وزیر اطلاعات: دولت قبل گوشت را زیر دندان گربه گذاشت

کد خبر : ۱۶۱۴۵
بازدید : ۱۹۶۷
فرادید | وزیر اطلاعات در نشست شورای اداری هرمزگان گفت: سهل انگاری دولت گذشته (نهم و دهم) باعث شد تا دستگاه قضایی آمریكا دو میلیارد دلار از دارایی های نقدی ایران را مصادره كند.

حجت الاسلام سید محمود علوی در این نشست در تشریح این موضوع افزود: در زمان مذاكرات ازطریق آنان (طرف های مذاكره كننده) اطلاعاتی در خصوص مبلغ چهار میلیارد دلار بدست آوردیم كه دولت نهم با آن اوراق قرضه خریده بود. گزیده اظهارات وزیر اطلاعات را به نقل از ایرنا می خوانیم:

  • دارایی بانك مركزی یك وقت بصورت پول نقدی توی حسابها است كه نمی توانند به آن دست بزنند و یك وقت، املاك است كه (امریكایی ها) املاك ایران را بر اساس آن چیزهایی كه خودشان دارند، دست روی آن می گذارند؛ همانطوری كه بنیاد علوی را در آمریكا مصادره كردند.
  • دردولت نهم چهارمیلیارد دلار دركشور ایتالیا اوراق قرضه خریدند كه سفیر وقت ایران همان موقع با گوشزد كردن خطر ناشی از این كار، به آنان گفته بود تبدیل پول به اوراق قرضه، هرچند ممكن است سودی برای ما داشته باشد اما اگر دست آمریكایی ها بیفتد، می توانند روی آن دست بگذارند و آن را مصادره كنند.
  • همان وقتی كه رئیس جمهوری برای شركت در مجمع عمومی سازمان ملل به آمریكا می‌رفت، هواپیما پس از پیاده كردن او و اعضای هیات ایرانی، در فرودگاه نظامی می نشست زیرا دستگاه قضایی آمریكا هواپیما را به عنوان یكی از اموال ایران مصادره می كرد.
  • در چنین شرایطی، عزیزان رفته اند مبلغ چهار میلیارد دلار اوراق قرضه خریده‌اند كه ٢میلیارد دلار آن اوراق قرضه آمریكا بوده، یعنی از بورس آمریكا سهم خریده‌اند كه می‌شود نام این كار را «گوشت انداختن در دهان گربه گذاشت»، طوری كه هم اكنون می‌بینیم گربه آن گوشت را به دندان گرفته است.
  • ما در جریان مذاكرات متوجه شدیم كه چنین چیزی است و دنبال كردیم دیدیم از٤ میلیارد دلار یك میلیارد و٨٠٠ میلیون دلار آن در لوكزامبورگ است كه با حل مشكلات بانكی قابل برداشت است و دومیلیارد دلار آن در آمریكا بوده كه اوراق قرضه آمریكا را خریده اند كه (امریكایی ها) همان موقع دست روی آن گذاشتند.
  • هرچند، آن موقع توانستند دو تا از این اوراق را به ارزش ٢٥٠میلیون دلار تبدیل به پول كنند و به داخل كشور انتقال دهند اما بقیه را نتوانستند.
  • همه این اتفاقات مربوط به پنج سال قبل از روی كار آمدن دولت یازدهم بوده كه ما این قضیه را متوجه شدیم و اینها (آمریكایی‌ها) گفتند كه یك میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار آن در دست دادگاه پترسون است و ما نمی‌توانیم در مورد آن تصمیم بگیریم و باید سیر قضائی را آن تمام بشود كه اگرآزاد شد، به شما پس می‌دهیم.
  • الان متاسفانه در رسانه‌ها طوری مطرح می‌كنند كه انگار این دولت رفته این دو میلیارد دلار را در اختیار آمریكایی‌ها گذاشته است، درحالی كه این گوشت را قبلا عزیزان در دهان گربه گذاشته‌اند؛ هرچند كه قصد خیانت نیز نداشته اند اما اشتباه و خطا كردند و دقت نكردن، این آفت ها را هم دارد.
  • ما این مساله را هفت - هشت ماه پیش می دانستیم و یك كلمه نگفتیم كه در دولت گذشته چنین چیزی صورت گرفته زیرا بنای سیاه نمایی نداریم، بنا نداریم كه مردم بطور مكرر مطلع بشوند كه چه كارهای خبطی در دولت گذشته صورت گرفته، زیرا اگر اعتمادشان به نظام و به هر دولتی سلب بشود، تاثیر روی دولت موجود هم می گذارد.
  • وقتی مسئولی می گوید بر اثر سهل انگاری دولت گذشته این مساله پیش آمده، یك عزیزی می آید و می گوید اگر ساعت یك دقیقه و ٣٠ ثانیه جلو باشد آیا این ربطی به دولت قبل دارد و مگر بایستی هر چیزی را به دولت قبل نسبت بدهیم.

دیوان عالی آمریكا چهارشنبه هفته گذشته (اول اردیبهشت ماه) حكم داد كه حدود ٢ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران باید برای پرداخت غرامت به خانواده های نظامیان آمریكایی كشته شده در حملات سال ١٩٨٣ به پایگاه نیروهای تفنگداران دریایی آمریكا در بیروت برداشت شود. بمب‌گذاری مقر تفنگداران دریایی آمریكا در ٢٣ اكتبر سال ١٩٨٣ در بیروت (لبنان) رخ داد كه در جریان آن ٢٤١ نظامی آمریكایی كشته شدند.

بازماندگان این كشته شدگان به دادگاه های آمریكا مراجعه و با انتساب این حوادث به جمهوری اسلامی ایران و ادعاهای تكراری حمایت كشورمان از تروریسم، علیه ایران طرح دعوی كرده بودند تا اینكه در سال ١٣٨٦ (٢٠٠٧) دادگاه آمریكا به نفع آنها رأی داد و ایران را به پرداخت غرامت محكوم كرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید