صندلی خودروی کودک و اهمیت استفاده از آن

صندلی خودروی کودک و اهمیت استفاده از آن

حفظ امنیت فرزندان هنگام رانندگی در خودرو یکی از مهم‌ترین وظایف هر پدر و مادری است. متاسفانه هر سال صدها نوزاد و کودک خردسال به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی صحیح در حوادث رانندگی آسیب دیده یا حتی جان خود را از دست می‌دهند.

کد خبر : ۱۸۲۷۳
بازدید : ۲۱۵۷
حفظ امنیت فرزندان هنگام رانندگی در خودرو یکی از مهم‌ترین وظایف هر پدر و مادری است. متاسفانه هر سال صدها نوزاد و کودک خردسال به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی صحیح در حوادث رانندگی آسیب دیده یا حتی جان خود را از دست می‌دهند.

استفاده از صندلی خودروی کودک می‌تواند به حفظ امنیت کودکان هنگام رانندگی کمک بسیار زیادی بکند. اهمیت این موضوع تا حدی زیاد است که در بعضی از کشورها قوانینی در رابطه با اجباری بودن استفاده از صندلی خودروی کودک وضع شده.

درحالی‌که در اکثر جوامع پیشرفته استفاده از صندلی خودروی کودک یک اصل پذیرفته محسوب می‌شود متاسفانه بسیاری از خانواده‌های ایرانی از اهمیت این موضوع غافل هستند.

در آغوش گرفتن یا قرار دادن کودک روی زانو هنگام حرکت خودرو به‌هیچ‌عنوان امن نیست. در این حالت ممکن است با جزئی‌ترین تصادف نوزاد از آغوش فرد خارج شده یا حتی خود فرد به او آسیب بزند. حتی کیسه‌ی هوا که برای ایمنی سرنشینان خودرو در نظر گرفته شده است می‌تواند در تصادفات جان نوزادی را که در صندلی جلوی خودرو قرار دارد تهدید کند.

به گزارش پایگاه خبری پلیس سرهنگ مرادی، مدرس دانشگاه و معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در یادداشتی با عنوان «ایمنی و سلامت کودکان در خودرو» می‌نویسد: «کودکان، آسیب‌پذیرترین سرنشینان خودروها محسوب می‌شوند لذا کودکان را قربانی سهل‌انگاری‌های خود نکنیم؛ یکی از وسایل محافظت از کودکان در برابر حوادث رانندگی صندلی ایمنی کودک است که نقش غیرقابل‌انکاری در حفاظت از کودکان بر عهده دارد.»

قطعا کودکان نه‌تنها بزرگ‌ترین سرمایه‌ی هر پدر و مادر بلکه بزرگ‌ترین سرمایه‌های هر کشور محسوب می‌شوند. پس بهتر است با رعایت اصول ایمنی و استفاده از یک صندلی کودک مناسب در خودرو امنیت آن‌ها را در هنگام رانندگی تضمین کنیم.

توجه داشته باشید که به‌طورمعمول تمام کودکان زیر ۱۳ سال یعنی کودکانی که هنوز برای استفاده‌ی مستقل از کمربند ایمنی خودرو به‌قدر کافی بزرگ نیستند باید از صندلی عقب خودرو استفاده کنند. انواع مختلفی از صندلی‌های ایمنی خودرو برای سنین زیر ۱۳ سال وجود دارد که بنا بر سن و جثه می‌توان از آن‌ها برای حفظ امنیت کودک استفاده کرد. در ادامه انواع صندلی خودرو کودک را به‌طور خلاصه با هم مرور می‌کنیم.

صندلی خودروی کودک و اهمیت استفاده از آن

صندلی روبه‌عقب برای نوزادان و کودکان نوپا
آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه کرده است که با توجه به ضعیف بودن عضلات گردن و آسیب‌پذیری بالای ستون فقرات نوزادان تمام آن‌ها از بدو تولید تا حداقل دوسالگی باید در خودرو رو به عقب قرار بگیرند. برای این منظور باید از صندلی نوزاد (Infant Seat) استفاده کرد. صندلی‌های نوزاد تنها در حالت روبه‌عقب قابل‌استفاده هستند.

صندلی خودروی کودک و اهمیت استفاده از آن
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بهتر است تمام کودکان پس از یک‌سالگی از صندلی نوزاد به صندلی تبدیل‌پذیر (Convertible) روبه‌عقب منتقل شوند. حتی اگر هنوز جثه‌ی آن‌ها از صندلی نوزاد روبه‌عقبشان بزرگ‌تر نشده است. گرچه بسیاری از کودکان در این زمان بزرگ‌تر از صندلی نوزاد خواهند بود. از نظر فنی کودک زمانی برای یک صندلی نوزاد رو به عقب زیادی بلند است که یا از محدودیت‌های تعیین‌شده توسط تولیدکننده عبور کرده باشد یا سر او کمتر از یک اینچ (حدود دو و نیم سانتی‌متر) با لبه‌ی قابل صندلی فاصله داشته باشد.

صندلی‌های تبدیل‌پذیر قالب بزرگ‌تری دارند، امکان انجام تنظیمات روی آن‌ها با توجه جثه‌ی کودک وجود دارد و می‌توان از آن‌ها تا سن توصیه‌شده‌ی ۲ سالگی در حالت رو به عقب استفاده کرد. البته توجه به این نکته ضروری است که برای استفاده‌ی صحیح از صندلی‌های خودرو، وزن و قد کودک اهمیت بیشتری نسبت به سن او دارد. بنابراین بهتر است کودک را تا زمان رسیدن به حداکثر وزن یا قد مجاز اعلام‌شده توسط تولیدکننده‌ی صندلی در حالت روبه‌عقب نگه‌دارید.

صندلی روبه‌جلو برای کودکان نوپا و پیش‌دبستانی
کودکانی که قد یا وزن آن‌ها از حد تعیین‌شده توسط تولیدکننده‌ی صندلی بیشتر شده باشد می‌توانند از صندلی روبه‌جلوی دارای مهار استفاده کنند. استفاده از صندلی کودک دارای مهار باید حداقل تا سن ۴ سالگی ادامه داشته باشد. اگر وزن یا قد کودک شما پیش از رسیدن به ۴ سال از حد تحمل صندلی بیشتر شد باید در فکر تهیه‌ی صندلی دیگری باشید که امکان تحمل وزن و قد بیشتر را دارد.

صندلی خودروی کودک و اهمیت استفاده از آن

صندلی تقویتی برای کودکان مدرسه‌ای
کمربند ایمنی خودروها متناسب با افراد بالغ طراحی شده و به‌طورمعمول جثه‌ی کودکان تا پیش از سن ۱۳ سال متناسب با کمربند ایمنی هیچ خودرویی نیست. به همین جهت کودکان بالای ۴ سالی که قد و وزن آن‌ها از حدود تعیین‌شده توسط تولیدکننده‌ی صندلی کودک دارای مهار گذشته باشد باید تا زمان رسیدن به جثه‌ی مناسب از یک صندلی تقویتی (Booster Seat) برای تصحیح محل قرارگیری کمربند ایمنی خودرو استفاده کنند. معمولا توصیه می‌شود کودکان تا پیش از رسیدن به قد حدود یک متر و نیم استفاده از صندلی تقویتی را ترک نکنند.

منبع: دیجی‌کالا مگ
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید