کوچ نقدینگی از بازار ارز

کوچ نقدینگی از بازار ارز

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند.

کد خبر : ۱۱۲۸۵
بازدید : ۳۹۵۲

کوچ نقدینگی از بازار ارز

جهش شاخص به فروردین 93
دیروز شاخص کل بورس با رشد 1/ 3 درصدی با ثبت بیشترین رشد از 16 فروردین امسال، در سطح 78 هزار و 199 واحد متوقف شد (بیشترین مقدار شاخص از 16 فروردین 93). چشم انداز رونق اقتصادی، ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی، افزایش ظرفیت تولید و کاهش نرخ سود بانکی، باعث تقویت خوش‌بینی‌ها به بازار سهام شده است.

تقویت انتظارات نسبت به سودآوری، عاملی برای رشد قیمت سهام در بازار بوده است. با این حال، رشد یکپارچه صنایع بدون حمایت عوامل بنیادین حاکی از تداوم حضور هیجان در بازار سهام است. با توجه به ورود بیش از 1000 میلیارد تومان نقدینگی به بازار از ابتدای دی، کارشناسان معتقدند اصلاح قوانین بورس و گسترش عرضی بازار می‌تواند به پایداری رونق بازار و همچنین تخلیه هیجانات کنونی کمک کند. در این میان، کارشناسان همچنین به لزوم نگاه بلندمدت سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی تاکید دارند.

کوچ نقدینگی از بازار ارز
تداوم فشار بر ارز
هر دلار آمریکا با افت 40 تومانی به نرخ 3530 تومانی مواجه شد. در شرایط پیشتازی بازارهای طلا و همچنین بازار سهام کشورمان به نظر می‌رسد بخشی از سرمایه‌ها از بازار ارز به سوی این بازارها روانه شدند. در این خصوص، جهش 11 هزار تومانی قیمت سکه و همچنین رشد‌های مداوم بورس تهران، حجم نقدینگی بیشتری را در روزهای اخیر به سهام جذب کرده است (جذب نزدیک به 120 میلیارد سرمایه خرد در معاملات روز گذشته سهام).

در این شرایط، جذابیت بازارهای رقیب عاملی برای خروج موقت نقدینگی از بازار ارز شده است. علاوه بر این، افت ارزش دلار در بازار جهانی نیز فشار بر نرخ دلار را تشدید کرده است. در این شرایط، انتظار بازگشت آرامش نسبی در بازارهای دیگر به خصوص بورس وجود دارد که این موضوع می‌تواند معاملات ارز را نیز به حالت عادی بازگرداند.

کوچ نقدینگی از بازار ارز
درخشش سکه با اونس
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 11 هزار تومانی به قیمت 983 هزار تومان معامله شد. در شرایط افت 40 تومانی نرخ دلار، رشد سکه با اونس طلای جهانی رقم خورد. تشدید نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی با افت بازارهای سهام حرکت معامله‌گران به سوی دارایی‌های امن را رقم زد. بنابراین اونس روز دوشنبه سطح 1200 دلاری را شکست و همچنان نزدیک به همین سطح نوسان می‌کند.

با اینکه به نظر می‌رسد عبور از سطح 1200 دلاری اونس دشوار باشد اما جهش آن در روزهای اخیر، سکه را با خود همراه ساخته است. همچنین بخشی از معامله‌گران ارز را به سمت این بازار سوق داده است، اما همچنان با وجود رشد اونس، نامشخص بودن روند نرخ دلار حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را بدون تغییر نزدیک 18 هزار تومان نگه داشته است.

کوچ نقدینگی از بازار ارز

نوسان اونس در مرز 1200 دلار
دیروز ساعت 16 هر اونس طلا به قیمت 1195 دلار معامله ‌شد. رشد تقاضای محافظه‌کارانه با تشدید نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی عامل حمایت از اونس است؛ کند شدن رشد اقتصاد جهانی به ویژه کشورهای نوظهور، نوسان قیمت نفت نزدیک به کف 12 ساله و همچنین ارزش بالای دلار، سرمایه گذاران را به سمت دارایی‌های کم ریسک سوق داده است. روز گذشته بازارهای سهام اروپا برای هفتمین روز متوالی با افت همراه شدند.

روز دوشنبه اونس مرز 1200 دلار را شکست (بیشترین میزان در 7 ماه). پس از رسیدن به مرز 1200 دلاری شناسایی سود در قیمت‌های بالا توسط معامله‌گران افزایش عرضه را رقم زد، اما همچنان تقاضای محافظه‌کارانه عامل حمایت از اونس است. همچنان روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو می‌تواند بر اونس تاثیرگذار باشد که اظهارات جنت یلن روز چهارشنبه می‌تواند تصویر روشن تری از آن ارائه دهد.

کوچ نقدینگی از بازار ارز

حمایت تقاضا از «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با رشد 2/ 0 درصدی مواجه شدند. میانگین قیمت اوراق جدید نزدیک به 90 هزار تومان و نرخ سود 9/ 23 است. لزوم تامین بخشی از وام جدید با اوراق جدید و رابطه میان قیمت و نرخ سود، باعث شده متقاضیان برای تعدیل نرخ سود، اقدام به ترکیب اوراق جدید و پیشین کنند.

امری که قیمت اوراق جدید و پیشین را به هم نزدیک کرده است. با اینکه نرخ سود نسبت به روند نرخ تورم بالا است اما افزایش سقف وام و قدرت خرید متقاضیان عامل حمایت از «تسه»ها است. در این میان، اقدامات دولت برای تقویت سمت تقاضا، چشم انداز بازگشت رونق به بازار مسکن در بلندمدت را نوید می‌دهد. در شرایطی که، آمارها، از جمله کاهش سهم مسکن از تسهیلات بانکی در دو سال اخیر، همچنان حاکی از رکود عمیق این بخش است.

کوچ نقدینگی از بازار ارز

تصویر ناامیدکننده نفت در نیمه اول 2016
دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 30 دلار معامله ‌شد. همچنان چشم انداز کند شدن رشد اقتصادی و کاهش تقاضای نفت در کنار مازاد عرضه عامل فشار بر قیمت نفت است. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) تولیدات اوپک به دلیل افزایش صادرات ایران و حجم بالای تولیدات عراق و عربستان به 36/ 32 میلیون بشکه در روز رسیده است.

در حالی که تولیدات غیراوپک 500 هزار بشکه در روز کاهش داشتند. در نتیجه کاهش تقاضا، مقاومت تولیدکنندگان غیر‌متعارف برای کاهش بیشتر تولیدات، همچنین احتمال بسیار ضعیف توافق برای کاهش تولیدات صادرکنندگان بزرگ نفتی، مازاد عرضه در نیمه اول سال 2016 75/ 1 میلیون بشکه در روز برآورد شده است (بیشتر از گزارش پیشین). گلدمن ساکس نیز با تاکید مجدد بر احتمال تکمیل ذخایر نفتی، چشم‌انداز نزولی نفت را برآورد کرده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید