"جعبه‌ای" که توانست ملتی را تغییر دهد!

"جعبه‌ای" که توانست ملتی را تغییر دهد!

جعبۀ نوزاد فنلاندی که یک بسته‌ای حاوی لباس، ملحفه و اسباب بازی است که دولت فنلاند به زنان در آستانۀ زایمان می‌دهد. سه سال پیش، بی‌بی‌سی گزارشی در این مورد منتشر که طی 18 ماه، 10 میلیون بار خوانده شد و حالا ایدۀ این جعبه در حال گسترش به نقاط دیگر جهان نیز هست.

کد خبر : ۱۴۷۷۵
بازدید : ۶۲۱۳
جعبۀ نوزاد فنلاندی چیست؟

فرارو- جعبۀ نوزاد فنلاندی که یک بسته‌ای حاوی لباس، ملحفه و اسباب بازی است که دولت فنلاند به زنان در آستانۀ زایمان می‌دهد. سه سال پیش، بی‌بی‌سی گزارشی در این مورد منتشر که طی 18 ماه، 10 میلیون بار خوانده شد و حالا ایدۀ این جعبه در حال گسترش به نقاط دیگر جهان نیز هست.

به گزارش فرارو به نقل از بی‌بی‌سی انگلیسی، سرآغاز این سنت به دهۀ 1930 باز می‌گردد. هر تازه مادری، فارغ از جایگاه اجتماعیش یا سطح درآمد، از سوی دولت یک جعبۀ نوزاد دریافت می‌کند. جعبۀ نوزاد حاوی مقداری چیزهایی نظیر، پیش‌بند، لباس یک تکه، پوشک، کیسۀ خواب، و لوازم استحمام کودک و همچنین یک تشک کوچک است. با قرار دادن تشک در کف جعبه، جعبه به اولین تختخواب کودک بدل می‌شود.

این جعبه به فنلاند کمک کرده تا یکی از پایین‌ترین نرخهای مرگ و میر نوزادان را در جهان داشته باشد.

جعبۀ نوزاد فنلاندی چیست؟
میزان مرگ و میر نوزادان از هر 1000 نوزاد
به ترتیب از بالا در کشورهای هند، آفریقای جنوبی، آمریکا، کانادا، انگلیس و فنلاند

این جعبه زمانی شهرت بیشتری یافت که دولت فنلاند یکی از آنها را به دوک و دوشس کمبریج هدیه داد.

مدت کوتاهی بعد، سه پدر در فنلاند کسب و کاری برای فروش جعبۀ نوزاد به مشتریانی در سراسر جهان ایجاد کردند. دو زن در ایالات متحده نیز، کاری مشابه انجام دادند. حال این نوع کسب و کارها در انگلستان و سایر نقاط جهان در حال گسترش هستند.

اغلب محتویات جعبه به شکلی انتخاب می‌شوند تا مناسب محل ارایه باشند؛ از جلوگیری از عفونت گرفته تا جلوگیر از خواب کودک در تختخواب والدین که بعضاً به خفه شدن نوزاد منجر می‌شود. در برخی از موارد، هدف اصلی از ارایۀ این نوع جعبه‌ها، تشویق زنان باردار به مراجعه به کلینیکهای پیش از زایمان بوده است.

جعبۀ نوزاد فنلاندی چیست؟
پدران فنلاندی مبدع کسب و کار فروش جعبۀ نوزاد

در زمینۀ تناسب جعبه به محیط، می‌توان مورد دو کارآفرین آفریقای جنوبی‌ای به نامهای ارنست هرتزوگ و فرانس دو ویلیر را مثال زد که به این نتیجه رسیدند که یک جعبۀ پلاستیکی که مادران آفریقای جنوبی‌ای بتوانند نوزادشان را در آن حمام کنند، از جعبۀ مقوایی مناسبتر است.

اما هدف اصلی از ارایۀ این جعبه‌ها، کشاندن مادران به کلاسهای پیش از زایمان بوده است. تحقیقی که سال گذشته در آفریقای جنوبی انجام شد، نشان می‌دهد که ارایۀ این جعبه‌ها، مادران را ترغیب می‌کند تا در مراحل ابتدایی‌تر بارداری و همچنین بیشتر به این کلینیکها مراجعه کنند. این امر، خطر مرگ مادر مبتلا به اچ آی وی در هنگام زایمان و همچین خطر انتقال ویروس به نوزاد را کاهش می‌دهد.

دو ویلیر و هرتزوگ تلاش می‌کنند تا این پروژه در تمام ناحیۀ وسترن کیپ به اجرا برسد و امیدوارند که روزی به یک برنامۀ ملی در آفریقای جنوبی بدل شود.

جعبۀ نوزاد فنلاندی چیست؟

هرتزوگ می‌گوید: "به نظر ما، جعبۀ نوزاد فنلاندی نمونۀ فوق‌العاده‌ای از طراحی است که توانسته ملتی را تغییر دهد. ما امیدواریم که با ایجاد برخی تغییرات، محصولمان همین تاثیر را در آفریقای جنوبی بگذارد."

جعبۀ نوزاد فنلاندی چیست؟

کریمه لادهانی، دانشجوی دکترا در دانشگاه هاروارد، نیز ایده‌ای مشابه برای ارایۀ جعبۀ نوزاد فنلاندی در جنوب آسیا دارد. او پروژۀ "بستۀ برکت" را راه اندازی کرده است که در حال حاضر در بیمارستان روستایی جگادیای هند در حال اجراست.

این جعبه حاوی یک کیت زایمان بهداشتی برای جلوگیری از عفونت در حین و پس از زایمان است و همین‌طور یک پشه‌بند برای جلوگیری از ابتلای نوزادان به مالاریا.

لادهانی می‌گوید: "ما می‌خواستیم که راه حلهای کم خرج ولی موثر در نجات جان کودک را به مادران ارایه دهید و به خصوص سعی داشتیم تا مرگهای قابل پیشگیری نوزاد و مادر را هدف قرار دهیم."

جعبۀ نوزاد فنلاندی چیست؟

اما این تنها کشورهای در حال توسعه نیستند که مرگ و میر نوزاد در آن یک معضل جدی است.

طرح جعبۀ نوزاد در حال حاضر با همکاری شرکت آمریکایی Baby Box در یکی بیمارستانهای لندن در حال اجراست.

دهها پروژه از این دست در ایالتهای آمریکا نیز در آستانۀ اجراست که بزرگترین آنها بناست امسال در فورت ورث تکزاس اجرا شود. میزان مرگ و میر نوزاد 7.1 در این شهر از هر 1000 نوزاد است که نسبت به 5.9 میانگین آمریکا بالاتر است.

جعبۀ نوزاد فنلاندی چیست؟

انتظار می‌رود تا حدود 36000 جعبه در طی 2 سال آینده توزیع شود. هدف اصلی تشویق والدین است تا نوزادان را در یک تخت با خود نخوابانند.

پروژۀ جعبه نوزاد همچنین در استرالیا نیز در آستانۀ اجراست و همینطور در استان آلبرتای کانادا نیز به صورت آزمایشی در حال اجراست.

کارن بنزیس، استاد پرستاری در دانشگاه کالیگری، می‌گوید که هدف اصلی از اجرای این طرح، کمک به خانواده‌‌های آسیب پذیر بوده است. تاکنون 50 جعبه در این استان توزیع شده و 1500 جعبۀ دیگر آمادۀ توزیع است.

دولت فنلاند می‌گوید که از توجه جهانی به جعبه‌های نوزاد آگاه است و اغلب به سایر کشورها در این زمینه مشاوره می‌دهد. در حال حاضر، سفارتخانه‌های این کشور در سراسر جهان، دربارۀ این طرح اطلاعات ارایه می‌کنند.

جعبۀ نوزاد فنلاندی چیست؟

جعبۀ نوزاد فنلاندی چیست؟


۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید