طلا فعلا آرام گرفت

کد خبر : ۲۰۶۵۹
بازدید : ۱۳۳۴

با کاهش مقطعی هیجان در بازارها، روندهای جهانی تعدیل شده است. بازارهایی که از روز جمعه تحت‌تاثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بودند، از روز سه‌شنبه شروع به اصلاح روندهای خود کردند و چهارشنبه نیز به همان روند ادامه دادند. یکی از مهم‌ترین نمادهای بازگشت نسبی آرامش، افت ارزش طلا است، با این همه کمتر کسی انتظار دارد که در درازمدت، عدم قطعیت‌های متعدد اجازه آرامش را به بازارها بدهد.

بازارهای سهام جهان روز چهارشنبه هم مانند روز سه‌شنبه، وضعیت خوبی داشتند، اما در روزها و ماه‌های آینده اخبار پرشماری از روند مذاکرات لندن و بروکسل منتشر خواهد شد که هر یک قابلیت تکان دادن بازارها را خواهد داشت. به گفته برخی از کارشناسان، این تکان‌ها ممکن است بتواند فلز زرد را به رکوردهای تاریخی برساند.


احیای بازارها

روند بازارهای جهانی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه وارونه روندهای جمعه و دوشنبه بود. اونس طلا که روز دوشنبه با 8 دلار رشد به قیمت 1324 دلار رسیده بود، روز سه‌شنبه به قیمت 1311 دلار بازگشت. روز سه‌شنبه ریسک‌گریزی در بازارهای جهانی کم بود تا آشوب روزهای جمعه و دوشنبه فعلا پایان یافته باشد.


در دومین روز کاری هفته علاوه بر کاهش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن، ادامه سودگیری معامله‌گران بازار فلزهای گرانبها هم به ضرر فلز زرد عمل کرد. سودگیری از مقطعی در هفته گذشته آغاز شد که اونس طلا تا قیمت 1360 دلار جهش کرد. بیشتر بورس‌های جهانی روز سه‌شنبه شاهد بازگشت از کفی بودند که «برگزیت» رقم زده بود. همچنین پوند بریتانیا و یورو هم بالاخره به ثبات نسبی رسیدند. با این همه حتی در این روز هم خرید سرمایه‌های امن ادامه داشت. اوراق خزانه ایالات‌متحده و شاخص دلار در این روز رشد داشتند.


اونس روز چهارشنبه را به دلیل انفجارهای تروریستی استانبول ترکیه با قیمت بالاتر از 1317 دلار آغاز کرد، اما در ادامه روز دوباره تحت فشار رشد بورس‌های جهانی قرار گرفت. بازارهای اروپایی و آسیایی سهام روز چهارشنبه، شاهد احیای خود از وضعیت نابسامان آخر هفته گذشته و ابتدای هفته کاری جاری بودند.

دلیل بازگشت آرامش احتمالا موقت به بازارهای جهانی این است که عمده معامله‌گران این تصور را دارند که بانک‌های مرکزی جهان برای رویارویی با شرایط جدید، محرک‌های مالی بیشتری را تصویب خواهند کرد.بانک‌های بریتانیا و اروپا که از زمان شوک اعلام نتیجه همه‌پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا در مرکز نگرانی‌ها بوده و بخش قابل توجهی از سرمایه‌های بورسی خود را از دست داده بودند هم روز چهارشنبه وضعیت بهتری داشتند.

پیش از احیای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، سهام موسسه‌های «بارکلیز» و «رویال بانک اسکاتلند» حدود 40 درصد سقوط کرده بود. چهارشنبه احیای پوند استرلینگ و ارز واحد اروپایی هم ادامه یافت. با این همه شاخص دلار هم افت کرد تا طلا از افت ارزش دلار کمی نفع ببرد. بورس‌های فرانکفورت، پاریس و لندن روز گذشته حدود 5/ 1 درصد رشد کردند. قیمتی که تا ساعت 7 عصر چهارشنبه برای اونس ثبت شد 1320 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

خیز تاریخی طلا؟

اما با آنکه بیشتر بازارهای جهانی در دو روز گذشته شاهد احیای قیمت‌ها و شاخص‌ها بوده‌اند، کمتر کسی انتظار دارد که آرامش بازارها طولانی مدت باشد. البته معامله‌گران بازارهای جهانی اکنون احساس بهتری نسبت به روز جمعه دارند؛ چراکه انتظار تسهیل بیشتر سیاست‌های پولی توسط بانک‌های مرکزی و نزدیک ماندن بریتانیا به اروپا را دارند. با این همه روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چنان پیچیده و زمانبر خواهد بود که نمی‌توان تصور کرد شوک دوباره‌ای به بازارها وارد نشود.

جیک کلین، تحلیلگر باسابقه بازار جهانی طلا می‌گوید: «خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ثابت کرد که بی‌ثباتی مالی و سیاسی بزرگی در سراسر جهان وجود دارد و این مساله می‌تواند سرآغازی برای یک روند صعودی مهم برای طلا و سایر کالاهای راهبردی باشد.» به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، کلین که رئیس شرکت «اولوشن ماینینگ» با 20 سال سابقه در بازار جهانی طلا است، می‌افزاید: «افزایش نااطمینانی نسبت به اوضاع اقتصادی و سیاسی جهان پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، موجب بازگشت بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی به بازار طلا شده است.»

رئیس دومین شرکت بزرگ تولیدکننده طلای استرالیا در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ می‌گوید: «طلا یک ارز جایگزین است. طلا برای بیش از 2 هزار سال نقش یک مکان امن سرمایه‌گذاری را ایفا کرده است. اگر خروج بریتانیا نشانگر نااطمینانی شدید سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان باشد، این مساله می‌تواند سرآغاز روند صعودی مهمی برای طلا باشد.»

تحلیلگران اقتصادی موسسه سرمایه‌گذاری «آی‌ان‌جی» از اعداد بسیار بزرگ تری برای قیمت طلا سخن می‌گویند. آنها پیش‌بینی می‌کنند که قیمت هر اونس طلا تا ژوئن 2018 میلادی به بیش از 2300 دلار خواهد رسید. موسسه سرمایه‌گذاری «آی‌ان‌جی» در آخرین گزارش چشم‌انداز بازار طلا اعلام کرده است: «افزایش چشمگیر قیمت طلا در سه ماه نخست 2016 میلادی، در 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. قیمت طلا از سال 2013 میلادی روندی نزولی را آغاز کرده ولی از ابتدای امسال تاکنون بیش از 24 درصد رشد داشته است. نگرانی‌های مربوط به افزایش نرخ تورم در اقتصاد جهانی نیز موجب شده است تا بسیاری از سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه خود به بازار طلا روی آورند.»

این گزارش می‌افزاید: « ناکامی بانک‌های مرکزی جهان برای برقراری ثبات در بازارهای مالی و بهبود رشد اقتصادی موجب شده است تا اعتماد بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی سلب شود. به‌نظر می‌رسد قیمت جهانی طلا تا ژوئن 2018 میلادی به بیش از 2300 دلار افزایش یابد. تشدید بحران بدهی در برخی کشورهای نوظهور و در حال توسعه نیز می‌تواند سرآغاز بحران دیگری در عرصه اقتصاد بین‌المللی باشد.»

این پیش‌بینی‌ها در حالی مطرح می‌شود که اونس طلا در اوج بحران جهانی اخیر به کانال 1900 دلار رفته بود. در این میان موسسات مالی بزرگ بین‌المللی نیز پیش‌بینی خود را نسبت به قیمت جهانی طلا افزایش داده‌اند. موسسه مالی گلدمن ساکس آمریکا پیش‌بینی قیمت طلا را در سال 2016 معادل 8 درصد و در سال 2017 میلادی بیش از 13 درصد افزایش داده است. برخی تحلیلگران اقتصادی نیز معتقدند که تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا موجب خواهد شد تا فدرال رزرو آمریکا افزایش نرخ بهره در نشست‌های بعدی را به تاخیر بیندازد. فدرال رزرو آمریکا که در نشست دسامبر نرخ بهره را برای نخستین بار در 10 سال اخیر افزایش داده است، از ابتدای امسال تاکنون نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کرده است. نگرانی‌های مربوط به اوضاع اقتصادی جهان و همه‌پرسی بریتانیا مانع از آن شده است تا فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش دهد.

به‌نظر می‌رسد اگر طلا بتواند سطح حساس و تعیین‌کننده 1300 دلاری را حفظ کند، قیمت آن در هفته‌های آینده به بیش از 1400 دلار خواهد رسید. تازه‌ترین آمارهای اقتصادی آمریکا نیز نشان می‌دهد که رشد اقتصادی این کشور در سه ماه نخست امسال به حدود 1/ 1 درصد رسیده است، عددی که می‌تواند به نفع طلا تمام شود. به اعتقاد تحلیلگران بین‌المللی قیمت طلا در شرایط کنونی تحت‌تاثیر نگرانی‌های مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا از منطقه یورو و چین قرار خواهد داشت.

در شرایطی که بحث‌های مربوط به برگزیت نه تنها تمام نشده،‌ بلکه داغ‌تر هم شده، یکی از مورد توجه‌ترین کالاهای امن طلا است که بار دیگر خود را در کانال 1300 دلار تثبیت کرده است. بسیاری معتقدند که فلز زرد با وجود احیای بورس‌ها و ارزهای تضعیف شده در دو روز گذشته، فعلا تحت‌تاثیر پیامدهای برگزیت قوی خواهد ماند.

از همین رو است که خوش‌بینی کوتاه‌مدت به روند این کالا ادامه دارد. در نظرسنجی کیتکو از کارشناسان که پیش از شروع هفته کاری جاری انجام شده بود، 21 تحلیلگر شرکت کردند که از این میان 16 نفر معادل 72 درصد افزایش و 3 نفر معادل 14 درصد پاسخ‌دهندگان کاهش قیمت‌های طلا را در هفته جدید پیش‌بینی کردند. 3 تحلیلگر دیگر معادل 14 درصد دیگر هم نظری خنثی داشتند. در نظرسنجی از مخاطبان نیز 470 نفر شرکت کردند که از این میان 290 نفر معادل 62 درصد، افزایش و 126 نفر معادل 27 درصد، کاهش قیمت‌ها را در این هفته پیش‌بینی کردند. 54 نفر معادل 11 درصد نیز نظری خنثی داشتند. درستی یا نادرستی این خوش‌بینی، فردا شب مشخص خواهد شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید