تغییر جهت نوسان‌گیری ارزی

تغییر جهت نوسان‌گیری ارزی

روز دوشنبه، تلاش‌های نوسان‌گیران ارزی با سیگنال‌های قیمتی برخی از صرافی‌های بانکی تا حدی ناکام ماند. در سومین روز هفته، دلار تا قیمت 3 هزار و 435 تومان پایین آمد، ولی نهایتا با قیمت 3 هزار و 450 تومان به کار خود پایان داد.

کد خبر : ۱۷۰۷۹
بازدید : ۷۵۵۰
روز دوشنبه، تلاش‌های نوسان‌گیران ارزی با سیگنال‌های قیمتی برخی از صرافی‌های بانکی تا حدی ناکام ماند. در سومین روز هفته، دلار تا قیمت 3 هزار و 435 تومان پایین آمد، ولی نهایتا با قیمت 3 هزار و 450 تومان به کار خود پایان داد.

به این ترتیب، نرخ نهایی روز گذشته تنها 3 تومان کمتر از قیمت پایانی روز یکشنبه بود. نوسان‌گیران بازار ارز در گذشته عمدتا بر افزایشی کردن قیمت‌ها با ایجاد هیجان متمرکز بودند؛ اما طریقه کسب منفعت آنها در روزهای گذشته به کاهش هیجانی قیمت‌ها تغییر کرده است.

به گفته فعالان، روز دوشنبه خالی‌فروشان ارزی سعی داشتند معامله‌گران نقدی را با پایین کشیدن قیمت دچار ضرر کنند، ولی برخی صرافی‌های بانکی به تحرکات خالی‌فروشان توجهی نکردند و قیمت خود را تحت‌تاثیر هیجانات این گروه چندان پایین نیاوردند.

این حرکت این تصور را در بازار ایجاد کرد که قیمت‌های کاهشی پشتوانه خاصی ندارند و تنها حاصل تحرکات هیجانی خالی‌فروشان هستند. به گفته فعالان، هدف بازارساز از حرکت یاد شده، مدیریت نوسانات قیمت بازار بوده است؛ چراکه در روزهای گذشته نوسانات روزانه دلار تحت‌تاثیر نبرد خالی‌فروشان و معامله‌گران نقدی افزایش پیدا کرده بود.

در کنار این عامل، پایین آمدن قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی برخی معامله‌گران سکه را وارد بازار ارز کرد تا قیمت دلار از این سمت نیز مورد حمایت قرار بگیرد. در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی نیز تحت‌تاثیر افت اونس در بازارهای جهانی قرار گرفت و با 6 هزار تومان کاهش به قیمت یک‌میلیون و 34 هزار تومان رسید. اونس تا ساعت 3 بعدازظهر روز گذشته از محدوده هزار و 280 دلاری پایین رفته بود.

رفت و برگشت ارزی
در سومین روز هفته، دلار معاملات خود را زیر سطح 3 هزار و 450 تومان آغاز کرد که انتظارات کاهشی در بازار را افزایش داد. روز دوشنبه، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 445 تومان آغاز کرد که کاهشی 8 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت.

به گفته فعالان، از بعدازظهر روز یکشنبه با پایان فعالیت صرافی‌های بانکی، فروش ارز در سمت معاملات آتی افزایش پیدا کرد و این موضوع موجب شد که قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار بگیرد. شنیده‌ها حاکی از آن است که گروهی که اقدام به فروش کرده بودند، بیشتر در دسته خالی‌فروشان ارزی قرار می‌گرفتند.

خالی‌فروش‌ها کسانی هستند که دلاری ندارند و سعی می‌کنند از فروش صوری ارز کسب سود کنند. نتیجه تلاش‌های خالی‌فروشان در بعدازظهر روز یکشنبه، با یک شروع کاهشی در همان ساعات ابتدایی روز دوشنبه انعکاس یافت.

در ادامه سومین روز هفته، قیمت به‌صورت هیجانی و به سرعت مسیر کاهشی بیشتری را پیمود، به‌طوری‌که ساعت 12 بعدازظهر، نرخ فروش دلار تا آستانه 3 هزار و 435 تومان پایین آمده بود. با رسیدن دلار به این نقطه قیمتی، خریدهای ارزی افزایش یافت تا قیمت از کف روزانه بالا بیاید و نهایتا با نرخ 3 هزار و 450 تومان به کار خود پایان دهد، رقمی که همچنان 3 تومان پایین‌تر از روز یکشنبه بود.

علامت رسمی به بازار
به گفته فعالان، بازگشت قیمت دلار در روز دوشنبه تا حدی ناشی از سیگنالی بود که برخی صرافی‌های بانکی به بازار دادند. به گفته فعالان، روز دوشنبه زمانی که قیمت دلار در پاساژ افشار به حدود 3 هزار و 440 تومان رسید، برخی صرافی‌های بانکی قیمت فروش ارز خود را روی 3 هزار و 440 تا 3 هزار و 441 تومان نگه داشتند.

به‌طور کلی در تمام طول روز دوشنبه نیز قیمت این صرافی‌ها اختلاف چندانی با بازار نداشت، این در حالی بود که در گذشته قیمت بازارساز معمولا حدود 5 تومان پایین‌تر از نرخ معامله‌گران بود. به گفته فعالان با تجربه بازار، هدف بازارساز از این عمل، کم کردن دامنه نوسانات بازار بود؛ چراکه در روزهای گذشته نبرد معامله‌گران نقدی و خالی‌فروشان ارزی شدت یافته بود و این عامل موجب شده بود که دامنه نوسانات روزانه ارزی تا حدی افزایش پیدا کند.

نبرد این دوگروه موجب شده بود که هر کدام در مقاطعی دیگری را با ضرر هنگفتی مواجه کنند؛ سیگنال بازارساز تا حدی موجب شدکه نوسانات کاهشی روز دوشنبه متوقف و تعادل نسبی در بازار برقرار شود.

در واقع بازارساز با حرکت خود سعی کرد بازی معامله‌گران نقدی و خالی‌فروشان ارزی را تا حدی مدیریت کند، عاملی که موجب شد نهایتا قیمت به نزدیکی نرخ بسته شده روز یکشنبه برسد.

برخی از فعالان بازار تصور کردند که حرکت بازارساز نشان‌دهنده تمایل او به افزایش قیمت است، حال آنکه فعالان باتجربه‌تر بازار اعتقاد داشتند که بازارساز از این آگاهی پیدا کرده بود که کاهش روز دوشنبه ناشی از تحرکات خالی‌فروشی است و پشتوانه چندانی ندارد. بی‌پشتوانه‌ای قیمت‌ها در روزهای گذشته نیز موجب شده بود که قیمت به سرعت از کف جهش کند و به سوی قیمت‌های بالاتر حرکت کند.

به این ترتیب، بازارساز در روز دوشنبه تنها سعی کرد نوسانات بازار را با علامت خود مدیریت کند. به گفته برخی فعالان، در این شرایط ماندن دلار در مرز 3 هزار و 450 تومان می‌تواند کمک کند که بازار در روزهای آینده نوسانات کمتری را تجربه کند، این در حالی است که گروه دیگری اعتقاد دارند، این محدوده قیمتی برخی خالی‌فروشان ارزی را با ضرر هنگفتی مواجه خواهد کرد. این موضوع موجب می‌شود که خالی‌فروشان در روزهای بعد تحرکات خود را افزایش دهند.

سکه در گرداب اونس
روز گذشته معامله‌گران سکه بیش از هر چیزی به روند اونس در بازارهای جهانی توجه کردند. شروع کاهشی طلای جهانی و پایین آمدن آن از محدوده هزار و 280 دلار تا ساعت 3بعدازظهر روز دوشنبه موجب شد که انتظارات معامله‌گران سکه در بازار داخلی نیز کاهشی شود.

نتیجه این موضوع، کاهش 6 هزارتومانی سکه و ثبت قیمت یک میلیون و 34 هزار تومان بود. افت فلز گرانبهای داخلی در حالی رخ داد که سکه روز یکشنبه تحت‌تاثیر افزایش قیمت دلار وارد کانال یک میلیون و 40 هزار تومان شده بود.

تغییر جهت نوسان‌گیری ارزی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید