معمای سقوط هواپیمای مصری

کد خبر : ۱۷۷۳۴
بازدید : ۲۷۳۸

تحقیقاتی عمده در مورد ناپدید شدن هواپیمای مسافربری خطوط هوایی "ایجپت ایر" مصر بر فراز مدیترانه در جریان است.

پرواز شماره ام‌اس۸۰۴ با ۶۶ مسافر و خدمه از پاریس به قاهره می رفت که در ساعات نخست پنجشنبه ناپدید شد.

پانوس کامنوس وزیر دفاع یونان می گوید که رادارها نشان می دهد هواپیما پیش از سقوط به دریا دو بار به سرعت چرخید. به گفته او هواپیما که ارتفاع کم کرده بود سپس از ۷۶۲۰ متری به دریا افتاد و از صفحه رادار ناپدید شد.

به گزارش منابع خبری، این هواپیما در ساعت ۲:۴۵ در شانزده کیلومتری داخل حریم هوایی مصر از صفحه رادار ناپدید شد.

مصر می گوید احتمال ساقط شدن هواپیما در اثر اقدام تروریستی بیش از احتمال سقوط در اثر اشکال فنی است.

یک عملیات عمده جست‌وجو با شرکت واحدهای نظامی از مصر،‌ یونان، فرانسه و بریتانیا در نزدیکی جزیره کارپاتوس در جریان است.

تاکنون هیچ قطعه یا تکه ای که متعلق به این هواپیما باشد پیدا نشده است.

آتاناسیوس بینیس، سرپرست تحقیقات سوانح هوایی یونان، گفت که اشیایی از جمله جلیقه های نجات که در نزدیکی کارپاتوس پیدا شده متعلق به هواپیمای مصری نیست.

آقای بینیس گفت:‌ "ارزیابی یافته ها نشان داد که اینها متعلق به یک هواپیما نیست."

او همچنین به خبرگزاری فرانسه گفت:‌ "تا این لحظه تحلیل تکه ها نشان می دهد که متعلق به یک هواپیما نیست. همتای مصری من هم به من گفت که هنوز ثابت نشده که تکه ها متعلق به پرواز 'ایجپت ایر' بوده."

مقام های سازمان هوانوردی مصر ابتدا گفته بودند که قطعات هواپیما پیدا شده، اما گزارش های بعدی حاکی است که آنها این ادعا را پس گرفته اند.

شرکت هواپیمایی مصر گفته است که سی نفر از مسافران مصری و پانزده نفر فرانسوی بودند. سایر مسافران از شهروندان کشورهای عراق، الجزایر، بلژیک، بریتانیا، کانادا، چاد، کویت، عربستان سعودی و پرتغال بودند.

شریف فتحی، وزیر هوانوردی مصر طی یک کنفرانس خبری گفت که احتمال اینکه این هواپیمای مسافربری مصری بر اثر عملیاتی تروریستی سقوط کرده باشد در مقایسه با سقوط آن بر اثر نقص فنی، بیشتر است. نخست وزیر فرانسه هم در مورد سرنوشت این هواپیما گفت که هیچ احتمالی را نمی‌توان مردود دانست.

فتحی با تاکید بر اینکه نباید فرضیه‎ها بدون شواهد و مستندات مطرح شود گفت که هنوز برای رد و یا تایید فرضیه‌ها بسیار زود است و نمی‎توان قطعا تروریستی بودن سقوط هواپیما یا سقوط آن به دلیل نقص فنی را رد کرد.

یکی از ساختمان‌های فرودگاه برای اطلاع‌رسانی به بستگان سرنشینان اختصاص یافته است
نخست وزیر مصر نظارت بر عملیات تجسس را شخصا برعهده گرفته و گزارش‌های خبری حاکی از آن است که بستگان سرنشینان هواپیما نیز به منظور کسب اطلاعات از خویشان خود به فرودگاه قاهره رفته‌اند و مقامات فرودگاه ساختمان ویژه‌ای را برای این منظور اختصاص داده‌اند.

رئیس جمهوری فرانسه گفته است که این کشور برای یافتن هواپیما و تعیین علت وقوع سانحه، با مصر "همکاری کامل" خواهد کرد. به منظور بررسی عوامل احتمالی سقوط این هواپیما، جلسه شورای امنیت ملی مصر به ریاست رئیس جمهوری تشکیل شد.

پرواز پاریس به قاهره معمولا کمی بیش از چهار ساعت به طول می انجامد و قرار بود این هواپیما حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت بعد در فرودگاه قاهره به زمین بنشیند.

در اکتبر سال گذشته، یک هواپیمای مسافربری روسی با ۲۲۴ مسافر و سرنشین کوتاه مدتی پس از برخاستن از فرودگاه قاهره در بازگشت به روسیه، سقوط کرد. بعدا مقامات روسیه و مصر تایید کردند که علت سقوط این هواپیما، انفجار بمبی بوده که اسلامگرایان افراطی در آن جاسازی کرده بودند.

همچنین، در ماه مارس سال جاری، یک فروند هواپیمای مسافربری مصری با ۵۴ مسافر و شش خدمه در مسیر پرواز داخلی از اسکندریه به قاهره ربوده و به قبرس برده شد. بعدا فرد رباینده، که انگیزه شخصی داشت، خود را تسلیم ماموران کرد و به مصر بازگردانده شد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید