نصب آینه جیمزوب

کار نصب آینه بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی به پایان رسید و اکنون همه‌چیز برای پرتاب آن به فضا آماده است. تلسکوپ فضایی جیمزوب را به‌عنوان بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی توصیف می‌کنند که احتمالا تا دو سال دیگر در فضا مستقر می‌شود.

کد خبر : ۱۱۲۰۴
بازدید : ۶۱۵۲
کار نصب آینه بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی به پایان رسید و اکنون همه‌چیز برای پرتاب آن به فضا آماده است. تلسکوپ فضایی جیمزوب را به‌عنوان بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی توصیف می‌کنند که احتمالا تا دو سال دیگر در فضا مستقر می‌شود.

اکنون با تکمیل فرایند بسیار حساس نصب آینه آن، یکی از مهم‌ترین دشواری‌ها از پیش‌روی مهندسان این پروژه تاریخی برداشته شد و همه‌چیز برای پرتاب این تلسکوپ فضایی آماده شده است. دانشمندان و تکنیسین‌های پروژه تلسکوپ فضایی جیمزوب، طی روزهای اخیر کار نصب هجدهمین و آخرین بخش از آینه بزرگ این تلسکوپ فضایی را به پایان رساندند.

مهندسان ناسا که در چندماه گذشته پیوسته روی مونتاژ آینه اصلی و غول‌پیکر تلسکوپ جیمزوب کار می‌کردند، اخیرا توانسته‌اند کار نصب قطعه نهایی آن را به اتمام برسانند. نخستین قطعه این آینه ١٨تکه‌ای، اواخر نوامبر ٢٠١٥ در جای خود در اتاق پاک مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند قرار گرفت.

از آن زمان تاکنون ١٧ قطعه دیگر با استفاده از یک بازوی رباتیک در جای خود قرار داده شده‌اند و ساخت‌وساز آن با نصب قطعه آخر در روز سوم فوریه (١٤ بهمن) به پایان رسید. هر صفحه از این آینه شش‌ضلعی، تقریبا بیش از ١,٣ متر مساحت و حدود ٤٠ کیلوگرم وزن دارد. پس از استقرار همه قطعات، همه این ١٨ قطعه به‌عنوان یک آینه واحد ٦.٥ متری عمل خواهند کرد.

اگرچه آینه اصلی تلسکوپ جیمزوب تکمیل شده است، اما هنوز کارهای بسیار زیاد دیگری پیش از پرتاب برنامه‌ریزی‌شده آن در سال ٢٠١٨ باقی مانده است، از جمله ساخت آینه ثانویه و انجام آزمایش‌های مختلف برای ارزیابی کیفیت آن. پروژه طراحی و ساخت تلسکوپ فضایی جیمزوب با هزینه چشمگیر ٨.٨‌ میلیارددلار، از سال‌ها پیش آغاز شده بود و اکنون به مرحله پایانی یعنی پرتاب در سال ٢٠١٨ نزدیک می‌شود.

دانشمندان ناسا به‌دنبال آن هستند که از این چشم بسیار تیزبین، برای رصد اعماق ناشناخته کیهان و یافتن پاسخی مناسب به اصلی‌ترین پرسش‌های بشر یعنی ماهیت و چگونگی پیدایش کیهان استفاده کنند. آینه این تلسکوپ فضایی بسیار اهمیت دارد، به‌طوری‌که دانشمندان و تکنیسین‌های ناسا با بیشترین میزان دقت، کار نصب بخش‌های مختلف آن را انجام داده‌اند.

تلسکوپ فضایی جیمزوب به‌عنوان ادامه‌دهنده راه تلسکوپ فضایی هابل محسوب می‌شود. این تلسکوپ به‌تدریج به روزهای پایانی کار خود نزدیک می‌شود. گفتنی است تلسکوپ فضایی جیمزوب، تلسکوپی است فضایی که پس از ساخته‌شدن، بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی جهان خواهد شد. این تلسکوپ با همکاری سازمان‌های فضایی ناسا و اسا در حال ساخت است.

این تلسکوپ قرار است تا سال ٢٠١٨ تکمیل و با استفاده از موشک آریان پنج به فضا پرتاب شود. یکی از نکات جالب درباره این تلسکوپ، افزایش دائمی هزینه‌های ساخت آن است. ابتدا قرار بود این تلسکوپ با هزینه ١.٦‌میلیارددلار، در سال ٢٠١١ میلادی به فضا ارسال شود. در سال ٢٠١١ مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا به خودداری از تأمین مخارج این پروژه رأی داد.

تا آن زمان، با هزینه سه‌میلیارددلاری، ٧٥ درصد سخت‌افزارها در دست تولید قرار گرفته بود. پس از کنارآمدن با سنای آمریکا، هزینه این پروژه تا سقف هشت‌میلیارددلار افزایش یافت. برآوردهای بعدی، هزینه این پروژه به ٨.٨٥٣‌ میلیارددلار رسید. قرار است این تلسکوپ جانشین تلسکوپ قدیمی هابل شود.

اهداف درنظرگرفته‌شده برای این تلسکوپ عبارتند از: جست‌وجو برای یافتن پرتوهای مادون قرمز حاصل از انفجار بزرگ (مهبانگ یا بیگ‌بنگ)، بررسی چگونگی زایش ستاره‌ها و چگونگی تشکیل و گسترش کهکشان‌ها.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید