هشدار درباره خرید و فروش راکون در ایران

یک گروه مدافع حقوق حیوانات در ایران با اشاره به برخی مستندات از خرید و فروش راکون در سطح شهرهای ایران خبر داده و نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است. حضور راکون در این مناطق هم برای اهالی و هم برای خود این حیوان مضر است.

کد خبر : ۲۱۲۰
بازدید : ۲۱۳۲۲
فرادید | یک گروه مدافع حقوق حیوانات در ایران با اشاره به برخی مستندات از خرید و فروش راکون در سطح شهرهای ایران خبر داده و نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است. حضور راکون در این مناطق هم برای اهالی و هم برای خود این حیوان مضر است.

سایت دیده‌بان حقوق حیوانات که مسائل مربوط به محیط زیست و حیات حیوانات را دنبال می‌کند، ابراز نگرانی کرده که ورود راکون به شهرها و محیط زیست کشور هم برای اهالی و هم برای خود این حیوان منشا خطرات و تهدیداتی شود.

راکون پستانداری میان‌جثه و بومی آمریکای شمالی است اما در دوران معاصر در بخش‌هایی از ژاپن، اروپا، قفقاز و منطقه تالش ایران هم دیده می‌شود. راکون‌ها به کشتزارها آسیب می‌زنند.

دیده‌بان حقوق حیوانات در گزارش خود نوشته است که تا کنون لااقل در دو مورد، یکی در نزدیکی شهر همدان و دیگری در شهر تهران فروش راکون به عنوان حیوان خانگی دیده شده است.

این گروه در سایت خود نوشته است که راکون قابلیت سازگاری با شرایط اقلیمی و آب و هوای شهرهای مختلف و طبیعت ایران را دارا است و با توجه به دفع غیر اصولی زباله‌ها در شهرهای مختلف و حومه شهرها و روستاها، پیش‌بینی می‌شود در صورت رهاسازی عمدی یا سهوی یا فرار از قفس این حیوان در شهرهای مختلف، طبیعت و حیات وحش با ضرر غیر قابل جبرانی مواجه شوند.

در این گزارش گفته می‌شود که راکون به دلیل توان تکثیر سریع و قابلیت تبدیل شدن به ناقل بیماری هاری می تواند تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان نیز محسوب شود.

خطر برای خود و اهالی
قبلا منابع دیگری نیز از وضعیت راکون‌ها در مناطق شمالی ایران ابراز نگرانی کرده بودند. این نگرانی‌ها از جمله به این دلیل است که راکون به علت همه‌ چیز خوار بودن، شبگردبودن، زمستان‌خوابی و نداشتن دشمنان طبیعی به خوبی با شرایط زیستگاه خزری سازش یافته و جمعیت آن رو به افزایش گذاشته است و می‌تواند به خطری برای مزارع ذرت و درختان جنگلی، مزارع و باغات و همچنین تخم جوجه پرندگان تبدیل شود. از طرف دیگر راكون‌ها در برابر بیماری هاری بسیار ‌آسیب‌پذیرند كه با توجه به حضور آنها در اطراف روستاها می‌تواند به صورت خطری جدی مطرح شوند.

تبدیل راکون‌ها به حیوانات خانگی با توجه به نوع زیست آنها و آسیب‌پذیریشان در برابر هاری تهدیدی است که در سایت گروه دیده‌بان حقوق حیوانات تاکید عمده‌ای بر آن شده است.

این گروه ابراز نگرانی کرده است که راه‌یافتن راکون‌ها به شهرها و محیط‌های زندگی شهری و روستایی هم به زیست این مناطق آسیب برساند و هم خودشان آماج مقابله‌های ساده و کشنده قرار گیرند.

از این رو در پایان بیانیه یادشده آمده است:
«لازم است با ورود بدون فوت وقت ادارات تخصصی سازمان محیط زیست و همکاری جدی سازمان پدافند غیر عامل، سازمان دامپزشکی، نیروهای انتظامی و شهرداری‌ها از طریق ارائه دستور‌العمل فوری مبنی بر گزارش مشاهده راکون به هر شکل اعم از خرید و فروش، دست فروشی، نگهداری، مراجعه به عنوان بیمار به کلینیک‌های دامپزشکی، تبلیغ به عنوان حیوان خانگی و … از ورود این گونه به شهرها و محیط زیست کشور پیشگیری کنند.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید