ماه عسل فوتبال!

کد خبر : ۱۹۰۴۸
بازدید : ۱۳۷۴

بالاخره انتظارها به سر رسید. مسابقات جام ملت‌های اروپا از فردا شب رسما آغاز می‌شود تا هواداران فوتبال در سراسر جهان، برای یک ماه کامل از برگزاری مسابقاتی در بالاترین سطح ممکن لذت ببرند. این مسابقات که تا قبل از این با حضور 16 تیم برگزار می‌شد، در دوره جدید برای نخستین بار 24 تیمی شده است.

کار آسان بزرگان

24تیم برتر اروپا در این دوره از مسابقات جام ملت‌ها، در 6گروه 4تیمی قرار گرفته‌اند و باید با هم رقابت کنند. با توجه به حذف تنها 8تیم از مرحله گروهی، اینطور به نظر می‌رسد که بزرگان اروپا کار چندان سختی برای رسیدن به مرحله حذفی ندارند و حتی ممکن است در برخی مسابقات گروهی به ستارگان اصلی‌شان استراحت بدهند.

گروه‌بندی این دوره از مسابقات به این شرح است:

گروه اول: فرانسه، رومانی، آلبانی و سوئیس

گروه دوم: انگلیس، روسیه، ولز و اسلواکی

گروه سوم: آلمان، اوکراین، لهستان و ایرلند شمالی

گروه چهارم: اسپانیا، ترکیه، چک و کرواسی

گروه پنجم: بلژیک، ایتالیا، ایرلند و سوئد

گروه ششم: پرتغال، ایسلند، اتریش و مجارستان

قوانین صعود

دو تیم نخست هر گروه مستقیما راهی دور بعد می‌شوند. 4 تیم از 6 تیم سوم نیز به دور بعد راه پیدا می‌کنند تا ترکیب 16 تیم دور یک‌هشتم نهایی مشخص شود. در مرحله گروهی وقتی دو تیم امتیازات برابر داشته باشند، تفاضل گل در اولویت نخست قرار می‌گیرد و بعد از آن بازی رودررو بررسی می‌شود. اگر دو تیمی که شانس صعود دارند در روز آخر دور گروهی به مصاف هم بروند، بازی خود را با تساوی به پایان برسانند و وضعیت دو تیم در همه زمینه‌ها برابر باشد، بین آنها ضربات پنالتی زده می‌شود، در غیر این‌صورت -وقتی دو تیم پیش از روز سوم بازی رودررو را انجام داده باشند- وضعیت بازی جوانمردانه دو تیم (یک امتیاز منفی بابت هر کارت زرد و سه امتیاز منفی بابت کارت قرمز) بررسی می‌شود. حتی در صورت برابر بودن آن شرایط آخرین رنکینگ فیفای دو تیم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

امشب، افتتاحیه

در شرایطی که این روزها رقابت‌های کوپاآمه‌ریکا در حال برگزاری است و اغلب هواداران ایرانی تیم‌های آمریکای جنوبی به خاطر ساعت نامناسب این دیدارها قادر به پیگیری آن نیستند، خوشبختانه وضع در مورد یورو فرق دارد و طبق معمول این بازی‌ها در بهترین ساعات برای هواداران ایرانی برگزار می‌شود. برای آغاز بازی‌های این دوره، سه ساعت مختلف در نظر گرفته شده است. در شرایطی که ساعات 18:00 و 21:00 به‌عنوان زمان‌های اصلی مطرح است، برخی از بازی‌ها در ساعت 15:00 به وقت محلی برگزار می‌شود.

پاریس دو ساعت و نیم نسبت به تهران اختلاف ساعت دارد. از این رو مسابقات را می‌توانید در ساعت‌های 17:30، 20:30 و 23:30 مشاهده کنید. بازی نخست بین تیم‌های فرانسه و رومانی در سنت دنیس راس ساعت 23:30 جمعه بیست‌ویکم خرداد ماه برگزار می‌شود. بازی نهایی نیز در همین استادیوم و در همین ساعت، روز بیستم تیر برگزار می‌شود.

توپ بازی‌ها

مطابق با همه تورنمنت‌های بزرگ دنیا، برای این دوره از مسابقات جام ملت‌های اروپا هم توپ مخصوص طراحی شده و این‌بار هم این کار را شرکت آدیداس بر عهده داشته است. به گزارش سایت طرفداری، توپ مخصوص یورو2016 بوژو (به معنی بازی زیبا) آبان سال گذشته توسط زین‌الدین زیدان معرفی شد. می‌شود نشانه‌هایی از رنگ‌های پرچم فرانسه (آبی، قرمز و سفید) و اعداد 2016 را در قسمت‌های متفاوت آن دید. آدیداس توضیح داده که تکنولوژی ساخت این توپ مشابه با توپ جام جهانی 2014، یعنی برازوکا است.

غایبان مسابقات

بی‌شک مهم‌ترین غایب جام ملت‌های اروپا، تیم ملی هلند است؛ تیمی که در کمال شگفتی موفق به صعود به دور نهایی نشد و با وجود افزایش تعداد تیم‌های حاضر در این جام، قافیه را به ترکیه باخت. قطعا جای خالی لاله‌های نارنجی، هواداران فوتبال را آزار خواهد داد. غیر از این اما ستارگان زیادی نیز به‌صورت انفرادی حضور در مرحله نهایی جام ملت‌های اروپا را از دست داده‌اند. تیم ملی اسپانیا امسال سه غایب بزرگ دارد.


دیگو کاستا که تغییر تابعیت او از برزیل به اسپانیا یکی از خبرسازترین اتفاقات در آستانه جام جهانی 2014 بود، اکنون برای یورو 2016 به تیم اسپانیا دعوت نشده است. همچنین خوان ماتا که در تمام بازی‌های لیگ انگلیس برای منچستریونایتد به میدان رفته و شش گل و پنج پاس گل داشته است هم جزو غایبان فهرست دل‌بوسکه محسوب می‌شود. همچنین فرناندو تورس هم که در اتلتیکو مادرید احیا شد و فصل موفقی را پشت‌سر گذاشت نتوانست خودش را به یورو برساند.


در تیم ملی فرانسه، غیر از بنزما که چوب مسائل حاشیه‌ای‌اش را می‌خورد، واران از رئال مادرید هم دیگر غایب بزرگ است. برای سه‌شیرها یا تیم ملی انگلستان کمپانی و چمبرلین غایب هستند و البته در ترکیب تیم‌های ملی ایتالیا و آلمان بازیکنانی همچون پیرلو، وراتی و البته مارکو رویس به دلایل مختلف نتوانستند خودشان را به پاریس برسانند.

درآمد سرشار مالی

بدون تردید یکی از مهم‌ترین ابعاد برگزاری مسابقاتی در سطح جام ملت‌های اروپا، دستاوردهای مالی و اقتصادی آن برای مجریان و نیز کشورهای درگیر در این تورنمنت است. بر همین اساس کارشناسان در مورد عواید مالی یورو2016 هم بررسی‌های زیادی انجام داده‌اند. به‌طور قطع بزرگ‌ترین منبع درآمد یورو، حق پخش تلویزیونی آن است. در طول مسابقات یورو، 51 بازی برگزار خواهد شد که 20 بازی از دوره قبلی بیشتر است. این مسابقات در بیش از 230 منطقه کره زمین به‌طور مستقیم پخش خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که هر کدام از بازی‌ها را بیش از 150 میلیون نفر در سراسر دنیا به‌طور زنده پیگیری کنند.


به گزارش «ایسنا» سه شبکه اصلی به نا‌م‌های «بین اسپرت»، «TFA» و «ام 6» وظیفه پوشش این مسابقات را عهده‌دار خواهند بود. همچنین فروش حق پخش تلویزیونی مرحله نهایی مسابقات یورو 2016 به‌طور متمرکز توسط یوفا انجام شد و در یک برنامه جدید یوفا از سوی آژانس بازاریابی منحصربه‌فرد خود بحث بازاریابی و فروش حق پخش تلویزیونی مسابقات را دنبال کرد.


دیگر منبع درآمدزایی مسابقات یورو بلیت فروشی و درآمدهای میزبانی است که رقم قابل‌توجهی را نیز به خود اختصاص داده است. در طول برگزاری مسابقات 5/ 2 میلیون نفر با حضور در استادیوم‌ها از نزدیک بازی‌ها را دنبال می‌کنند که یک میلیون نفر از آنان افراد خارجی هستند که برای مشاهده مسابقات از نزدیک به فرانسه سفر کرده‌اند. این افراد در 10 شهر میزبان این رقابت‌ها حضور خواهند داشت و باعث درآمدزایی کشور فرانسه از طریق توریسم ورزشی و استفاده از امکانات مختلف همچون هتل، آژانس‌های مسافرتی، غذا، حمل‌ونقل، خرید و... خواهد شد.


طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده رزرو و فروش اینترنتی بلیت مسابقات مرحله نهایی یورو از ژوئن 2015 آغاز شد و تماشاگران با مراجعه به وب‌سایت‌های مربوطه اقدام به خرید بلیت کردند. همچنین قیمت بلیت این مسابقات با توجه به شرایط مختلف حداقل 30 یورو و حداکثر 600 یورو است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید