پس از 2 سال از داعش چه مانده است؟

کد خبر : ۲۰۷۴۴
بازدید : ۱۸۷۵
روزنامه دیلی تلگراف در دومین سالروز اعلام خلافت خود خوانده ابوبکر البغدادی گزارش جامعی از وضعیت کنونی این گروه منتشر کرد.

به گزارش العالم روزنامه "دیلی تلگراف" با اشاره به فرا رسیدن دومین سالروز اعلام "خلافت اسلامی در عراق و شام" توسط ابوبکر البغدادی است، به تشریح وضعیت کنونی داعش پرداخت و نوشت:داعش در تابستان 2014 میلادی مساحت گسترده ای از خاک سوریه و عراق را تصرف کرد و دروازه های مرزی بین آنها را برچید.

در طول دوسال گذشته، نفوذ داعش در گروههای تندروی دیگری نظیر بوکوحرام در نیجریه، ابوسیاف در فیلیپین و امارت قفقاز در روسیه گسترش یافت و همه آنها به البغدادی اعلام وفاداری کردند.

داعش در طول این دوسال، دهها حمله در منطقه خاورمیانه و غرب از جمله سرنگون کردن هواپیمای حامل اتباع روس در شبه جزیره سینا و حملات پاریس و سواحل سوسه و موزه باستانی تونس را اجرا کرد.

اما سرزمینهای داعش، در سایه نبرد علیه این گروه در مناطق مختلف عراق نظیر رمادی، هیت و فلوجه در عراق، و سرت در لیبی و نیز شکست هایش در سوریه، تا حد زیادی کوچک شده، بیش از یک سوم اراضی خود از دست داده، جنگجویان خارجی این گروه سرخورده شده و شمار عناصر جدا شده از این گروه رو به افزایش گذاشته است.

اما با این حال، مسئولان آمریکایی و انگلیسی هشدار می دهند که پیروزی نهایی هنوز دور از دسترس است؛ زیرا داعش خود را با اوضاع سازگار و راهبرد خود را دوباره سازماندهی می کند؛ بر اساس راهبرد جدید داعش، به نظر می رسد تمرکز روی حملات تروریستی مهمتر از کنترل بر اراضی باشد.

داعش در عراق
ائتلاف بین المللی می گوید که حملات هوایی و عملیات زمینی نیروهای امنیتی عراق و پیشمرگه باعث شده است که داعش 45 درصد از اراضی تحت کنترل خود را از دست بدهد.

داعش در هیت، الرطبه، الرمادی و هفته گذشته در فلوجه شکست خورد. اما نبرد بزرگ در شهر موصل خواهد بود که بیش از یک میلیون نفر در آن زیر سلطه داعش هستند. نیروهای پیشمرگه نیز که به سمت روستا ها و شهرک های جنوب موصل حرکت می کنند هنوز چند ماه تا رسیدن به این شهر فاصله دارند.

داعش در سوریه
در سوریه اوضاع پیچیده تر است. دولت سوریه شهر باستانی تدمر را امسال از داعش پس گرفت.

در ماه گذشته نیز نیروهای دولتی سوریه حمله ای را برای بازپس گیری شهر رقه مقر اصلی داعش اجرا کردند.

عناصر مسلح سوری مخالف نیز که از حمایت آمریکا برخوردارند، برخی دستاوردها را کسب کردند و شهر راهبردی منبج را در مرز با ترکیه به کنترل درآوردند.

درآمدهای داعش
درآمد داعش نیز در سال گذشته به خاطر از دست دادن اراضی و مردم آن که مالیات می دهند، 30 درصد کاهش یافته است.

درآمد ماهیانه داعش از 56 میلیون پوند در ماه مارس به 40 میلیون پوند در ماه گذشته کاهش یافته است. در این میان، صنعت نفت داعش زیر ضربات هوایی آسیب دیده است.

ادوارد استرینجر مسئول انگلیسی مبارزه با داعش گفت: 40 درصد درآمد داعش از فروش نفت عراق و سوریه، 40 درصد از مالیات و 20 درصد از فعالیت های مجرمانه بود اما بعد از حملات هوایی، 20 درصد درآمد داعش از فروش نفت است و 50 درصد از مالیات و 30 درصد از فعالیت های مجرمانه.

نفت داعش
در حالی که زمانی درآمدهای نفتی داعش به ماهانه 30 میلیون پوند می رسید، ارزیابی ها درحال حاضر نشان می دهد که فروش نفت این گروه به 11 میلیون پوند در ماه کاهش یافته است.

مالیات های داعش
جمعیت افراد ساکن در سرزمین های تحت کنترل داعش که با پرداخت مالیات به این گروه بخش مهمی از منابع مالی آن را تأمین می کنند، از 9 میلیون نفر در سال 2015 به 6 میلیون نفر کاهش یافته است.

تحقیقات نشان می دهد که داعش در تلاش برای افزایش مالیات گیری از مردم برای کسب درآمد است و مجبور شده است حقوق عناصر خودش را 50 درصد کاهش دهد.

باج گیری برای آزادی گروگان ها
این گروه همچنین در سالهای 2013 و 2014 میلادی بیش از 10 روزنامه نگار غربی و نیروی امدادرسان را در سوریه ربود و از دریافت پول در قبال آزادسازی آنها ده ها میلیون دلار به جیب زد.

جنگجویان داعش
دیده بان حقوق بشر سوریه برآورد کرده بود که شمار عناصر داعش زمانی که این گروه در اوج قدرت خود بود، به 80 تا 100 هزار نفر در عراق و سوریه می رسید. به گفته ائتلاف بین المللی، بیش از 25 هزار نفر از این نیروها در دو سال گذشته کشته شده اند.

به گفته وزارت دفاع آمریکا، میزان ورود جنگجویان خارجی به عراق و سوریه به میزان 90 درصد در سال گذشته کاهش یافته است. با وجود این گسترش این گروه تروریستی در دیگر مناطق جهان کند نشده است.

گروه های افراط گرای انصار بیت المقدس در مصر، جماعت أنصار التوحید در هند، شبکه القاعده در شبه جزیره عربی و یمن، بوکوحرام، امارت قفقاز و روسیه، جند الخلافه در الجزایر و مصر وگروه هایی از طالبان پاکستان با داعش بیعت کرده اند.

حملات داعش
کشتن پنج روزنامه نگار انگلیسی و آمریکایی و نیروهای امداد رسان، کشتن یک سرباز در کانادا و حمله به پارلمان، انفجار یک خودرو در کارخانه تولید گاز در سان کوینتین نزدیک لیون فرانسه، حمله به موزه باردو در تونس، حمله به مجله شارلی ابدو در فرانسه، حمله به منطقه سوسه در تونس، سرنگون کردن هواپیمای مسافربری روسیه بر فراز صحرای سینا، حملات پاریس، حمله به مرکز بیماران روانی در سان برناردینو در ایالت کالیفرنیا، حمله در نزدیک مسجد ایاصوفیه در استانبول، حمله به فرودگاه بروکسل، حمله به باشگاه شبانۀ همجنسگرایان اورلاندوی آمریکا و حمله به فرودگاه استانبول از حملات داعش در دو سال اخیر بوده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید