هفت افخمی جنجالی شد

کد خبر : ۱۸۱۵۴
بازدید : ۲۳۷۸
قسمت جدید برنامه سینمایی «هفت» امشب 7 خرداد ماه ساعت 23:15 از شبکه سه سیما در حالی پخش شد که بهروز افخمی به آشکارترین شکل ممکن کوشید از مواضع دو هفته اخیرش دفاع کند و در عین حال با تبریک به اصغر فرهادی، عنوان کرد برای جشنواره کن سخت بوده به فرهادی که در اسکار درخشیده، جایزه بدهد، چون آنها مدعی کشف سینمای روشنفکری هستند و در عین حال به کنایه حضور کتایون شهابی در میان داوران جشنواره کن 2016 به عنوان عامل تأثیرگذار در جوایز «فروشنده» اشاره کرد.

در ابتدای برنامه «هفت»، علی معلم در مقابل بهروز افخمی ظاهر و پس از پخش چند کلیپ علیه جشنواره کن و فیلم فرهادی، تلاش شد از علی معلم به عنوان چهره حاضر در ادوار متعدد جشنواره کن، دیدگاهی بر خلاف کن استخراج شود که تلاش چندان موفقی نبود و معلم به شدت از فیلم «فروشنده» تعریف کرد و حاضر نشد به افخمی پاس گل بدهد.

علی معلم: در زمان اکران فروشنده نفس کسی در سالن بیرون نیامد
علی معلم با انتقاد از برخی منتقدان داخلی گفت: بعضی ها لطف کنند فیلم ها را اول ببینند، بعد نظر بدهند. عده ای می گویند فروشنده چون جایزه گرفته، یک چیزیش می شود، در حالی که فیلم خوبی است. دوستانی که بیخود درباره فیلمها اظهارنظر می کنند، فیلم فرهادی فیلم اخلاقی است.

معلم با اشاره به اینکه «فروشنده» یکی از پنج فیلم برتر جشنواره کن 2016 بود، عنوان کرد: در زمان اکران فروشنده، نفس کسی در سالن بیرون نیامد و هیچ کس به خاطر کیفیت فیلم از سالن بیرون نرفت و سالن مملو از تماشاگر بود.

در این بخش درام خانوادگی «فقط پایان دنیاست / t's Only the End of the World به کارگردانی زاویه دولان کارگردان 26 ساله کانادایی که در کن 2016 مورد توجه داوران قرار گرفت، از سوی افخمی فیلمی با مضمون همجنس‌گرایانه خوانده شد و توجه به این فیلم به عنوان یکی از نشانه‌های تمرکز داوران کن برای جایزه به چنین فیلم‌هایی خوانده شد، حال آنکه فیلم تازه زاویه دولان اساساً تم همجنس‌ گرایانه ندارد!

در این برنامه طهماسب صلح جو، منتقد سینما با وحید جلیلی به مناظره درباره سینمای ایران به مناظره پرداختند؛ اتفاقی که قرار بود با حضور جیرانی رخ دهد؛ اما جیرانی به دلایل معلوم ترجیح داده رو در رو جلیلی قرار نگیرد. افخمی در این زمینه توضیح داد: هفته گذشته با اصرار و پیشنهاد خود فریدون جیرانی اعلام کردیم، مناظره ای بین ایشان و وحید جلیلی برگزار می کنیم. اما روز سه شنبه فریدون جیرانی جا زد و به من پیام داد که من نمی آیم و احساسی شدم آن حرف را زدم. هرچقدر هم ما اصرار کردیم که ما به مخاطبان اعلام کردیم و بیا، گفت نه بگویید جیرانی جا زد و نیامد.

حضور پیاپی جلیلی در این قسمت از هفت که هفته پیشین نیز مهمان این برنامه بود، جزو اتفاقات نادر برنامه هفت محسوب می‌شود. ظاهراً افخمی که برنامه‌اش در پی تغییرات در تلویزیون موقعیت مستحکمی ندارد، تلاش دارد از این طریق و همچنین با نظرسنجی معنادار این هفته، شرایط را تعییر دهد و در همین راستا، جلیلی نیز با درخواست برای ادامه روند فعلی برنامه «هفت» صحبت‌هایش را آغاز کرد. مسابقه پیامکی برنامه هفت نیز بدین گونه بود: «آیا از عملکرد دوره جدید برنامه هفت رضایت دارید؟ 1. بله 2. خیر.»

وحید جلیلی در برنامه هفت ادعا کرد که تلویزیون کلا در اختیار سینمای جشنواره‌ای بوده و در عین حال، او را به تلویزیون راه نمی‌داده‌اند: در دورانی که فریدون جیرانی، صدها ساعت آنتن زنده را در اختیار داشته و به دفاع از جشنواره ها می پرداخت، ضرغامی ما را در سازمان صداوسیما ممنوع‌الورود کرده بود.

همچنین عوامل افخمی به سراغ سیروس الوند، کارگردان سینما رفتند و با او گفت وگو کردندکه الوند نیز نقدهای درست و جدی مطرح کرد. الوند در این گفت و گو عنوان کرد: من از کسانی هستم که همواره از ابتدا از سری جدید هفت استقبال کردم و دنبال و حتی ضبط می کردم تا بعدا ببینم. اما مدتی است که حالم از این برنامه بد است، اما همچنان می بینم چون کنجکاوم.

این کارگردان سینما با اشاره به اینکه باید در نقد فیلمی که مخاطب وسیعی از میان مردم داشت، محتاط تر عمل کرد، تأکید نمود: برنامه هفت همواره فروش را ارزش می دانست و ما را به فروش بیشتر و پر شدن سالن سینما تشویق می کرد؛ اما امروز مواضعی دیگر می گیرد. این تناقض است، باید حل شود. وقتی در این برنامه فیلمی که مخاطب بسیار وسیعی داشته، ابلهانه گفته می‌شود، در واقع به مردم توهین می‌شود.

سیروس الوند با اشاره به موفقیت فیلم فروشنده در کن گفت: چطور می شود وقتی جوان ما از موفقیت فیلم فرهادی خوشحال می شود، ولی مسئول دولتی ما جوری برخورد می کند که گویی این اصلا ارزش ندارد. چرا ارزش ندارد؟ حتما باید فیلمی با سبک و سیاق شما برود تا ارزش داشته باشد؟! این برای مردم رواست؟ آنها نیز دارند خود را گول می زنند. وجود داور ایرانی در کن و صرف حضور فیلم ایرانی در یک جشنواره ارزش است. ما نیاز داریم تا در سینمای دنیا خاموش نباشیم. چگونه بودن رفته رفته جا می افتد. ما در این سی سال تداوم نداشتیم.

مسعود فراستی نیز در میز نقد هفت به نقد «دونده زمین» به کارگردانی کمال تبریزی پرداخت و ناصر هاشم‌زاده در مقابل فراستی حضور پیدا کرد و در واقع منتقد موافق برای این فیلم دعوت نشد. «دونده زمین» که ظاهراً نقد هشت سال دوران احمدی نژاد و فضای آن دوران بوده و محصول مشترک سینمای ایران و ژاپن است، با نقد جالبی همراه شد. فراستی تبریزی را با تکیه بر این فیلم متهم به بی‌غیرتی فرهنگی کرد و تعبیر «دیاثت فرهنگی» را برای تبریزی به کار برد!

فراستی گفت: خود کارگردان و تهیه کننده محترم در جایی گفته اند این فیلم نقدی بر وضعیت دولت قبل است. فیلم ابدا علیه دولت قبل نیست. فیلم علیه مردم است. فیلم به شدت بی غیرت است. همان بی غیرتی که اخیرا آقای جوادی آملی بر آن اشاره کردند که فروش خانه و مملکت به بیگانه مصداق کامل بی غیرتی است. ما دیاثت فرهنگی و هنری هم داریم که متأسفانه فیلم، چنین دیاثت و فروش غیرتی در آن است.

هاشم زاده هم نقد فراستی این گونه ادامه داد: به نظر من فیلم آنقدر سطحی است و بیننده زیادی ندارد که نباید زیاد بزرگش کرد. اسمش را من می گذارم «سیاست زدگی». نهایتا برای یک جمع کوچک و گعده خودمانی است. فیلم های بزرگتری داریم که مصداق بهتری برای آن دیاثت است اما بدان توجهی نمی شود.

در ادامه به جای آنکه فیلم سینمایی «مرگ ماهی» به کارگردانی سید روح الله حجازی با حضور منتقد مخالف در مقابل مسعود فراستی، نقد شود، فراستی یک نقد مکتوب نوشته بود و این نقد را روی آنتن به عنوان نقد فیلم خواند.

در نهایت نتایج نظرسنجی پخش شد که 67 درصد از عملکرد دوره جدید هفت با مدیریت افخمی رضایت داشتند و فقط 33 درصد از عملکرد هفت کنونی رضایت نداشتند که اگر واقعیت داشته و برآمده از جامعه آماری بزرگی نیز باشد، نتایج شگفت انگیزی است. افخمی در این برنامه با اشاره به این که هفته آینده به دلیل پخش برنامه های ویژه سوگواری ایام 15 خرداد برنامه هفت پخش نمی شود، گفت: ادامه برنامه بعد از عید فطر روی آنتن خواهد رفت و این برنامه سینمایی در ماه رمضان پخش نخواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید