فیلم/ لحظه‌ی احساسی رنگی شدن زندگی دو برادر کوررنگ

کد خبر : ۲۰۵۴۶
بازدید : ۱۳۹۱
دو برادر به نام‌های جیمی (Jimmy) و جیس (Jace) که از کوررنگی رنج می‌برند، حسابی غافلگیر شدند وقتی که پدر و مادرشان برای آنها یک عینک جدید گرفتند. پدر جیمی چند بادکنک را نگه داشته بود و از پسرش می‌خواست که اسم رنگ‌ها را بگوید. جیمی با شَک جواب داد: «نارنجی؟» پدرش گفت «سبز»سپس به جیمی یک عینک کوررنگی ساخت شرکت «ان‌کروما» (EnChroma) دادند.

در این میان، ناظران بادکنک‌ها و حوله‌های رنگی را نگه داشته بودند. همین‌طور که در این ویدیوی دلگرم‌کننده می‌بینیم، بلافاصله اشک از چشمان جیمی جاری شد. سپس او عینک را به برادرش جیس داد و او هم تحت آماج احساسات عمیقی قرار گرفت و به گریه افتاد. ویدیوی بالا را حتما ببینید، فوران احساسات شما را به وجد می‌آورد.این عینک‌ها شاید شبیه به عینک آفتابی به نظر برسند، اما در واقع میزان خلوص و غلظت رنگ‌های قرمز و سبز را بیشتر می‌کنند.

به این ترتیب، بینایی رنگ در افرادی که کوررنگی قرمز و سبز دارند، بهتر می‌شود. این نوع کوررنگی رایج‌ترین نوع نقص بینایی است که از هر ۱۲ مرد یک نفر و از هر ۲۰۰ زن هم یک نفر به آن دچار هستند.چشم اکثر افراد سه نوع یاخته‌ی مخروطی دارد که به رنگ قرمز، سبز و آبی حساس هستند. طول موج نورهایی که این سه یاخته‌ی مخروطی جذب می‌کنند در بعضی قسمت‌ها هم‌پوشانی دارند. کوررنگی اغلب اوقات حاصل درست کار نکردن یکی از یاخته‌های مخروطی است که باعث می‌شود همپوشانی طول موج‌ها بیشتر هم شود و در نتیجه تمایز میان رنگ‌ها ضعیف می‌شود.

عینک‌های ان‌کروما از نوعی فیلتر استفاده می‌کند‌ که این طول موج‌های همپوشانی‌شده را کمتر می‌کند و در نتیجه تمایز بین رنگ‌ها مخصوص قرمز و سبز واضح‌تر می‌شود.این اختراع در واقع از کار «دان مک‌فرسون»، ناشی شد. او دکترایش در علم شیشه را از دانشگاه آلفرد گرفت. مک‌فرسون می‌خواست برای دکترهایی که عمل‌های لیزری انجام می‌دهند، یک عینک محافظ طراحی کند. او به طور کاملا تصادفی از پتانسیل واقعی کارش آگاه شد. مک‌فرسون در طول یک بازی فریزبی این عینک را به دوست‌اش داد تا آن را امتحان کند.

از قضا، دوست مک‌فرسون کوررنگی داشت و این عینک هردوی آنها را شگفت‌زده کرد.این اتفاق خوش‌یمن به تحقیقاتی برای کمک به افراد مبتلا به کوررنگی منجر شد. نسخه‌های اولیه‌ی این عینک چندان رضایت‌بخش نبودند، بنابراین مک‌فرسون با «اندرو اشمدر»، ریاضیدان و متخصص علوم کامپیوتر وارد همکاری شد تا این عینک را بهتر کند. در سال ۲۰۱۰ آنها شرکت ان‌کروما را بنیاد نهادند و اولین عینک‌های آنها در سال ۲۰۱۲ عرضه شدند.

در وبسایت ان‌کروما به وضوح توضیح داده شده که عینک‌های آنها کوررنگی را درمان نمی‌کند، درست همان‌طور که عینک‌های مطالعه مشکل دوربینی را حل نمی‌کنند. اما شاید درمان واقعی آن روزی به کمک ژن‌درمانی ممکن شود.

منبع: MIT Technology Review
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید