پوست موز چه فایده‌هایی دارد؟

بسیاری از مردم عادت دارند که با بی‌تفاوتی پوست موز را درون سطل زباله بیاندازند، اما مردمان کشوری مانند هندوستان سال‌ها است که درحال بهره بردن از فواید بیشمار این ماده هستند.

کد خبر : ۲۱۸۱۸
بازدید : ۱۶۳۲
بسیاری از مردم عادت دارند که با بی‌تفاوتی پوست موز را درون سطل زباله بیاندازند، اما مردمان کشوری مانند هندوستان سال‌ها است که درحال بهره بردن از فواید بیشمار این ماده هستند.

درحالی که میوه موز‌‌ بسیار نرم و خوش طعم است، پوست آن بسیار ضخیم، فیبردار و کمی تلخ است.

برای خوردن پوست موز‌‌ می‌توان آن را مخلوط کرده و به ترکیبی نرم‌تر تبدیل کرد یا آن را برای ۱۰ دقیقه سرخ کرد، ‌پخت یا آب‌پز کرد. گرما فیبرهای پوست را خرد کرده و از سختی آن می‌کاهد و جویدن و هضم آن را ساده‌تر می‌سازد.

همچنین هرچه اجازه دهید موز‌‌ رسیده‌تر شود، پوست آن باریک‌تر و شیرین‌تر خواهد‌شد زیرا با رسیده‌تر شدن میوه هورمون گیاهی اتیلن بیشتر آزاد می‌شود. اتیلن با قندها و فیبرهای درون پوست واکنش داده و قندهای پیچیده آن را به قند‌های ساده تبدیل کرده و پکتین، نوعی فیبر که باعث سختی پوست موز‌ می‌شود را تجزیه می‌کند.


یک موز‌ متوسط حاوی درصدی قابل توجه از مواد غذایی است که بدن روزانه به آن نیاز دارد:

۱۲ درصد فیبر روزانه که به هضم غذا کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.
۱۷ درصد ویتامین C که برای تقویت سیستم دفاعی بدن و رشد بدن حیاتی است.
۲۰ درصد ویتامین B۶ که به توانایی بدن در تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند.
۱۲ درصد پتاسیم که به رشد سلول‌ها، نسوج و اندام‌های بدن کمک می‌کند.
۸درصد منیزیم که برای تولید انرژی مورد نیاز بدن و تنظیم‌سازی گلوکز و قند خون اهمیت دارد.

فایده غذایی پوست موز
۱) اگر موز‌ با پوست آن مصرف شود میزان این مواد غذایی چند برابر خواهد شد. به گفته متخصصان تغذیه پوست موز‌ حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین B۶ و B۱۲ و منیزیم و پتاسیم است. این ماده همچنین حاوی فیبر و پروتئین است.

فایده پوست موز برای محیط زیست
۲) مصرف پوست موز‌ علاوه براینکه برای بدن انسان مفید است، برای محیط‌زیست نیز سودمند خواهد‌بود. در سال ۲۰۱۳ موز‌ به عنوان محبوب‌ترین میوه در امریکا شناخته‌شد. هر امریکایی در آن سال ۵.۲ کیلوگرم موز ‌مصرف کرده بود.

از آنجایی که هر موز‌ متوسط وزنی برابر ۱۳۰ گرم دارد، این حجم مصرف شده به معنی آن است که در سال ۲۰۱۳ هر نفر ۳۸ موز‌ مصرف کرده‌است، به بیانی دیگر در آن سال در کل امریکا ۱۲ میلیارد موز‌ خورده شده‌‌بود و از آنجایی که تقریبا همه امریکایی‌ها پوست موز ها را راهی زباله‌دان می‌کنند، دریایی از زباله‌های ارگانیک ایجاد کرده‌اند. بخشی از این زباله‌ها به مراکز دفن زباله می‌روند، اما از بخشی دیگر از آن به عنوان کود استفاده شده و یا در روند تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۳ فایده باورنکردنی دیگر پوست موز
اگر نمی‌توانید با فکر خوردن پوست موزها کنار بیایید، به راه‌های دیگری بیاندیشید می‌توانید از این ماده طبیعی ارزشمند استفاده کنید:

۳) چند تکه پوست موز‌ به ظرفی آب اضافه کنید و بگذارید برای چند روز بماند. از این آب برای آبیاری گیاهان خانگی استفاده کنید. مواد غذایی درون پوست موز‌ می‌تواند به رشد گیاهان کمک قابل توجهی کند.

۴) از پوست موز‌ سرکه موز‌ تهیه کنید و از آن به عنوان چاشنی سالا و سبزیجات استفاده کنید.

۵) هنگام کباب کردن گوشت، ‌تکه‌ای پوست موز‌ دور آن بپیچید تا از خشک شدن آن جلوگیری شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید