ده توصیه برای داشتن یک روز کاری فوق‌العاده

کد خبر : ۱۱۲۷۴
بازدید : ۱۸۳۳

اگر شما مي‌خواهيد بهتر و بيشتر كار كنيد، باید پاره‌اي ملاحظات را مدنظر داشته باشيد؛ ازجمله باید برنامه‌ريزي مدون و مشخصي براي كارتان داشته باشيد.

اولويت‌ها را رعايت كنيد و بدانيد چه كاري را در چه مرحله‌اي انجام دهيد. اما بايد به اين مساله توجه كنيد كه تا وقتي از كاري كه مي‌كنيد، لذت نبريد و آن را دوست نداشته باشيد، كاري از پيش نخواهيد برد.

مهم‌ترين و كليدي‌ترين عامل براي افزايش بهره‌وري، بيش از هرچيز ديگري، داشتن برنامه‌ریزی و منظم بودن در محل كار است.

بدون توجه به اصل منظم بودن در محل كار، ساير ترفند‌هاي مرتبط با ارتقاي بهره‌وري، آنچنان كه بايد، مفيد و تاثير‌گذار نخواهند بود.با استفاده از تکنیک‌های زیر خواهید توانست استاد و مالک بی‌چون و چرای وقت خود باشید و روز‌های کاری پربازده و فوق‌العاده‌ای را رقم بزنید.

1-همیشه یک برنامه زمانی مکتوب و مدون داشته باشید و تمام افکار، گفت‌وگوها و فعالیت‌های مهم خود را طی هر هفته یادداشت کنید.این کار شما را در مورد میزان فعالیت‌ها و عملکرد هفتگی‌تان آگاه‌تر می‌سازد و شما از این طریق درمی‌یابید که وقت ارزشمندتان را به چه صورت صرف کرده و چه نتایجی را رقم زده‌اید. با داشتن چنین برنامه و یادداشت‌هایی است که میزان هدررفتن زمان شما مشخص می‌شود و می‌توان برای به حداقل رساندن آن عمل کرد.

2- برای فعالیت‌ها و ارتباطاتی که تاثیر بیشتری بر موفقیت‌تان دارند، برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید و زمان بیشتری را به آنها اختصاص دهید. برای رسیدن به عملکرد بهتر در این زمینه طراحی فهرست اولویت‌های کاری و ضرب‌الاجل‌ها تاثیر بسزایی خواهد داشت. تصمیم‌گیری در مورد زمان شروع و پایان هر کاری می‌تواند به منظم‌تر شدن شما کمک شایانی
کند.

3- به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که حداقل 50 درصد زمان خود را صرف فعالیت‌ها و تفکراتی کنید که بخش عمده نتایج و دستاوردهای مثبت‌تان را موجب شده‌اند. بازی کردن با برگ‌های برنده باعث برنده شدن دوباره شما خواهد شد.

4- برای تمام ساعات کاری‌تان برنامه‌ریزی کنید و از تمام دقایق آن نهایت استفاده را ببرید، چراکه همین دقایق هستند که ساعات و روزهای کاری موفق‌تان را رقم می‌زنند.

5- همیشه 30 دقیقه نخست هر روز کاری‌تان را صرف برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری فعالیت‌های همان روز کنید و تا زمان تکمیل فرآیند برنامه‌ریزی، اقدامات اجرایی‌تان را آغاز نکنید. همیشه به یاد داشته باشید که مهم‌ترین زمان در هر روز کاری‌تان همان دقایقی است که شما دارید برای آن روز برنامه‌ریزی می‌کنید.

6- پنج دقیقه قبل از هرگونه فعالیت و تماس کاری با دیگران به روشنی تصمیم بگیرید که در آن روز می‌خواهید چه نتایجی را به‌دست بیاورید. این کار به شما این امکان را می‌دهد تا قبل از شروع هر کاری تصویری روشن و عینی از موفقیت‌هایی که قرار است به‌دست آورید، ترسیم کنید.

7- در زمان‌هایی که سرتان خیلی شلوغ است و زمان‌هایی که اوج کاری‌تان محسوب می‌شود، علامت «لطفا مزاحم نشوید» را روی در دفتر کارتان نصب کنید. در مورد انجام این کار هیچ تردید و تعارفی نداشته باشید و هیچ‌کس را از این مساله مستثنی نکنید چراکه همین وقفه و مزاحمت‌هاست که شما را از رسیدن به موفقیت‌هایتان بازمی‌دارد.

8- با اراده‌ای قوی و مصمم سیاست عدم پاسخگویی به تماس‌های تلفنی بی‌موقع و ایمیل‌های ناخواسته و ناگهانی را به مرحله اجرا درآورید. تلفن‌ها و پیامک‌های متعدد و بی‌خاصیت بخش عمده‌ای از توجه و تمرکز شما را از بین می‌برند و شما را از اهدافتان دور می‌سازند. در عوض در هر روز زمان محدود و مشخصی را به پاسخگویی به تماس‌های تلفنی و ایمیل‌ها و پیامک‌ها اختصاص دهید.

9-تاثیرگذاری منفی رسانه‌های اجتماعی و همگانی بر فعایت‌های کاری‌تان را از طریق اعمال مدیریت هدفمند و دقیق بر آنها به حداقل برسانید، بدون اینکه به کاربرد‌های مثبت و مولد آنها بر کارتان خدشه‌ای وارد شود.

10- همیشه به یاد داشته باشید که رسیدن به همه اهداف و آرمان‌هایتان امری غیرممکن است، بنابراین باید با رویکردی نسبی‌گرایانه با واقعیت‌ها برخورد کرد و از ایده‌آل‌گرایی افراطی اجتناب کرد و در همه حال و در هر شرایطی از کاری که در حال انجامش هستید، لذت ببرید و شاد باشید چراکه این شادی و لذت از کار کلید به‌ثمر نشستن برنامه‌ریزی‌های کاری‌تان به‌حساب می‌آید.با این همه باید دانست که اگر شما خود را در اوج قله موفقيت كاري و در بهترين مرتبه ممكن احساس مي‌كنيد، بدانيد كه عامل اصلي تمام موفقيت‌ها و پيشرفت‌هاي شما در اين واقعيت ساده نهفته است كه شما از آنچه كه انجام مي‌‌دهيد، لذت مي‌بريد و در محيط كارتان شاد هستید و به عبارت بهتر، عاشق كارتان بودن موجب به حداكثر رسيدن بهره‌وري و بازدهي شما شده است.اما آيا فقط شاد بودن است كه موجب افزايش بهره‌وري مي‌شود يا اينكه با افزايش بهره‌وري كار، احساس شاد بودن نیز بيشتر مي‌شود؟ در پاسخ به اين پرسش بايد گفت كه تاثير مثبت و سازنده دو عامل شادي و بهره‌وري برهم، رابطه‌اي دوسويه و علت و معلولي است.



۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید