هاوکینگ در آستانه یک کشف بزرگ

هاوکینگ در آستانه یک کشف بزرگ

استیون هاوکینگ در ۸ ژانویه ۱۹۴۲ به دنیا آمد و حالا به فیزیکدان، کیهان‌شناس و نویسنده‌ای مشهور تبدلی شده است. وی مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی در دانشگاه کمبریج است.

کد خبر : ۱۴۶۸
بازدید : ۳۲۵۷
فرادید | استیون هاوکینگ در ۸ ژانویه ۱۹۴۲ (18 دی 1320) به دنیا آمد و حالا به فیزیکدان، کیهان‌شناس و نویسنده‌ای مشهور تبدیل شده است. وی مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی در دانشگاه کمبریج است.

به گزارش فرادید به نقل از ایندیپندنت، آدم‌های بزرگ فکرهای بزرگ دارند، اما وقتی نوبت به استیون هاوکینگ می‌رسد چه اتفاقی می‌افتد؟ کسی که کتاب تاریخ زمان را نوشت و آن کتاب به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ بریتانیا تبدیل شد. نظریات هاوکینگ در مورد سیاه‌چاله‌های موجب تحول در نوع نگرش به این پدیده فضایی شد.

به گفته دانشمندان، یک سرمایه‌گذاری عظیم 100 میلیون دلاری برای جستجوی فرا زمینی‌ها صورت گرفته است. از این رو استیون هاوکینگ می‌گوید که بشر یک گام دیگر به وجود یا عدم وجود فرا زمینی‌ها نزدیک شده است.

بزرگترین سوال استیون هاوکینگ چیست؟
«جستجو برای فرازمینی‌ها» بزرگترین سوال استیون هاوکینگ

این سرمایه‌گذاری توسط یک میلیاردر روسی به نام «یوری میلنر» صورت گرفته که پروژه Breakthrough Listen نامیده می‌شود. پژوهشگران مطرح بین‌المللی با کمک این پروژه می‌توانند به دو رادیوتلسکوپ قدرتمند جهان دسترسی داشته باشند تا بتوانند امواج رادیویی صادر شده از سوی فرازمینی در ابعاد گسترده‌تر دسترسی داشته باشند. حالا میزان حساسیت این نوع بررسی‌ها 50 برابر بیشتر شده است.

پروفسور استیون هاوکینگ به عنوان مشاور یوری میلنر در این پروژه با او همکاری می‌کند و می‌گوید: «در دنیای علم، هیچ پرسشی از این بزرگتر وجود ندارد... احتمالا هوش فرازمینی از جایی در کیهان نظاره‌گر فعالیت‌های ما است و می‌داند که چه معنایی دارد. یا شاید امواج ارسالی ما یک کیهان بدون حیات را می‌پیماید. به عقیده او این پروژه که در مقیاس خود بی‌نظیر است، ثمره خواهد داد. اگر نتیجه این پروژه این باشد که ما هیچ فرازمینی را پیدا نکنیم، بسیار جالب خواهد بود. البته بدان معنا نیست که ما در کیهان کاملا تنها هستیم، اما به طور قطع در گام‌های بعدی، گستره‌ی باریک‌تری را باید جستجو کنیم. برای ما مهم است بدانیم که در این تاریکی تنها هستیم یا همراهی داریم.»

بزرگترین سوال استیون هاوکینگ چیست؟
یوری میلنر

گفتنی است این پروژه در ژانویه سال 2016 شروع به کار خواهد کرد. این پروژه به بررسی امواج ارسال شده از سیاراتِ در حال چرخش به دور یک میلیون ستاره نزدیک به زمین، یا به عبارتی ۱۰۰ کهکشان مجاورِ کهکشان راه شیری می‌پردازد. مدت تعریف شده برای این پروژه نیز ده سال است. یوری میلنر، کارآفرین و سرمایه‌گذار روس، بر روی شرکت‌هایی نظیر فیس‌بوک، زینگا، توییتر، اسپاتیفای، زاکداک، گروپان، ۳۶۰بای و علی بابا سرمایه‌گذاری کرده است. او می‌گوید: «تکنولوژی مدرن به ما فرصتی واقعی را داده تا بتوانیم به دنبال فرا زمینی‌ها برویم. هزاران سال است که مردم از خود می‌پرسند آیا ما واقعا تنها هستیم؟ اگر بفهمیم در نقاط دیگر کیهان حیات وجود دارد، چه اتفاقی می‌افتد؟ در آن صورت ما دیگر بخشی از تمدن کیهانی خواهیم شد. اما اگر بفهمیم که تنها هستیم، باز هم دستاوردی بزرگ است. در آن صورت باید حواسمان خیلی بیشتر به این سیاره باشد.»

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید