سرد مزاجید یا گرم مزاج؟

یک پزشک و محقق طب اسلامی گفت: اگر شخصیت افراد را بر اساس مزاج‌ها تنظیم کرده و زندگی با فهم مزاج‌ها همراه باشد، نتایج بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت.

کد خبر : ۱۹۹۴
بازدید : ۱۸۴۶
یک پزشک و محقق طب اسلامی گفت: اگر شخصیت افراد را بر اساس مزاج‌ها تنظیم کرده و زندگی با فهم مزاج‌ها همراه باشد، نتایج بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت.

مریم نواب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در یک تقسیم بندی کلی افراد به دو گروه مزاج گرم و سرد تقسیم می‌شوند.

وی افزود: بارزترین نشانه برای تشخیص گرم یا سرد بودن مزاج، واکنش بدن اشخاص نسبت به خوراکی‌های با طبع گرم یا سرد است. اگر مزاج کسی گرم باشد با خوردن خوراکی‌های گرم دچار دگرگونی‌های ناخوشایندی در جسم خود مثل جوش‌زدن پوست، تبخال، خون دماغ، زردی چشم، کم‌خوابی و مشکلات گوارشی می‌شود.

نواب‌زاده ادامه داد: اگر مزاج کسی سرد باشد با خوردن خوراکی‌های با طبع سرد دچار مشکلاتی می‌شود، مثل نفخ معده، سردرد، درد عضلات، حالت تهوع، زیاد شدن بزاق دهان، آبی رنگ شدن سفیدی چشم و زیاد شدن خواب ظاهر می‌شوند.

پزشک و محقق طب اسلامی گفت: در تقسیم‌بندی کوچک‌تر افراد به چهار گروه مزاج‌های گرم و خشک، گرم و تر، سرد و خشک، سرد و تر تقسیم می‌شوند. اصطلاحاتی که برای این مزاج‌ها بکار می‌روند شامل، صفراوی، دموی، سوداوی و بلغمی است.

وی اظهار کرد: در مزاج صفراوی، کم خوابی، دهان خشک، یبوست و سفیدی چشم متمایل به زردی مشاهده می‌شود. دموی مزاج دارای خون زیاد، میل جنسی قوی، خون دماغ و چهره متمایل به سرخی هستند. سودایی مزاج‌ها دارای حالات عصبی، افسرده، عصبانی یا ترس و وسواس، یبوست، ترک روی زبان و کهیر پوستی و بلغمی مزاج‌ها دارای زیادی بزاق دهان، سردرد، اسهال، در مواردی یبوست و سستی و کسالت هستند.

پزشک و محقق طب اسلامی گفت: ممکن است در بدن یک شخص دو خلط با هم غالب شوند، مثلا در جایی از بدن صفرا باشد در جای دیگر سودا که این حالت با تناقض مشخصه‌های ظاهر شده از بدن شخص معلوم می‌شود.

نواب‌زاده درخصوص روش‌های تعدیل اخلاط افزود: اخلاطی که در دستگاه گوارش هستند با مصرف مسهل قوی باید تخلیه شوند. اخلاطی که در دست و پاها هستند علاوه بر دارو با روش تخلیه سیاهرگ‌ها از طریق فصد، حجامت و زالو برطرف می‌شوند. در اخلاط پراکنده نیز اگر مقدار آن کم باشد تنها با دارو و اگر کهنه شده باشد از روش‌های رژیم غذایی دفع کننده اخلاط استفاده می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید