گزارش تکان دهنده از اردوگاه پناهجویان فرانسه

گزارش تکان دهنده از اردوگاه پناهجویان فرانسه
کد خبر : ۱۹۶۴۰
بازدید : ۲۲۱۱
گزارش تکان دهنده از اردوگاه پناهجویان فرانسه

فرادید | گزارشی جدید به سو استفاده از کودکان در قاچاق مواد مخدر و تجاوز مکرر به زنان در اردوگاه پناهجویان در شمال فرانسه پرداخته است.

به گزارش فرادید به نقل از اکسپرس، در مصاحبه یونیسف با کودکان اردوگاه پناهجویان در شمال فرانسه مشخص شد که خشونت جنسی یک تهدید مهم برای تمام دختران و حتی پسران کم سن و سال این اردوگاه محسوب می‌شود. این افراد می‌گویند از جانب قاچاقچیانی که مدیریت اردوگاه‌ها را به عهده گرفته‌اند، تهدید می‌شوند.

استثمار در اردوگاه‌های کاله و دانکر به کرات مشاهده می‌شود که همین مسئله سبب شده بسیاری از زنان و دختران جوان آسیب پذیر در آخر تن به روسپیگری دهند.

یک زن در مصاحبه با کارکنان خیریه که از صحبت‌های او متحیر شده بودند، گفت: «تمام دخترها پیشنهاد روسپیگری را دریافت می‌کنند. ضعیف‌ترین‌ها این پیشنهاد را می‌پذیرند اما اگر پیشنهادشان را هم رد کنید، شما را مجبور به این کار نخواهند کرد. البته مگر اینکه به آن‌ها پولی بدهکار نباشید.»

کودکان مهاجر هم برای مراقبت از خود و یا حتی برای گرفتن چند یورو حاضرند آب آشامیدنی برایتان تهیه کنند، غذاهای توزیع شده سهم خودشان را بفروشند، جای یک مرد بالغ در صف حمام بایستند تا نوبتشان شود و حتی کلبه‌ها را تمیز کنند.

کودکان بی‌سرپرست که هیچ پولی ندارند به کارهای بدتری تن می‌دهند: کار کردن برای قاچاقیان مواد مخدر و البته این ماجرا فقط به همین‌جا ختم نمی‌شود و فعالیت‌هایی نظیر سرقت، قاچاق مواد مخدر و روسپیگری نیز از دیگر مقاصد آن‌ها خواهد بود.

گزارش تکان دهنده از اردوگاه پناهجویان فرانسه
یونیسف اوضاع را وخیم گزارش کرده

حتی گفته می‌شود که قاچاقچیان انسان برای ورود پناهجویان به داخل اردوگاه از آن‌ها مبالغی را دریافت می‌کنند. در این گزارش آمده که «وضعیت زندگی در اردوگاه‌ها، خشونت موجود در جاده‌ها، خطرات عبور از مرز، روابط پولی در حلبی‌آبادها و اَشکال مختلف بردگی خطری دائم را متوجه تمام کودکان بی‌سرپرست می‌کند. این شرایط در تمام مکان‌های مورد بازدید ما مشاهده شد.»

زنان آسیب پذیر حین ورود به اروپا به شدت در معرض خشونت جنسی و استثمار قرار می‌گیرند. یک زن سودانی در گفتگو با کارشناسان یونیسف از ابعاد رنج آور سفر جهنمی‌شان از کشور خود به اروپا گفت و اینکه چگونه زنان به طور روزمره کتک زده شده و مورد تجاوز قرار می‌گیرند.

این زنان در لیبی توسط باندهای بزهکاری به عنوان برده نگهداری می‌شوند تا بتوانند خرج سفر قاچاقی به اروپا از طریق دریای مدیترانه را تامین کنند.

یک زن لیبیایی می‌گوید: «وقتی در لیبی هستی باید پول دهی و قایم شوی. من در طول سفر خیلی ترسیده بودم. آن‌ها می‌توانند هر وقت که بخواهند تو را کتک بزنند یا به تو تجاوز کنند. قاچاقچی‌ها هر شب عوض می‌شدند، بنابراین نمی‌دانستی که چه کسی آنجا خواهد بود. آن‌ها هر شب انتخاب می‌کردند که به چه کسی تجاوز کنند. فقط زنانی که بچه‌های خیلی کوچک داشتند، اغلب یک گوشه می‌نشستند.»

پناهجویان پس از لیبی با قایق وارد ایتالیا یا یونان می‌شوند اما کابوس آن‌ها هنوز تمام نشده است. آن زن به کارشناسان یونیسف گفت: «هر روز صبح مردان در بندرگاه شلاق زده شده و به زنان نیز تجاوز می‌شود.»

گزارش تکان دهنده از اردوگاه پناهجویان فرانسه

دولت بریتانیا قبول کرده که حضانت 30 کودک بی‌سرپرست که اقوامشان در بریتانیا زندگی می‌کند را تحت لقای سیاست «اجتماع مجدد خانوادگی» بر عهده گیرد، اما یونیسف و موسسه نیکوکاری شهروندان بریتانیا تاکنون 157 کودک بی‌سرپرست که اقوامی در بریتانیا دارند را شناسایی کرده و از دولت این کشور خواسته‌اند تا اقدامات بیشتری برای حل این مسئله انجام دهد.

ماری پیر پواریر، هماهنگ کننده ویژه یونیسف در امور پناهجویان و بحران مهاجرت اروپا، می‌گوید: «پرونده‌های این کودکان روند بسیار کندی را در پیش گرفته است. هر روزی که تعلل به وجود آید، احتمال اینکه آن‌ها در معرض خشونت، استثمار جنسی و کار اجباری قرار گیرند بیشتر می‌شود. حتی هر لحظه این امکان وجود دارد آن‌ها به دام قاچاقچیان گرفتار شوند.»

وی در ادامه سخنان نیز گفت: «اوضاع آنقدر وخیم و اسفبار است که حتی نمی‌توان آن را تصور کرد. این در حالی است که روزانه ده‌ها هزار کودک با این خطرات مواجه شده و صدها هزار کودک دیگر نیز احتمالا در آینده با آن مواجه خواهند شد. ما باید هر چه زودتر این کودکان را از انواع سو استفاده‌ها و استثمارها نجات دهیم تا مانع تحقق رویاهای سو استفاده کنندگان شویم.»

یونیسف گزارش داده که 9 کودک از هر ده کودک پناهجو یا مهاجر که در سال جاری میلادی از طریق خاک ایتالیا وارد اروپا شده‌اند، بی‌سرپرست هستند. همین مسئله زنگ خطری را در ارتباط با احتمال افزایش سو استفاده‌ها، استثمار و حتی مرگ به صدا درمی‌آورد.

گزارش تکان دهنده از اردوگاه پناهجویان فرانسه
پسران نوجوان در اردوگاه مهاجران فرانسه بالاجبار رو به قاچاق مواد مخدر می‌آورند

در پنج ماه نخست سال جاری میلادی، بیش از 7000 کودک بی‌سرپرست از شمال آفریقا وارد خاک ایتالیا شده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خود دو برابر افزایش یافته است.

خانم پواریر افزود: «آشکار است که این دسته از کودکان بی‌سرپرست ممکن است گرفتار شوند. هر روزی که آن‌ها تنها و بدون مراقبت به حال خود گذاشته شوند، احتمال تسلیم شدنشان در برابر استثمار، آسیب و سو استفاده بیش از پیش خواهد شد. تمام کشورها - کشوری که در آن متولد شده‌اند، کشورهایی که از آن عبور می‌کنند و کشوری که در آن درخواست پناهندگی می‌دهند - باید در قبال آینده آن‌ها احساس مسئولیت کنند. این کشورها باید نظام مراقبتی برپا کنند که بر روی خطرات احتمالیِ پیش روی کودکان بی‌سرپرست تمرکز کنند.»

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: «در اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای مقصد، فرصتی برای اصلاحات قانونی و سیاسی در راستای تامین امنیت و ایجاد مسیرهای قانونی برای این کودکان بی‌سرپرست وجود دارد.»

گفتنی است یونیسف از دولت بریتانیا خواسته تا اقدامات لازم را در جهت محافظت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست انجام دهد تا آن‌ها بتوانند هر چه سریع‌تر به اعضای خانواده و اقوامشان در بریتانیا بپیوندند.»

منبع: Express
ترجمه: وبسایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید