۱۰ میلیون ایرانی میگرن دارند

کد خبر : ۲۲۳۴۴
بازدید : ۱۱۶۶

رئیس انجمن سردرد ایران گفت: زنانی که در دوران بارداری و پس از زایمان به صورت پیش رونده، متوالی و با شدت دچار سر درد می‌شوند باید این مشکل را جدی گرفته و نسبت به درمان آن با مراجعه به پزشک اقدام کنند.

به گزارش فارس، منصوره تقاء در جلسه مردمی انجمن سردرد با موضوع سردرد در خانها ، با بیان اینکه سردرد بیشترین دلیل مراجعه بیماران به متخصصان مغز و اعصاب است، افزود: بخش مهمی از سردردها که نیاز به بررسی دارد سردردهایی است که زنان در دوران بارداری و پس از زایمان به خصوص در شش هفته اول بارداری به آن مبتلا می شوند که باید از سوی متخصصان مغز و اعصاب مورد برسی قرار گیرد.

وی ادامه داد:این نوع سردرد ها ممکن است براثر لخته در سیاهرگ جمجمه باشند که می تواند منجر به افزایش فشار در داخل جمجمه، کاهش بینایی، افت بینایی ، نقایص عصبی ، ضعف و اختلال در حرکتی شود.

تقاء یاد آور شد: سردرد های میگرنی در دوران بارداری در بسیاری از موارد کاهش پیدا می کند اما اگر فردی برای اولین بار در دوران بارداری دچار سردرد شد باید برای بررسی به متخصص مغز و اعصاب رجوع کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین توضیح داد: یکی دیگر از سردردهایی که زنان نباید آن را نادیده بگیرند، سردرد های است با مصرف قرص های ضد بارداری اتفاق می افتد.

تقاء ادامه داد: برخی از زنان قرص های ضد بارداری را خارج از استاندارد های معمول 21 روزه بنا به دلایلی مانند سفرهای زیارتی و در ماه رمضان مصرف می کنند که در این صورت اگر بدن در شرایط کم آبی شدید و یا گرمای آب و هوایی قرار گیرد می تواند منجر به سردردهای شدید شود که علت آن بروز لخته در سیاهرگهای مغزی باشد که برای زنان خطرناک است.

وی افزود: مصرف قرص ضد بارداری غیر متعارف در کسانی که سردرد های میگرنی دارند احتمال لخته شدن خون در مغز را افزایش می دهد.

تقاء با بیان اینکه سردرد زنان به عنوان مباحث مهمی است که باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد گفت :بروز سردرد در زنان شایع تر از مردان است به طوری که مطالعات نشان داده است زنان 3-4 برابر بیش از مردان دچار سردرد می شوند .

رئیس انجمن سردرد ایران با بیان اینکه مطالعات انجام شده در مناطق مختلف کشور نشان می دهد که آمار سردردهای میگرنی در ایرانی ها بالاتر از میانگین جهانی است افزود: همچنین آمارها نشان می دهند که 18 درصد زنان و شش درصد مردان به سردرد های میگرنی دچار می شوند.

استاددانشگاه علوم پزشکی تهران گفت : برخی دیگر از سردرد ها میگرنی در زنان قبل از یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق افتاده و آن را تشدید می کند.

تقاء اضافه کرد: گاهی موارد بروز سردرد های تنشی در زنان ارتباط به شرایط روحی دارد و بیماری های افسردگی ، وسواسی و اضطراب و اختلالات خواب آن را افزایش می دهد.

متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: برخی دیگر از سردرد ها ارتباط به آرتروز گردن یا گرفتگی عضلات گردن در زنان دارد که در واقع منشا اصلی سردرد مشکلات در گردن است نه سردرد های میگرنی و تنشی که با معاینه و عکس برداری قابل تشخیص است .

وی اظهار کرد: حدود 10 میلیون نفر در ایران فقط به سردرد میگرنی و تعداد بیشتری نیز به سردردهای تنشی مبتلا هستند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید