پایان لیگ قهرمانان اروپا برای همیشه

کد خبر : ۱۲۹۵۱
بازدید : ۱۴۲۰

ظاهرا باید منتظر از دست دادن علایق بزرگ سه‌شنبه و چهارشنبه باشیم؛ طرح برگزاری یک رقابت جایگزین به جای لیگ‌ قهرمانان اروپا در دیدار روسای ٥ باشگاه بزرگ لیگ‌ برتر انگلیس شامل لیورپول، منچستریونایتد، آرسنال، منچسترسیتی و چلسی با میلیاردر فوتبالدوست آمریکایی و طراح برگزاری یک سوپر لیگ قهرمانان شکل جدی به خود گرفت.

ملاقات سرنوشت‌ساز
هتل ٥ ستاره «دورچستر» در انگلیس، میزبان میلیاردر آمریکایی به نام «استفان روس» و روسای ٥ باشگاه بزرگ بود؛ ملاقاتی که گفته می‌شود قرار بود در آن تصمیمات مهمی درباره آینده لیگ‌ قهرمانان، برگزاری یک تورنمنت جدید با حضور تیم‌‌های خاص و البته تغییر کلی تقویم فوتبال اروپا از طریق برگزاری جامی جدید اتخاذ شود. روس با ثروتی بالغ بر ٣‌میلیارد دلار با سرمایه شخصی بانی برگزاری سوپر لیگ چین، استرالیا و آمریکاست و قصد دارد طرح برگزاری جامی به نام سوپر لیگ اروپا را نهایی کند؛ جامی که درست مانند رقابت‌های بسکتبال حرفه‌ای آمریکا تیم‌های خاصی با پاداشی نجومی در هر مرحله دارد و هر چند به صورت لیگی برگزار می‌شود، اما برخلاف مدل چنین رقابت‌هایی از سقوط و صعود خبری نیست. اگر این طرح تحت فشار تیم‌های ثروتمند و بانفوذ در یوفا اجرایی شود، لیگ‌ قهرمانان بدون تیم‌های بزرگ حاضر در سوپر لیگ رویایی انجام می‌شود؛ آنچه جذابیت جام اول باشگاهی اروپا را کاملا
از بین می‌برد.

موافقان بیشتر و مخالفان کمتر
دلیل اصلی موافقت باشگاه‌های بزرگ با خروج از لیگ‌ قهرمانان و ورود به سوپر لیگ جدید، سهم نامساوی حق پخش تلویزیونی بین لیگ‌های مختلف است. سران باشگاه‌های بزرگ لالیگا، سریA، بوندس‌لیگا و لوشامپیونه از تفاوت نجومی پول حق پخش در لیگ برتر با لیگ‌های‌شان گله دارند اما در صورت حضور برگزیده‌های‌شان در این لیگ، این میزان فاصله تا حد زیادی کم می‌شود.

واکنش یوفا
از وقتی ٣‌ سال پیش این طرح از سوی باشگاه‌های بزرگ اروپا مورد استقبال قرار گرفت، اینفانتینو، دبیرکل یوفا و رئیس جدید فیفا ضمن مخالفت با پروژه قول بهبود اوضاع در کوتاه‌مدت را داد؛ اما ماجرا روند دیگری به خود گرفت و حالا پیش‌نویس طرح برگزاری رقابتی به جای لیگ‌ قهرمانان آن هم با شرکت ٢٠ تیم برگزیده یوفا آماده ارسال به یوفاست. قرار شده در صورت تأیید نهایی رقابت‌ها ٣‌ سال با فرمت خاص و محدود انجام و در صورت موفق بودن پروژه، قوانین جدیدی اضافه شود. به هرحال زنگ خطر برای لیگ‌ قهرمانان به صدا درآمده است. علاوه بر معتبرترین جام باشگاهی اروپا، لیگ برتر انگلیس هم دستخوش تغییر خواهد شد؛ چون باشگاه‌های بزرگ به طمع درآمد بیشتر قصد دارند چند بازی خود را در کشورهای دیگر برگزار کنند و از پول بلیت‌فروشی سرشار شوند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید