سگ‌ها و تشخیص قندِ خون!

محققان دانشگاه کمبریج یک دلیل دیگر برای عالی بودن سگ‌ها کشف کرده‌اند. قوه‌ی بویایی فوق‌العاده قوی آنها به پیشرفت‌هایی در علم پزشکی کمک می‌کند.

کد خبر : ۲۰۶۱۶
بازدید : ۱۶۸۲
محققان دانشگاه کمبریج یک دلیل دیگر برای عالی بودن سگ‌ها کشف کرده‌اند. قوه‌ی بویایی فوق‌العاده قوی آنها به پیشرفت‌هایی در علم پزشکی کمک می‌کند.

محققان در پژوهش جدیدی پی برده‌اند با افت قند خون در افرادی که به دیابت نوع یک مبتلا هستند، میزان ایزوپرن در نفس فرد از حد طبیعی بیشتر می‌شود؛ و نکته‌ی جالب اینکه سگ‌ها می‌توانند این ماده‌ی شیمیایی را بو کنند.

محققان در این مطالعه سطح قند خون ۸ زن مبتلا به دیابت نوع یک را به تدریج پایین آوردند و مواد شیمیایی تنفس آنها را بررسی کردند. آنها پی بردند که میزان ایزوپرن بازدم در زنانی که قند خون پایین داشتند، افزایش پیدا کرد.

بعضی از افرادی که به دیابت مبتلا هستند از سگ‌های تربیت‌شده‌ای استفاده می‌کردند که هنگام افت قند خون به آنها هشدار می‌داد. دانشگاه کمبریج در رویدادی مطبوعاتی اشاره کرد که وقتی قند خون یک زن پایین می‌آمد، سگ‌اش به سمت او آمده و پنجه‌هایش را روی شانه‌ی او می‌گذاشت. این سگ به این شکل به او هشدار می‌دهد که در معرض خطر افت قند خون قرار دارد.

حالا که دانشمندان می‌دانند که چرا سگ‌ها قند خون پایین را در انسان‌ها تشخیص می‌دهند، می‌توانند ابزارهای تشخیص قند خون جدیدی بسازند. مثلا یک دستگاه آنالیزکننده‌ی تنفس یا چیزی شبیه به آن که بتواند سطح ایزوپرن بازدم را مانیتور کند، می‌تواند عملکرد بینی سگ را داشته باشد.

منبع: The Verge
ترجمه: دیجی‌کالا مگ
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید