موج‌سواری سهامداران

موج‌سواری سهامداران

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند.

کد خبر : ۱۱۲۰۱
بازدید : ۳۵۷۴
بازار سهام

موج‌سواری سهامداران در روزهای مثبت بورس

عبور شاخص از کانال چهاردهم
دیروز شاخص کل بورس با رشد 1214 واحدی (6/ 1 درصدی) در سطح 75 هزار و 784 واحدی متوقف شد. تقویت خوش‌بینی‌ها عبور شاخص از 14 کانال از ابتدای دی و قرار گرفتن نزدیک به سطح 76 هزاری را رقم زد. روز گذشته از 37 صنعت بورسی، تنها 6 صنعت با افت همراه شد. همچنین شاهد صف‌های خرید طولانی در نمادهایی بودیم که پیش از این با رشدهای قابل توجه و بدون اصلاح قیمتی همراه بودند.

خوش‌بینی‌ها به رونق اقتصادی با گشایش‌های بین‌المللی و ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کنار بازگشت ظرفیت تولید بالاتر، چشم انداز رشد سودآوری صنایع بورسی در بلندمدت را می‌دهد. با این حال، زمانبر بودن تحقق این انتظارات در کنار رشد دسته جمعی قیمت سهام تردیدهایی را برای رونق پایدار بورس به وجود آورده است. هرچند هجوم نقدینگی به بورس احتمال اصلاح در شرایط کنونی را کاهش داده است.

بازار ارز

موج‌سواری سهامداران در روزهای مثبت بورس

برخورد دلار با کف؟
دیروز، نرخ هر دلار آمریکا با رشد 5 تومانی به سطح 3570 تومانی رسید. در حالی که در ابتدای معاملات دیروز دلار روند نزولی را در پیش گرفته بود، اما به نظر می‌رسد شناسایی کف‌های قیمتی افزایش تقاضا را به دنبال داشت. کارشناسان در ماه‌های اخیر به عدم رشد مناسب دلار در مقایسه با عوامل بنیادی (با توجه به نرخ تورم داخل و همچنین رشد ارزش دلار آمریکا در بازار جهانی‌) اشاره کرده بودند.

این موضوع باعث شده که با وجود حضور عوامل فشار مانند انتظار برای یکسان‌سازی نرخ ارز در ماه‌های آتی مقاومت شدید نرخ دلار در برابر افت را شاهد باشیم. علاوه بر این، با وجود انتظار برای اعمال این سیاست، بارها به این موضوع تاکید شده که دولت در بازار ارز دخالتی نداشته و تنها در صدد کاهش نوسانات نرخ دلار است.

بازار سکه

موج‌سواری سهامداران در روزهای مثبت بورس

تردید سکه به پایداری رشد اونس
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 6 هزار تومانی به قیمت 972 هزار تومان معامله شد. با وجود رشد 5 تومانی نرخ دلار، نوسانات اونس افت قیمت سکه را رقم زد. اونس در ابتدای معاملات روز گذشته نزولی شد، تردید معامله‌گران نسبت به اونس، افت سکه را رقم زد. در ادامه، اما تقویت تقاضای محافظه‌کارانه اونس با افت بازارهای سهام اروپا اونس را با رشد همراه کرد.

در شرایط کنونی چشم‌انداز کند شدن رشد اقتصادی و سیگنال‌های بانک‌های مرکزی برای تشدید سیاست‌های انبساطی بر نگرانی‌ها از اقتصاد جهانی (حمایت از اونس) تاکید دارد. همچنین در بازار داخلی، پس از رسیدن نرخ دلار به کمترین میزان از آبان، معامله‌گران با شناسایی کف قیمتی، اقدام به خرید دلار کردند. با توجه به رشد اونس و بازگشت نرخ دلار از کف، انتظار می‌رود قیمت بازاری سکه به ارزش ذاتی آن نزدیک شود.

بازار طلای جهانی

موج‌سواری سهامداران در روزهای مثبت بورس

ناجی اقتصادی اونس طلای جهانی
دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1176 دلار معامله ‌شد. در شرایط تعطیلی اکثر بازارهای آسیا، افت بازارهای سهام اروپا رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس را رقم زد، اما نوسانات شاخص دلار، قیمت اونس را با نوساناتی همراه کرد. روز گذشته تداوم نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی به ویژه کشورهای نوظهور بازارهای سهام اروپا را به کمترین میزان از سال 2014 رساند.

چشم‌انداز کند شدن رشد اقتصاد جهانی و اثرات ضدتورمی قیمت پایین نفت می‌تواند بانک مرکزی اتحادیه اروپا را به تشدید سیاست‌های انبساطی حرکت دهد. با اینکه این عامل می‌تواند با افت یورو (رشد شاخص دلار) عامل فشار بر اونس شود، اما تصویر نگران‌کننده اقتصاد جهانی با رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس می‌تواند این عامل را تعدیل کند. همچنین احتمال تدریجی شدن روند افزایش نرخ بهره آمریکا نیز وجود دارد. اظهارات جنت یلن روز چهارشنبه می‌تواند این تصویر را روشن تر کند.

بازار اوراق مسکن

موج‌سواری سهامداران در روزهای مثبت بورس

بازگشت نرخ سود به نزدیکی 24 درصد
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند92 (تسه9212) با رشد 2 درصدی به قیمت 87 هزار و 187 تومان معامله شدند. رابطه بین قیمت و نرخ سود و امکان تامین بخشی از وام با اوراق پیشین، قیمت اوراق جدید و پیشین را به هم نزدیک کرده است. میانگین اوراق جدید نزدیک به 90 هزار تومان و نرخ سود 9/ 23 درصد است.

مدیر عامل بانک مسکن با توجه به شرایط رکودی به کاهش حجم تسهیلات دریافتی نسبت به سال‌های 92 و 93 اشاره کرد، اما تقویت سمت تقاضا با افزایش سقف وام، امکان تامین بخشی از وام صندوق‌های سپرده بانک مسکن و ثبات نسبی قیمت مسکن رشد 22 درصدی «تسه»ها نسبت به میانگین 9 ماه ابتدای سال جاری را رقم زده است، اما همچنان کارشناسان بر بالا بودن نرخ سود تسهیلات مسکن تاکید دارند. امری که مانع از رشد پرشتاب قیمت «تسه»ها می‌شود.

بازار نفت

موج‌سواری سهامداران در روزهای مثبت بورس

روند مبهم نفت زیر فشار عوامل
دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 30 دلار معامله ‌شد. روز گذشته شاهد کاهش حجم معاملات با تعطیلی اکثر بازارهای آسیا با تعطیلات سال نو بودیم. با وجود دیدار وزیر نفت ونزوئلا در روزهای اخیر با وزرای نفت ایران و عربستان سعودی اما سیگنال مشخصی برای توافق به دست نیامده است.

بنابراین تداوم نگرانی ‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا به ویژه چین، قرار گرفتن موجودی نفت تجاری آمریکا در بیشترین سطح در 85 سال گذشته و افزایش صادرات ایران، عامل تداوم فشار بر قیمت نفت است.

مدیر عامل ویتول، بزرگ‌ترین شرکت خصوصی معامله‌گر انرژی، بازه 40 تا 60 دلاری را به دلیل عوامل بنیادین و افزایش بهره وری مصرف‌کنندگان برای بلندمدت قیمت نفت پیش‌بینی کرده است. هم اکنون عدم اطمینان نسبت به روند نفت، حجم معاملات آتی را به بیشترین میزان ثبت شده (از سال 2006) رسانده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید