری کار و مدیریت بهینه زمان کند. پس با ایجاد این مسیرها با چشمی باز و آگاهانه برای رسیدن به اهدافتان گام بردارید.

همیشه با هدف گام بردارید
افراد موفق کسانی هستند که بدون اینکه نیازی باشد توسط دیگران تحریک و تهییج شوند برای رسیدن به اهداف خود گام برمی‌دارند، چرا که خودشان برای خود هدف و انگیزه تعریف می‌کنند و برای دستیابی به آنها حرکت مداوم دارند.

منبع: کتاب Little things matter
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید