چهار عاملی که باعث تاخیر و بدقولی می‌شود

کد خبر : ۱۳۳۰۴
بازدید : ۱۷۹۷

در این دنیا کمتر چیزی را می‌توان یافت که از فردی که همیشه دیر می‌رسد، اعصاب آدم را بیشتر خرد کند. همه ما خوب می‌دانیم که این افراد، خواه آنکه دوست باشند یا فامیل و کارمند، همیشه دست کم 10 تا 15 دقیقه از زمان عقب هستند. برای آنها فرقی نمی‌کند که چه اتفاقی افتاده باشد، این‌ها در واقع هیچ ذهنیتی از زمان ندارند؛ حتی اگر افرادی باهوش، مستعد و با مهارت باشند. اما شناخت اینکه این افراد چطور آدم‌هایی هستند و چه طرز فکری دارند، بسیار پیچیده تر از چیزی است که تصور می‌کنید.

به‌گزارش پایگاه اینترنتی چیت‌شیت، آنچه که مسلم است، دیر رسیدن و تاخیر همیشگی، تنها متاثر از یک عامل نیست بلکه آمیزه‌ای از عوامل متعددی است، اما محصولی که این عوامل تولید می‌کنند، افرادی شبیه هم هستند. هرچند همه افراد ممکن است بعضی اوقات دچار تاخیر شوند چراکه برخی عوامل نظیر ترافیک دست خود آنها نیست اما مشکل اصلی اینجا افرادی هستند که همیشه دیر می‌کنند و هیچ فرقی هم ندارد که دلیل این دیر کردن چه باشد.

به نظر شما درصد افرادی که همیشه دیر سر قرار یا محل کار خود حاضر می‌شوند چقدر است؟ شاید باور نکنید اما این رقم بسیار بیشتر از تصور شماست. تنها در آمریکا، از هر پنج نفر، یک نفر گرفتار این عادت بد است.

هرچند دلیل اصلی این مساله مشخص نیست اما این بدان معنا نخواهد بود که برای حل این مشکل نتوان کاری کرد. در واقع، محققان تاکنون برخی عوامل اصلی و موثر که منجر به بروز عادت همیشه دیر رسیدن می‌شود را پیدا کرده‌اند. بنابراین، اگر شما هم جزو یکی از همین افراد هستید، بد نیست بدانید بعضی رفتارها به اصلاح این روند کمک می‌کند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

تفاوت در تیپ شخصیت
شاید هیچ‌گاه اطلاعات زیادی از نوع شخصیت خود نداشته باشید اما برخی شواهد وجود دارند که نقش مهمی در دیر رسیدن و بدقولی مزمن ایفا می‌کنند. بنابراین، اگر تلاش کرده باشید تا دریابید که جزو شخصیت A هستید یا B، آن وقت خیلی راحت‌تر می‌توانید شناخت بیشتری پیدا کنید که آیا این مساله روی دیر رسیدن شما تاثیر می‌گذارد یا خیر؟ اما افرادی که شخصیت نوع B دارند، آنهایی هستند که اغلب بیشتر دیر می‌کنند یا احتمال اینکه دیر برسند بیش از افراد دارای شخصیت A است.

جالب‌ترین نکته در بروز این اتفاق این است که افراد این دو گروه، نسبت به زمان تجربه و دیدگاه متفاوتی دارند. مثلا افراد وابسته به گروه شخصیتی B، گذر زمان یک دقیقه‌ای را به جای 60 ثانیه، 77 ثانیه تخمین می‌زنند. شاید هرگز نتوانید تیپ شخصیتی خود را تغییر دهید اما دست‌کم می‌توانید این مشکل را شناسایی کرده و در جهت رفع آن تلاش کنید.

تبدیل شدن بدقولی به یک عادت
ترک عادت بسیار دشوار است و اگر به شما اجازه دهند تا به این عادت دیر رسیدن خود ادامه دهید و همه جا دیر حاضر شوید، آن وقت به طور غیر ارادی و ناخودآگاه فکر می‌کنید که این کار طبیعی است و هیچ ایرادی ندارد. این درست مانند عادت بد غذا خوردن یا ترک برنامه‌های منظم ورزشی است که ما را دچار عادت انجام دادن یا ندادن کاری می‌کند. بنابراین، شکستن عادت دیر رسیدن، مانند شکستن سایر عادت‌هاست. پس باید برای ترک آن از گام‌های کوچک شروع کرد. نخستین گام قطعا این است که متوجه شوید مشکلی به اسم دیر رسیدن دارید سپس به دنبال رفع آن باشید.

بی‌توجهی
همه ما به نوعی دچار حواس پرتی و بی توجهی می‌شویم اما اگر این مساله به یک مشکل همیشگی تبدیل شود و در نهایت بر عملکرد شما تاثیر بگذارد، آن وقت است که باید به فکر چاره باشید. فرقی نمی‌کند که با موبایل باشد یا تلویزیون یا خواندن مطلبی، بلکه ما مدام باعث برهم زدن تمرکزمان می‌شویم و در بسیاری از موارد متوجه گذر زمان نمی‌شویم در نتیجه دیر می‌رسیم. دوباره تاکید می‌کنیم این اتفاق برای هرکسی ممکن است بیافتد اما همه ما قطعا اطراف خود به افرادی برخورده‌ایم که بدون توجه به گذر زمان غرق در رویاهای خود می‌شوند و زمان را از دست می‌دهند.

لابد می‌پرسید که چگونه این عادت را ترک کنیم؟ باید بگوییم ترک این عادت خیلی سخت است اما باید نهایت تلاش خود را بکنید. مثلا اگر قرار است سر ساعت خاصی از در منزل خارج شوید، ساعت خود را کوک کنید یا دست‌کم 10 تا 15 دقیقه زودتر برای رسیدن به محل کار یا جلسه خانه را ترک کنید. این مشکل از آن دسته مشکلاتی است که خود به خود رفع نمی‌شود و فقط باید خودتان در جهت رفع آن اقدام کنید.

چند وظیفه‌ای بودن
فرهنگ امروز ما فرهنگ چند مسئولیتی بودن است اما توانایی انجام چند مسئولیت‌ها همیشه چیز خوبی نیست. در واقع وقتی با یک دست چند هندوانه برداریم ممکن است زمان از دستمان در برود و اولین تبعات آن تاخیر است. رفته رفته این مساله به یک عادت تبدیل می‌شود و بدون آنکه حواسمان باشد به یک فرد همیشه بدقول تبدیل می‌شویم. بنابراین لازم نیست همیشه چند مسئولیت را بر عهده بگیرید بلکه کافی است یک گام عقب بنشینید و هر وظیفه‌ای را که با آن مواجه می‌شوید را انجام دهید این کار باعث می‌شود تا هم موثرتر باشید و هم زمان را فراموش نکنید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید