شگفتی آفرینی بورس/ نوسان سکه

کد خبر : ۱۱۲۵۱
بازدید : ۱۰۷۲

فرادید | بازار بورس تهران امروز به رکوردشکنی بی سابقه خود ادامه داد و شاخص در این بازار با پرش 2415 واحدی در کانال 78 هزار و 199 واحد قرار گرفت.

آخرین باری که شاخص بورس رشد 2000 واحدی را تجربه کرده است روز 16 فروردین است که در پیش بودن مذاکرات هسته ای موجب رکوردشکنی بیش از 2 هزار واحدی شاخص بورس شد، اما آخرین باری که شاخص بورس در محدوده 78 هزار واحدی قرار داشت در فروردین 1393 است و از آن روز به بعد شاخص بورس دیگر روی این کانال را به خود ندید.

افزایش شاخص بورس تهران و استقبال شدید سرمایه گذاران از بازار سرمایه موجب شده است تا بازدهی این بازار که پیش از اجرای برجام منفی بود، به سرعت افزایش یافته و بورس تهران با کسب بازدهی حدود 24 درصدی، از بازارهای سکه و ارز و به خصوص بازار پول پیشی بگیرد.

در بازار امروز سهام، قیمت بیش از 80 درصد سهم ها مثبت شد و اقبال بازار به سهم های خودرویی و بانکی ادامه پیدا کرد و بازار سرمایه با لیدری این دو گروه صعودی شد و انگیزه سهامداران برای خرید سهم افزایش پیدا کرد.

البته در بازار امروز شایعه استعفای رئیس سازمان بورس اندکی فضای بازار را تحت تاثیر قرار داد که بلافاصله تکذیب شد، اما همین خبر موجب ترس سهامداران و جمع شدن صف های خرید و تمایل برخی سهامداران برای فروش سهم شد به طوری که صف خرید 180 میلیونی بانک صادرات از بین رفت و صف یک میلیاردی سایپا نیز تقلیل رفت.

با این حال در بازار امروز شرکتهای هلدینگ خلیج فارس،؛ مخابرات، ارتباطات سیار، غدیر، تاپیکو، فولاد، مپنا، نفت و گاز پارسیان، بانک ملت، پالایشگاه اصفهان، بانک پاسارگاد، بانک صادرات، پالایشگاه اصفهان و کشتیرانی تاثیر 170 تا 60 واحدی بر شاخص بورس گذاشتند.

همچنین امروز شرکتهای سایپا، سرمایه‌گذاری رنا و تجارت الکترونیک پارسیان از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شدند و سرمایه گذاری صنعت نفت، سیمان مازندران و فولاد مبارکه از تقاضای فروش برخوردار شدند.

بازار سکه و ارز
بازار سکه نیز روز پرنوسانی را تجربه کرد. سکه تمام طرح جدید در ادامه نوسانات روزهای اخیر با افزایش 14 هزار تومانی در مقایسه با دیروز 983 هزار تومان عرضه شد.

سکه طرح قدیم نیز 981 هزار تومان معامله شد. نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب 492 و 261 هزار تومان در بازار فروش رفت.

روز گذشته قیمت سکه با کاهش چشمگیری روبه رو شده بود، اما با افزایش قیمت امروز، کاهش دیروز را هم جبران کرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر دلیل افزایش 14 هزار تومانی قیمت سکه تمام در مقایسه با روز گذشته را افزایش نرخ بهره در آمریکا عنوان کرد.

محمد کشتی آرای گفت: «دلیل اصلی این موضوع اعلام شاخص‌های جهانی است، افزایش نرخ بهره آمریکا شوک قیمتی به بازار نیویورک وارد کرد و باعث شد قیمت هر اونس جهانی طلا که روز گذشته 1175 دلار بود امروز به یکباره به 1194 دلار افزایش یابد.»

او با بیان اینکه اونس جهانی حدود 19 دلار نوسان افزایشی داشت افزود: «همین موضوع منجر به افزایش قیمت سکه در بازار داخلی شد و این در حالی است که تغییری در نرخ ارز نداشتیم.»

امروز هر گرم طلای 18 عیار حدود 99 هزار تومان فروخته شد.

اما قیمت ها دربازار ارز نسبت به روز گذشته تغییر اندکی داشتند. دلار آمریکا با کاهش هشت تومانی 3548 تومان، یورو با افزایش ده تومانی 3988 تومان، پوند انگلستان 5160 تومان و یوان چین 555 تومان عرضه شد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید