زلزله در استقلال

کد خبر : ۱۸۳۴۲
بازدید : ۱۴۰۲

مقارن با نخستین دقایق بامداد دوشنبه، سرانجام فصل پرفراز و نشیب فوتبال باشگاهی در ایران به پایان رسید و ذوب‌آهن اصفهان کاپ زیبای قهرمانی در جام حذفی را بالای سر برد. این تیم در دوئلی فشرده و نفسگیر توانست در ضربات پنالتی از سد استقلال بگذرد و به مقام قهرمانی دست پیدا کند. این اتفاق در شرایطی رخ داد که امسال برگزاری بازی فینال جام حذفی با حواشی بسیار زیادی همراه بود.

اولین تجربه از انتقال این بازی به خرمشهر از یکسو و تقویم فشرده‌ای که تاریخ این بازی برای ذوب‌آهن ایجاد می‌کرد از سوی دیگر باعث جنجال شده بود. کم و کیف مربوط به انتقال محرومیت مهدی رحمتی به مسابقات لیگ آینده و صدور مجوز حضور او در این بازی هم بحث مفصلی داشت که حتی 24ساعت قبل از بازی هم در بیانیه تند باشگاه ذوب‌آهن مورد اشاره قرار گرفت.

با این همه تیم اصفهانی در نهایت از عنوان قهرمانی فصل گذشته‌اش دفاع کرد تا استقلال تهران عمیقا وارد بحران شود. آبی‌پوشان پایتخت که در رقابتهای لیگ برتر به جایگاهی بهتر از سومی دست پیدا نکردند، دست‌شان از فتح جام حذفی هم کوتاه ماند تا بلافاصله بعد از سوت پایان بازی، موجی از شایعات رنگارنگ این باشگاه را احاطه کند. تمام رهاورد آبی‌ها از یک فصل بالانشینی در لیگ و پیشروی در جام حذفی، یک سهمیه پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا بود که تازه ممکن است آن هم در تقسیم‌بندی‌های جدید کنفدراسیون فوتبال قاره، ملغی شود. این در حالی است که شاگردان مظلومی دربی برگشت را هم به بدترین شکل ممکن به پرسپولیس واگذار کردند تا عملکرد این مربی جایی برای دفاع نداشته باشد.

مظلومی رفتنی شد، خلاص!
در 45روز گذشته بارها شایعات مربوط به جدایی پرویز مظلومی از استقلال به وجود آمده و در تیراژ وسیع پخش شده است. به ویژه شکست پرگل در دربی تهران و باخت خانگی به تراکتورسازی که منجر به از دست دادن قهرمانی لیگ برتر شد، این شایعات را به اوج رساند. در مقاطعی حتی برکناری مظلومی در هیات‌مدیره باشگاه هم به بحث گذاشته شد، هرچند نتیجه‌ای به دست نیامد. با این وجود به نظر می‌رسد این بار دیگر حوصله استقلالی‌ها سر آمده و بعد از باخت در فینال حذفی، مظلومی دیگر جایی در این باشگاه نخواهد داشت. این ادعایی بود که بهرام افشارزاده بلافاصله بعد از پایان بازی در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاییدش کرد. مدیرعامل آبی‌پوشان گفت استقلال فصل آینده قطعا تغییر کادرفنی خواهد داشت و این یعنی پرویز مظلومی که هنوز یک سال هم از قراردادش باقی است، باید وسایلش را جمع کند و برود.

افشارزاده زیر تیغ انتقادات
پرویز مظلومی اما تنها قربانی ناکامی استقلال در این فصل نیست؛ چه اینکه دیگر ارکان باشگاه هم البته در مقیاس متفاوت تحت فشار انتقادات هستند. بهرام افشارزاده که در دو سال گذشته کمتر توانسته توقعات هواداران را برآورده کند، یکی از کسانی است که حالا طعم اعتراض‌ها را می‌چشد. شاید خیلی‌ها عقیده داشته باشند بهرام‌خان گزینه مناسبی برای اداره استقلال نیست. از آن جمله می‌توان به نظری جویباری اشاره کرد؛ معاون پیشین باشگاه که اواسط فصل به خاطر برخی اختلافات از جمع آبی‌ها کنار گذاشته شد.

او در مصاحبه تندش با سایت ورزش‌سه، به انتقاد از مدیران استقلال پرداخته؛ «در دوره اول لیگ برتر که استقلال روز آخر قهرمانی لیگ را از دست داد، منصور خان پورحیدری خودش جلو آمد و گفت من دیگر نمی‌توانم در حذفی قهرمان شوم. امیر قلعه‌نویی را آوردیم و شوک دادیم، تیم قهرمان حذفی شد. سال 87 هم این کار را کردیم و دوباره شوک‌مان نتیجه داد و قهرمانی حذفی به دست آمد. الان هم تیم نیاز به شوک داشت و قطعا اگر فرد دیگری جای مظلومی می‌آمد تیم نتیجه می‌گرفت و قهرمان حذفی می‌شد. تجربه در چنین شرایطی به درد می‌خورد. افشارزاده یک انسان محتاط است که سابقه فوتبالی هم ندارد. پیش خودش هم فکر می‌کند دانای کل است! شما به هیات مدیره باشگاه استقلال نگاه کنید؛ اصلا توان ندارند. اکثر افراد سن‌شان بالا است و مدیرعامل هم که 80 سال دارد. به نظر شما یک پیرمرد 80ساله چه کاری برای یک باشگاه به بزرگی استقلال می‌تواند انجام دهد؟ آیا این مدیر با این سن و سال می‌تواند با یک مشت جوان سرو کله بزند؟ اینها باید بروند استراحت کنند. نتایج استقلال هرگز توجیه‌پذیر نیست.»

جالب اینجاست که باجناق نظری هم مطالبی مشابه همین را تکرار می‌کند. محمود فکری، مدافع اسبق آبی‌ها دیروز به خبرگزاری فارس گفت: «در مدیریت باشگاه و هیات‌مدیره و همچنین اطراف آنها افرادی حضور دارند که خیلی زحمت کشیده‌اند تا استقلال را به این حال و روز بیندازند. امیدوارم آنها دیگر سرشان را پایین بیندازند و خودشان راه خروج را پیدا کنند و از باشگاه بروند. مدیریت باشگاه می‌تواند در مقطع فعلی حداقل یک کار مفید انجام دهد و آن این است که آقایان به‌صورت دسته‌جمعی استعفا دهند و از استقلال بروند.»

رحمتی هم در امان نیست
حالا و در فضای انتقادی شکل گرفته در اطراف باشگاه استقلال، حتی پای کاپیتان محبوب این تیم هم به میان کشیده شده و خیلی‌ها به قدرت گرفتن بیش از حد مهدی رحمتی در اردوگاه آبی‌ها اعتراض کرده‌اند. آنچه در معادلات امسال استقلال به وضوح به چشم می‌آمد این بود که رحمتی نقشی بسیار پررنگ‌تر از یک بازیکن معمولی دارد و تلفیق این مساله با ناکامی‌های باشگاه باعث اعتراضات جدیدی شده است. مثلا محمود فکری می‌گوید: «این مساله به توان مدیریت باشگاه بازمی‌گردد. وقتی سرمربی و مدیریت ضعف داشته باشند بازیکن آنقدر قدرت می‌‌گیرد که در تصمیم‌گیری‌های مهم تیم اظهارنظر می‌کند و نقشی فراتر از یک کاپیتان پیدا می‌کند.»

محمد نوری، دیگر پیشکسوت استقلال در دهه هفتاد هم دیدگاه مشابهی در این مورد دارد: «رحمتی امسال از مهره‌های کلیدی استقلال بود اما فضای زیادی که کادر فنی و رسانه‌ها به او دادند باعث شد او خیلی بیش از اندازه بزرگ شود. آدمیزاد هم وقتی به او فضا بدهند غرور او را می‌گیرد. فکر می‌کنم غرور رحمتی بعد از دربی شکست و او به همین دلیل پس از دربی سیر نزولی را طی کرد. الان وقتی به رفتار کی‌روش در قبال رحمتی نگاه می‌کنم، پافشاری او برای دور نگه داشتن این گلر از تیم ملی را متوجه می‌شوم و الان می‌فهمم که حتما یک چیزهایی بود که کی‌روش دیگر رحمتی را نخواست.» به هر حال به نظر می‌رسد باشگاه استقلال آبستن حوادث بسیار زیادی است و شاید همین حالا که شما این مطلب را می‌خوانید، تصمیمات بنیادین و مهمی در این مجموعه گرفته شده باشد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید