آباده؛ شهر قلعه و منبت

علاوه‌بر اینها جاذبه‌های طبیعی آباده نیز دیدنی است که منطقه شکار ممنوع بصیران در 4 کیلومتری جنوب آباده ازجمله آنها است.

کد خبر : ۱۳۷۹۴
بازدید : ۲۴۵۰
فرادید | آباده شهری است در شمال استان فارس در مسیر اصفهان به شیراز و با قدمتی بیش از هزار سال. آثار قلعه‌های قدیمی مانند قلعه کهنه، قلعه نارنجی و قلعه شیراز باقیمانده‌هایی از حضور سلسله زندیه در آن است که می‌گویند به دستور آنها هم این شهر «آباده» نامیده شده. آباده در دشتی وسیع و دور از ارتفاعات قرار گرفته اما سرد و خشک است. با این‌همه در ایام بهار و تابستان، هوای دلپذیری دارد.

سوغاتش کیسه و سفیداب است و منبت آن شهرت جهانی دارد. در سفر به آباده گشت‌وگذار در بازار کهنه را از دست ندهید.

کمی دورتر از بازار باقیمانده‌های عمارت کلاه فرنگی را می‌توانید ببینید که همچنان پابرجا است. اصل این بنا مربوط به دوره قاجار است و بنایی گرد دارد که در میان باغچه‌ای کوچک بنا شده است.

قلعه ایزدخواست نیز از آثار دوره ساسانی است که بعدها بناهایی همچون مسجد و حمام در آن ساخته شد. این قلعه در فاصله 57 کیلومتری شمال آباده است و شباهت زیادی به ارگ بم کرمان دارد. اگر از سمت اصفهان به آباده می‌روید، می‌توانید قبل از رسیدن به آباده و در ایزدخواست، سری به این قلعه تاریخی بزنید.

از تیمچه صرافیان که از آثار دوره قاجاریه و در بازار قدیمی آباده قرار دارد، هم دیدن کنید. همچنین از دیگر آثار دیدنی آباده می‌توان به سد ساسانی ایزدخواست، عمارت کلاه فرنگی سورمق، چاپارخان چهل زرعی کاروانسرای خان خوره و عمارت خواجه اشاره کرد.

علاوه‌بر اینها جاذبه‌های طبیعی آباده نیز دیدنی است که منطقه شکار ممنوع بصیران در 4 کیلومتری جنوب آباده ازجمله آنها است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید