پروژه آل خلیفه علیه شیخ

کد خبر : ۲۲۳۲۵
بازدید : ۱۴۲۶
هنوز چندی از سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین، نگذشته که رژیم آل‌خلیفه با بی اعتنایی به اعتراضات مردم سخن از محاکمه او به میان آورده است. مردم بحرین در واکنش به تصمیم جدید رژیم حاکم در بحرین در برابر منزل شیخ بحرین تحصن کردند. به گزارش العالم اگرچه نظامیان آل‌خلیفه به شهر الدراز یورش برده و گفته شده اطراف منزل شیخ را سیم خاردار کشیده‌اند اما بر شمار تحصن‌کنندگان هر لحظه افزوده می‌شود. این تحصن البته با درگیری همراه بود.

گفته شده پس از یورش نظامیان آل‌خلیفه به محل تحصن مردم در منطقه الحیدریه، هزاران بحرینی در میدان تحصن الدراز مقابل منزل آیت‌الله شیخ عیسی قاسم تجمع کردند. علمای بحرین در پیامی به مردم بر ضرورت حضور گسترده و مستمر در اطراف منزل آیت‌الله شیخ عیسی قاسم تاکید کردند تا از این راه مانع یورش نیروهای آل‌خلیفه به تحصن‌کنندگان شوند. علما از مردم خواستند شب را با سر دادن بانگ تکبیر به صبح برسانند تا به این وسیله مخالفت خود را با اقدامات آل‌خلیفه اعلام کنند. منابع بحرینی می‌گویند نظامیان آل‌خلیفه با خودروهای نظامی و زرهی به مکان تحصن در منطقه الحیدریه یورش بردند و باعث شدند تعدادی دیگر نیز در الدراز تحصن کنند. به گزارش المیادین، فعالان بحرینی اعلام کردند که احتمال حمله نیروهای امنیتی بحرین به تحصن‌کنندگان و کشتار آنها زیاد است. اعتراض علمای بحرین همراه با مردم ادامه دارد.

سناریوها و دلایل برخورد با شیخ عیسی

سناریوی اول بر این باور است که دولت بحرین با اشاره عربستان به‌دنبال برخورد با شیعیان است. بر همین اساس، رژیم آل‌خلیفه به تاسی از برادر بزرگ‌تر می‌خواهد برخوردی که در عربستان با شیخ نمر شد، در بحرین با شیخ عیسی انجام دهد تا دیگر رهبران شیعی در این کشور حساب کار دستشان بیاید. در این صورت، تبعات این اقدام ممکن است در بحرین محدود نماند. سناریوی دوم این است که دولت بحرین با محاکمه شیخ به‌دنبال تحریک ایران است تا به این وسیله بار دیگر ایران را تهدیدی برای اعراب معرفی کند. عربستان با پی بردن به اینکه ایران نسبت به بحرین و شیعیان این کشور حساس است تلاش دارد تا به نوعی تقابل با ایران را وارد فاز جدیدی کند و به این ترتیب سایر کشورهای عربی را لااقل در این مورد خاص با خود علیه ایران همراه سازد.

سناریوی سوم را روزنامه الاخبار اعلام کرد. این روزنامه در این زمینه می‌نویسد اقدام آل‌خلیفه با تحریک سعودی نشان می‌دهد عربستان «بازی لبه پرتگاه» را پیش گرفته و به‌دنبال تشدید فتنه‌انگیزی در بحرین بوده و در را به‌روی هرگونه حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بسته است. این سناریو بر این باور است که عربستان اکنون در دو جبهه (یمن و بحرین) به‌صورت مستقیم درگیر است. این درگیری فرسایشی به‌ویژه در بحرین که از بهار عربی در سال 2011 آغاز شد و نیروهای عربستانی با استقرار در این کشور به سرکوب معترضان پرداختند باعث خستگی آل‌سعود و آل‌خلیفه شده است.

بنابراین، عربستان تلاش دارد تا شرایط را به سوی «انتفاضه» پیش ببرد. به این ترتیب، با سلب تابعیت و در نهایت محاکمه شیخ و منحل کردن الوفاق می‌کوشد تا آخرین ضربه را به اعتراضات مسالمت آمیز وارد کند. در صورت ورود شیعیان به فاز مسلحانه، این اقدام به نفع رژیم بحرین و سعودی تمام خواهد شد زیرا در این صورت با قشون‌کشی این دو کشور در عمل شیعیان آچمز خواهند شد. به ادعای این روزنامه با این کار، جنبش شیعیان در بحرین به سرنوشت اخوان المسلمین در مصر یا سوریه تبدیل می‌شود که چاره بقایش یا فعالیت زیرزمینی است یا خروج از کشور و زیستن در تبعید به‌عنوان گروه اپوزیسیون. سناریوی آخر بر این باور است که عربستان برای برون رفت از باتلاق عراق، سوریه و یمن به‌دنبال میدان جدیدی است تا توجهات را از شکست‌هایش در این جبهه‌ها منحرف سازد. عربستان بر این باور است که در سوریه و عراق در زمینه مبارزه با داعش و اسد نتوانسته دست برتر بیابد. در یمن هم جنگ به وضعیت فرسایشی دچار شده است. بنابراین، این کشور به دنبال گشودن جبهه جدیدی است تا از یک‌سو توجهات را از شکست‌هایش منحرف سازد و از سوی دیگر، با مقصر جلوه دادن شیعیان، وارد فاز نبرد مذهبی با رقبای خود شود و تقصیر شکست‌ها را به گردن شیعیان اندازد.

کربلای بحرین

«مجید مشعل»، رئیس شورای اسلامی علمای بحرین در سخنانی در بین دو نماز مغرب و عشا اظهار کرد: دولت، نباید بگذارد در بحرین، کربلایی دوم به پا شود. مشعل که در میان تحصن‌کنندگان مقابل منزل آیت‌الله شیخ عیسی قاسم سخن می‌گفت، تاکید کرد: دولت بحرین، فرزندان این طایفه (شیعیان بحرین) را بر سر دوراهی عزت و ذلت قرار داده است و هیهات که ذلت بپذیریم. مشعل اظهار کرد: ملت مومن 2 پیام آشکار دارد؛ نخستین پیام حامل مظلومیت مردم در مقابل طغیانگری حاکمیت است و پیام دوم آمادگی برای جانفشانی و فداکاری. مشعل خطاب به آل‌خلیفه اظهار کرد: با سلاح خود مردم بیگناه را هدف گرفته‌اید، ولی مردم آماده هستند که خون و جان خود را در راه مقدساتشان تقدیم کنند. وی افزود: حاکمیت نباید کربلا را در بحرین تکرارکند و نباید ملت مومن بحرین را بیازماید، ملت بحرین آماده است که جان خود را در راه دین و مقدساتش فدا کند. همچنین گفته می‌شود به گزارش شبکه خبری العالم، نیروهای آل‌خلیفه شیخ سعید العصفور از روحانیون بحرین و عبدالجبار الدرازی مداح بحرینی را در منطقه الدراز دستگیر کردند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید