مرگ ١٤‌هزار ایرانی در ١٠ماه

کد خبر : ۱۳۲۱۶
بازدید : ۱۷۱۰

از ابتدای فروردین تا آخر دی ماه، بیش از ١٤‌هزار نفر در تصادفات رانندگی جانشان را از دست داده و ٢٦٠‌هزار نفر مجروح شده‌اند.

آمارهای راهنمایی و رانندگی نشان می‌دهد كه ٥١‌درصد از این افراد در صحنه حادثه و ٤٩‌درصد هم پیش از رسیدن به بیمارستان قربانی شدند.

همین آمارهای تکان‌دهنده، روز گذشته مسئولان مرتبط را در همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گرد هم آورد؛ همایشی که وزیر بهداشت هم در آن حضور داشت.

تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا که در یازدهمین همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از مرگ بیش از ١٤‌هزار نفر در تصادفات رانندگی امسال خبر داد و گفت: «آمارهای ١٠ ماهه امسال نشان می‌دهد در این مدت، ١٤‌هزار نفر جانشان را در تصادفات رانندگی از دست داده‌اند؛ براساس بررسی‌های انجام شده، ٧٣‌درصد این افراد در سطح جاده‌ها و سایر آنها هم درون شهرها کشته شدند. از این تعداد همچنین ۲۲‌درصد عابران پیاده و ۲۳‌درصد موتورسیکلت‌سواران و سایر سرنشینان وسایل نقلیه بودند.»

به گفته او در جمع‌بندی آمارها مشخص شد که تعداد کشته‌ها نسبت به مدت مشابه ‌سال قبل ۴۴۷ نفر کمتر بود.

او آمار کشته‌شدگان تصادفات را بالا اعلام کرد و افزود: «از این آمار ۵۱‌درصد در صحنه تصادفات و ۴۹‌درصد در مرحله پیش‌بیمارستانی کشته و بیشتر از ۲۶۰‌هزار نفر نیز مجروح شدند.»

مهری با بیان این‌که در ۱۰ ماهه اول امسال در تصادفات منجر به فوت ۵۰‌درصد رانندگان مقصر و ۵۰‌درصد دیگر غیرمقصر بودند، تأکید کرد: «در تصادفات فوتی ۴۰‌درصد منجر به فوت راننده شده است و نزدیک به ۶هزار تصادف فوتی در کشور داشته‌ایم.»

به گفته او در ‌سال ٨٤ بیشتر از ٢٧‌هزار و ٧٠٠ نفر در تصادفات کشته شدند که این عدد در ‌سال ٩٣ به ١٦‌هزار و ٨٢٣ نفر کاهش یافته است. مهری به وجود ٥‌هزار نقطه حادثه‌خیز در کشور اشاره کرد و گفت: «٣٢٠٠ نقطه از این مناطق، در بیرون شهرها قرار دارد و با همکاری‌ها و پیگیری‌هایی که در راهداری انجام شده این نقاط آشکارسازی شده و امیدواریم با همکاری بخش‌های دیگر مدیریت سوانح ترافیکی، ساختار و سازمان منسجمی پیدا کند.»

*آمار کشته‌های تصادفات ایران از آفریقا هم بالاتر است
حسن ‌هاشمی، وزیر بهداشت هم در این مراسم حضور داشت. او خطاب به پلیس راهور گفت: «اگر من جای شما بودم، از شماره‌گذاری خودروهایی که بیشترین آسیب را به شهروندان رسانده‌اند، جلوگیری می‌کردم.»

او تعداد جان‌باختگان حوادث رانندگی را برای کشور تاسف‌آور اعلام کرد: «هر ‌سال دور هم جمع می‌شویم و غصه می‌خوریم که چرا آمار تلفات ما از کشورهای آفریقایی هم بالاتر است؛ متاسفانه با این‌که ما رتبه اول علمی در منطقه و رتبه شانزدهم را در دنیا داریم و در حوزه دفاعی قدرت اول منطقه هستیم اما نمی‌توانیم این مشکل را حل کنیم و همین مایه تاسف است.»

او تأکید کرد: «ما هنوز نتوانسته‌ایم مشکل آلودگی هوا و کشته‌های حوادث رانندگی را حل کنیم؛ این در حالیست که هزاران ‌هزار ‌سال از عمر جوانان ما در این تصادفات از بین می‌رود.» به گفته وزیر بهداشت ایران در حال تبدیل شدن قدرت هسته‌ای در جهان است و در علوم مختلف هم صاحب نام هستیم؛ اما همچنان معلول ناکارآمدی برخی از دستگاه‌ها هستیم که باید از تصادفات جلوگیری کرده و این معضل را یک‌ بار برای همیشه حل کنند.

هاشمی از وضع خودروی ملی هم گلایه کرد: «٣٧‌ سال است که می‌گوییم خودروی ملی. آیا خودروی ملی ما باید این باشد؟ من چندین بار به این موضوع پرداختم اما مورد اعتراض قرار گرفتم؛ اما به نظرم کسی نمی‌خواهد در جمهوری اسلامی «آدم بده» بشود و به همین دلیل هم تصمیم نمی‌گیریم یا با اما و اگرهایی از کنار آن می‌گذریم.»

او ادامه داد: «همه می‌دانیم که تقویت صنعت ریلی کشور در شهرهای بزرگ چه تاثیری در کاهش آمار کشته‌های حوادث رانندگی و حتی آلودگی هوا ایجاد می‌کند. آمار تصادف موتورسیکلت‌ها وحشتناک است؛ اما چرا نمی‌توانیم مشکل موتورسیکلت‌ها را حل کنیم در حالی‌که ادعا داریم می‌توانیم دنیا را مدیریت کنیم، آیا نمی‌توانیم موتوری ایمن‌تر از آنچه که هست، بسازیم. من به‌عنوان وزیر بهداشت نمی‌گویم که فلانی بد است؛ چراکه احتمال می‌دهم فردا پزشکان با ما بد شوند. در قوه قضائیه، روحانیت و... نیز این مشکل را داریم و امیدواریم چنین مساله‌ای در پلیس کمتر باشد.»

١٠ برابر کشته‌های تصادفات معلول و مجروح بر جای می‌ماند
او به مرگ ١٧‌هزار نفر در تصادفات رانندگی اشاره کرد: «متاسفانه ١٠ برابر تعداد کشته‌های تصادف، افراد دچار معلولیت و مجروحیت می‌شوند؛ عوارض دیگر آن این است که در زندان‌ها ٥، ٦ برابر ظرفیت یا حتی ١٠ برابر ظرفیت افرادی هستند که به‌دلیل همین تصادفات در حبس هستند؛ تا کی می‌خواهیم مردم را به زندان بیندازیم چون بیمه نداشته‌اند. آمار دارم که در سراوان هر نفر، نان‌آور ١١ نفر است. اگر این فرد تصادف کند و به زندان بیفتد، نان آن ١١ نفر را چه کسی می‌دهد؟»


۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید