جوانه‌های تردید دربازار کنسرت‌ها

جوانه‌های تردید دربازار کنسرت‌ها

داستان لغو سریالی کنسرت‌ها در روزهای اخیر با لغو کنسرت کیهان کلهر در نیشابور کلید خورد و با لغو کنسرت‌های دیگری ادامه یافت تا یک بار دیگر نگرانی‌های زیادی در بین اهالی موسیقی شکل بگیرد و در سال کاری جدید هم سدهای مستحکم در مقابل اجرای زنده موسیقی شکل بگیرد.

کد خبر : ۱۸۲۴۹
بازدید : ۹۰۶
داستان لغو سریالی کنسرت‌ها در روزهای اخیر با لغو کنسرت کیهان کلهر در نیشابور کلید خورد و با لغو کنسرت‌های دیگری ادامه یافت تا یک بار دیگر نگرانی‌های زیادی در بین اهالی موسیقی شکل بگیرد و در سال کاری جدید هم سدهای مستحکم در مقابل اجرای زنده موسیقی شکل بگیرد.

در دو سال اخیر در موارد متعددی کنسرت‌های موسیقی لغو شده است. لغو سریالی و پیاپی این کنسرت‌ها از زمانی به خبر داغ بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شد که در نشست خبری سال گذشته رئیس‌جمهور، با مطرح شدن این موضوع، دکتر حسن روحانی خواستار تعدیل فضا و جلوگیری از گسترش هنجارشکنی‌ها در لغو کنسرت‌ها شد.

وی در نشست خبری سال گذشته‌اش که همزمان با سالروز پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شده بود به همه دستگاه‌ها هشدار داد که حق مردم را زائل نکنند.

با این همه اتفاق مهمی که نشان‌دهنده توقف لغو سریال کنسرت‌ها باشد، نیفتاد. در یک‌سال گذشته بارها و بارها کنسرت افراد مهمی لغو شد که نامشان نه‌تنها برای هنر مملکت که برای هویت ایرانی افتخار آفرین بوده است که آخرین نمونه لغو کنسرت مربوط به اجرای برنامه استاد شهرام ناظری در نیشابور است.

این هنرمند سرشناس اولین کسی نیست که کنسرتش در آخرین لحظات لغو می‌شود، آخرین نفرشان هم احتمالا نخواهد بود.

لغو کنسرت در شهرهای مختلف دو سالی است که افزایش یافته و با وجود تلاش‌های گاه به گاه مسوولان فرهنگی کشور نه‌تنها این اتفاق کمتر نشده، بلکه افزایش یافته است.

نکته مهم درباره لغو کنسرت‌ها این است که دیگر این اتفاق موردی نمی‌افتد و با خبرهای بسیاری مبنی بر لغو چند کنسرت به صورت همزمان مواجه می‌شویم و لغو برنامه‌هایی که همه مراحل قانونی را طی کرده تا نوازندگانش روی صحنه بیایند و برای مردم برنامه اجرا کنند به شیوه مرسوم بدل شده است. آنچه در این میان روشن است اینکه گاهی کنسرت‌ها سلیقه‌ای لغو می‌شوند و در این میان دستور مدونی وجود ندارد.

خبرگزاری خبرآنلاین در این باره نوشته است: یکی از این تصمیم‌ها، کاری بود که احد جاودانی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران انجام داد و در پی شهادت 13 پاسدار مازندرانی در فاجعه «خان طومان» سوریه دستور لغو کنسرت‌های استان مازندران را صادر کرد. این ماجرای تصمیم‌های سلیقه‌ای تا جایی پیش رفت که حتی مدیران دانشگاهی هم در ادامه تلاش برای حذف موسیقی از فرهنگسراها در آیین‌نامه تازه خود برگزاری کنسرت و برنامه‌های مستقل موسیقی را دور از اولویت‌های دانشگاه دانستند. در این بین البته برخی مسوولان فراتر گام برداشته‌اند و برگزاری هرگونه کنسرت پاپ را در شهر خود لغو کردند. در همین زمینه چندی پیش با نامه رسمی رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان البرز تمام کنسرت‌های پاپ در این شهر تا اطلاع ثانوی لغو شد و مردم استان البرز برای مدتی از تماشای کنسرت‌های پاپ محروم شدند و خوانندگان پاپ هم به سراغ اجرا در شهرهای دیگر رفتند. مشکل اصلی اینجاست که دلایل بسیاری ممکن است موجب لغو کنسرت در آخرین ساعات باقیمانده به اجرای آن شوند. اعتراض‌های برخی مردم، ممنوع الکاری، عدم صدور مجوز از اداره اماکن، نوازندگی زنان، عدم تفکیک جنسیتی، ایجاد کمپین اعتراضی، عزای عمومی و فوت یکی از نمایندگان مجلس برخی از دلایلی هستند که مانع از اجرای کنسرت از سوی گروه‌های موسیقی شده‌اند. اما دستور دادستانی و برخورد اماکن بیشترین دلیل لغو کنسرت در دو سال اخیر است. به همین دلیل وزیر فرهنگ تا به حال چند جلسه با وزیر کشور داشته و نامه‌نگاری‌هایی با رئیس قوه قضائیه انجام داده است تا شاید این مشکل رفع شود.

نظرات وزیر ارشاد درباره لغو کنسرت‌ها
در این میان حرف‌های وزیر ارشاد به نوعی مشخص‌کننده موضع رسمی این نهاد فرهنگی کشور است. علی جنتی در پاسخ به لغو کنسرت کیهان کلهر در نیشابور گفت که علت لغو کنسرت کلهر دستوراتی است که دادستانی می‌دهد و آنها با تشخیص خودشان اقداماتی را انجام می‌دهند.

جنتی در این باره گفت: البته قوه قضائیه این‌گونه اقدامات را جزو حقوق خودش می‌دانند؛ به طوری که حتی یک دادیار می‌تواند فردی را دستگیر، کاری را توقیف و جایی را مهر و موم کند و خودشان را مستقل از قوه مجریه می‌دانند.

جنتی ادامه داد: «لغو کنسرت‌های موسیقی در استان خراسان رضوی بیشتر از نقاط دیگر نقاط کشور رخ می‌دهد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرای کنسرت‌های موسیقی در خراسان رضوی مجوز می‌دهد و حمایت هم می‌کند بنابراین از استانداران و فرمانداران تقاضا داریم حمایت کنند تا این کار به نحو مطلوب انجام شود. تلاش‌های وزیر ارشاد برای اصلاح قوانین تاکنون به نتیجه نرسیده و موجب شده لغو کنسرت‌ها همچنان در شهرهای مختلف ادامه داشته باشد.»

تردید سرمایه‌گذاران
داستان لغو کنسرت‌ها تردیدهای زیادی را برای سرمایه‌گذاری در این عرصه به‌وجود آورده است و اگر به همین شکل پیش برود بازار کنسرت‌ها با مشکل جدی روبه‌رو خواهد شد. در این میان از سال 1393 تاکنون 45 کنسرت در شهرهای مختلف کشور لغو شده است که در جدول زیر لغو کنسرت‌ها را در سال‌های 94 و 95 منعکس کرده‌ایم.

جوانه‌های تردید دربازار کنسرت‌ها

جوانه‌های تردید دربازار کنسرت‌ها
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید