«بریکینگ بد»های ایرانی به دنبال ترکیب جدیدی از شیشه!

اعتیاد، جامعه ایرانی را به شکلی درگیر خود کرده که حالا دامنه آن به جامعه تحصیل‌کرده‌های ایرانی نیز رسیده است.

کد خبر : ۱۳۱۵۳
بازدید : ۳۴۹۵
اعتیاد، جامعه ایرانی را به شکلی درگیر خود کرده که حالا دامنه آن به جامعه تحصیل‌کرده‌های ایرانی نیز رسیده است.

تصور کلی در جامعه ایرانی این‌گونه است که قشر با سطح سواد کمتر به دلیل برخورداری کمتر از میزان سواد دانشگاهی، بیشتر در معرض اعتیاد و سوءمصرف مواد مخدر قرار می‌گیرند اما آمارها نشان می‌دهد همه‌چیز به اینجا ختم نمی‌شود. براساس جدید‌ترین آمار‌های رسمی، بیش از شش درصد دانشجویان در کشور به نوعی درگیر سوء‌مصرف مواد مخدر هستند.

علاوه‌براین، روز گذشته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از انهدام باند 9نفره تحصیل‌کرده‌ها که قصد داشتند به ترکیب جدیدی از مخدر صنعتی شیشه دست پیدا کنند، خبر داد.

سردار علی مؤیدی در حاشیه نشست خبری خود به برخی اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: همکاران من با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی و انجام 277 روز کار اطلاعاتی و کارشناسی و همچنین تعقیب و مراقبت موفق شدند باندی را شناسایی و منهدم کنند که با کسب برخی اطلاعات از کشورهای خارجی قصد داشتند به ترکیب جدیدی از مخدر صنعتی شیشه دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه این باند 9 عضو داشت، گفت: متأسفانه بیشتر اعضای این باند، افراد تحصیل‌کرده و دارای مدارک دانشگاهی بودند که در کارخانه‌ای برای خود لابراتوار درست کرده و در پوشش برخی اقدامات به ظاهر قانونی دست به چنین اقدامی زدند که خوشبختانه شناسایی و دستگیر شدند.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا همچنین به سرانجام پرونده تمساح خلیج اشاره کرد و گفت: در بررسی‌های ما مشخص شد این فرد فعالیت مالی گسترده‌ای داشته و دامنه آن به بسیاری از اصناف کشیده شده بود که باوجود گستردگی‌های موجود در تلاش هستیم تا پایان سال، این پرونده را به‌طور کامل جمع کنیم.

مؤیدی همچنین به یک مورد جاساز حرفه‌ای مواد مخدر درون تخته‌های چوب اشاره کرد و گفت: قاچاقچیان قصد داشتند با جاسازی موادمخدر درون چوب، آن را جابجا کنند که با هوشیاری مأموران ما، این مورد شناسایی و با آن مقابله شد.

به گفته رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا ظاهر چوب‌ها به‌گونه‌ای بود که به هیچ عنوان نمی‌شد تشخیص داد داخل آن، مواد مخدر جاسازی ‌شده اما مأموران پلیس مبارزه با موادمخدر با استفاده از تجربه و امکانات خود، موفق به شناسایی آن شدند.

این اتفاق ذهن را به یاد یکی از پربازدید‌ترین سریال‌های آمریکایی در سال‌های اخیر می‌اندازد؛ سریالی با نام، «افسارگسیخته» یا «راه گم‌کرده» (Breaking Bad)که در سال ۲۰۱۳ رکوردهای جهانی گینس، ‌رکورد «تحسین‌برانگیزترین سریال تلویزیونی تاریخ» را به خاطر دریافت ۹۹درصد رأی مثبت منتقدان به نام این سریال ثبت کرد.

«برکینگ بد» داستان والتر وایت با نقش‌آفرینی برایان کرانستون، معلم 50ساله شیمی در دبیرستانی در البوکرکی نیومکزیکو است.

پس‌ازاینکه وایت از سرطان ریه خود آگاه می‌شود، برای تأمین آینده خانواده‌اش، به‌همراه دانش‌آموز سابقش، جسی پینکمن‌ و با بهره‌گیری از علم شیمی، اقدام به ساخت شیشه با خلوص بالای ۹۹ درصد می‌کند که همین منجر به ایجاد بازاری جدید در آمریکا برای مواد مخدر تازه می‌شود که در نخستین تلاش این دو برای فروش شیشه، دو قاچاقچی کشته می‌شوند و معلم شیمی و شاگردش، این دو قاچاقچی را در اسید حل می‌کنند. این دو سپس با یک قاچاقچی مواد مخدر دیگر همکاری‌شان را از سر می‌گیرند که او نیز تعادل روانی ندارد و سرانجام با آنها درگیر می‌شود و در یک درگیری، این قاچاقچی مکزیکی‌الاصل کشته می‌شود. والتر وایت و جسی پینکمن، پس از آرام‌شدن فضا، تولید مواد مخدر را دوباره از سر می‌گیرند.

پیش‌از‌این نیز، مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر، از افزایش مصرف ماده مخدر «گل» در دانشگاه‌ها خبر دادند. علیرضا جزینی با تأکید بر افزایش مصرف ماده مخدر «گل» در میان دانشجویان گفت: متأسفانه مواد صنعتی و روانگردان مصرف بالایی دارد که مصرف ماده مخدر «گل» در صدر مصرف قرار دارد.

او با بیان اینکه مصرف این ماده در بین دانشجویان نیز رواج زیادی دارد، در ادامه گفت: این باور غلطی است که بین دانشجویان تبلیغ شده مصرف ماده مخدر «گل» اعتیادآور نیست؛ با توجه به خسارت‌هایی که این ماده مخدر دارد و روانگردان‌هایی که وجود دارد، ما معتقدیم باید بحث آموزش و آگاه‌سازی بین دانشجویان و دانشگاهیان ترویج یابد.

قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره اینکه مصرف مواد بیشتر در بین کدام مقطع دانشجویی بیشتر است، گفت: در هر مقطعی که تعداد دانشجویان بیشتر باشد، مصرف نیز بیشتر اتفاق می‌افتد، بنابراین با توجه به این مسئله که تعداد دانشجویان کارشناسی بیشتر است، بالطبع مصرف در این مقطع نیز بیشتر است.

همچنین، معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزیر بهداشت ضمن ابراز نگرانی از آمار شش‌درصدی استفاده از مواد روانگردان، مخدر و همچنین مشروبات الکلی در میان دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی، بهبود وضعیت سلامت آنها را موضوعی چندوجهی بیان کرد که مشروط به مشارکت همه حوزه‌های جامعه است.

محمدرضا فراهانی دلیل توجه ویژه به سلامت دانشجویان را سرمایه‌گذاری کشور برای تبدیل آنها به یک فرد کارآمد دانست و گفت: رسیدن به اهداف عالی آموزش، مشروط به توجه به معیشت و سلامت دانشجویان است و آنچه انجام شده، در حوزه سلامت جسم و روان در حد کفایت نبوده است، بنابراین ما باید در این دو حوزه برنامه‌ای جامع و کامل داشته باشیم.

وی در ادامه از اجرای تست‌های غربالگری جدید برای دانشجویان که دقت بیشتری در شناسایی اختلالات روانی آنها دارند و همچنین ایجاد پرونده سلامت برای همه دانشجویان خبر داد.

معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزیر بهداشت همچنین از آمار بالای مصرف مواد مخدر، ‌روانگردان و مشروبات الکلی که براساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر در حدود شش درصد است، ابراز نگرانی کرد و گفت: همه کلیدهای حل مشکلات، در حوزه بهداشت و درمان نیست و حتما باید در حوزه‌های دیگر نیز کار جدی انجام شود که نتایج آن را در حوزه سلامت ببینیم.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ مشارکت اجتماعی نسبت معکوسی با افزایش آسیب‌های اجتماعی دارد، آن را در ابتلای کمتر دانشجویان به آسیب‌های اجتماعی مؤثر دانست و گفت: ‌درهمین‌راستا ما بحث کانون‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری، کانون‌های سلامت رفتار، مشارکت دانشجویان در حراست از فضای خوابگاه‌ها و همچنین طرح همتایاران را مطرح کردیم.

معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزیر بهداشت همچنین از توجه بیشتر این معاونت به مسئله ورزش و افزایش تحرک بدنی دانشجویان خبر داد و گفت: هفته آینده در خزرآباد ساری، المپیاد ورزش همگانی را که در آن، پیش‌نیاز جدی لازم نیست برگزار خواهیم‌کرد.

منع: روزنامه وقایع اتفاقیه
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید