پرتاب اونس به اوج یکساله

پرتاب اونس به اوج یکساله

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند.

کد خبر : ۱۱۴۵۹
بازدید : ۴۱۴۲
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند.

همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

پرتاب اونس به اوج یکساله

پایان منفی در هفته صعودی
شاخص کل بورس تهران با رشد هفتگی 2/ 5 درصدی، هفتمین هفته صعودی را از ابتدای زمستان پشت سر گذاشت. چهارشنبه شاخص با افت 9/ 0 درصدی پنجمین روز منفی از ابتدای دی را ثبت کرد. در حالی که پیش از این نیز شاخص بازار سهام با افت روزانه مواجه شده بود،‌ اما اصلاح‌های پیشین شاخص روند بسیار متعادلی داشت.

روز چهارشنبه اما، پس از جهش‌های مداوم شاخص این بار قیمت‌ها با بیشترین افت روزانه مواجه شدند و با وجود حمایت حقوقی‌ها برخی نمادها حتی با صف فروش بسته شدند. البته در گروه خودرو معامله‌گران طبق عادت در صف خرید حضور پررنگی داشتند.

با وجود نزول قیمت سهام در معاملات پایان هفته و احتمال ادامه اصلاح قیمتی در هفته جاری، تفاوت‌های بنیادین در شرایط کنونی بورس مشاهده می‌شود که احتمال بازگشت به رکود مشابه با گذشته را کاهش می‌دهد.

پرتاب اونس به اوج یکساله

خودنمایی عوامل فشار بر ارز
هر دلار آمریکا با افت 5/ 2 درصدی به نرخ 3520 تومان معامله شد. در آغاز هفته گذشته با عبور دلار از کف روانی 3600 تومانی شیب تند نزول دلار را در ادامه معاملات هفته شاهد بودیم. در این میان، به نظر می‌رسد جذابیت بازارهای رقیب، نقدینگی را از بازار ارز به سایر بازارها روانه کرده است.

جهش‌های مداوم شاخص بازار سهام و همچنین رشد قیمت سکه با حمایت صعود اونس طلای جهانی توجه فعالان ارزی را جلب کرده است. با ادامه ثبت رکورد اونس در مدار صعودی احتمال رشد قیمت سکه وجود دارد.

با توجه به رابطه الاکلنگی سکه و ارز احتمال فشار بر نرخ دلار از این منظر وجود دارد. از طرفی شاخص دلار آمریکا در تعطیلات پایان هفته با افت مواجه شد، افت ارزش دلار در بازار جهانی می‌تواند به بازار داخل نیز منعکس شود.

پرتاب اونس به اوج یکساله

انتظار تخلیه حباب منفی
هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 5/ 1 درصدی به قیمت 976 هزار تومان معامله شد. افت اندک قیمت اونس روز چهارشنبه و تداوم روند نزولی نرخ دلار، قیمت سکه را با افت همراه کرد. اما خوش‌بینی معامله‌گران نسبت به اونس، کم واکنشی معامله‌گران سکه را رقم زد.

امری که باعث تخلیه اندک حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) شد. اما روز پنج شنبه تداوم نگرانی‌ها با افت بازارهای سهام و همچنین افت شاخص دلار قیمت اونس را به بالاترین میزان (9/ 1253 دلار) از فوریه 2015 رساند.

اظهارات رئیس فدرال رزرو مبنی بر احتمال بازبینی روند افزایش نرخ بهره آمریکا عامل افت شاخص دلار و حمایت از اونس بود؛ بنابراین با وجود روند نامشخص نرخ دلار در بازارهای داخلی، رشد شدید اونس طلای جهانی در روزهای اخیر می‌تواند قیمت سکه را به ارزش ذاتی آن نزدیک کند.

پرتاب اونس به اوج یکساله

اونس در پیک یکساله
دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1238 دلار معامله ‌شد. تداوم افت بازارهای سهام حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های امن به خصوص اونس را رقم زد. اونس روز پنج‌شنبه به 9/ 1253 دلار (بالاترین قیمت از فوریه 2015) رسید.

تصویر نگران‌کننده اقتصاد جهانی و افت شدید قیمت نفت (رسیدن به کف 13 ساله) و اثرات ضدتورمی آن، بانک‌های مرکزی را به تشدید سیاست‌های انبساطی سوق داده است. بانک ژاپن و سپس بانک سوئد اقدام به منفی کردن نرخ سود کردند.

جنت یلن، رئیس فدرال رزرو نیز اظهار کرد که «در صورت ناامیدکننده شدن شرایط اقتصادی آمریکا، این نهاد در مورد روند افزایش نرخ بهره بازبینی خواهد کرد.» امری که با تضعیف شاخص دلار عامل حمایت از اونس شد. همچنان اظهارات یکی از نمایندگان فدرال رزرو و آمارهای اقتصادی شامل آمار خرده‌فروشی می‌تواند بر اونس تاثیرگذار باشد.

پرتاب اونس به اوج یکساله

سومین هفته رشد متوالی «تسه»ها
اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه 9212) با رشد هفتگی 6/ 1 درصدی همراه شدند و برای سومین هفته متوالی رشد داشتند. رابطه قیمت و نرخ سود مانع از رشد پرشتاب این اوراق می‌شود. امکان ترکیب اوراق جدید و پیشین نیز قیمت اوراق را به هم نزدیک کرده است.

میانگین قیمت اوراق جدید 90 هزار و 100 تومان و نرخ سود کنونی 9/ 23 درصد است. برخی کارشناسان معتقدند هم اکنون مسکن در «فاز پیش رونق» قرار گرفته است. اما آمارها شامل کاهش تسهیلات دریافتی مسکن نسبت به دو سال اخیر، بر رکود عمیق این بخش تاثیر دارد.

امری که می‌تواند دولت را به سمت تشدید اقدامات برای تقویت سمت تقاضا سوق دهد؛ از جمله اظهارات اخیر معاون بانک مسکن در مورد احتمال افزایش وام جعاله به 20 میلیون تومان است که در صورت موافقت بانک مرکزی، عامل حمایت از «تسه»ها خواهد بود.

پرتاب اونس به اوج یکساله

نوسان نفت در کف 13 ساله
دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 27 دلار معامله ‌شد. نگرانی‌ها از تکمیل ذخایر نفت همچنین افزایش تولیدات اوپک در ماه ژانویه (طبق گزارش اوپک) عامل فشار بر قیمت نفت است؛ موجودی نفت تجاری آمریکا در بالاترین سطح در 85 سال اخیر قرار دارد.

قیمت WTI روز پنج‌شنبه به 19/ 26 دلار (کمترین از مه ‌2003) رسید. اما شناسایی کف قیمتی و اظهارات وزیر انرژی امارات متحده عربی از احتمال توافق اعضای اوپک برای کاهش تولیدات نفت را از کف 13 ساله بازگرداند.

با این حال، کارشناسان احتمال توافق صادرکنندگان بزرگ نفتی را دور از انتظار می‌دانند؛ رقابت قیمتی ایران و عربستان در بازار آسیا یکی از نشانه‌های آن است. عامل خوش‌بینی دیگر، کاهش تولیدات غیراوپک از نیمه دوم 2016 است؛ گلدمن ساکس نوسان قیمت میان 20 تا 40 را تا نیمه دوم 2016 پیش‌بینی کرده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید