اعتراض "گرسنه‌هاي تُپُل‌" به روحانی!

اعتراض "گرسنه‌هاي تُپُل‌" به روحانی!

برخی اعتراضات حاشیه‌ای و سازماندهی‌شده در سخنرانی آقای روحانی در سفر به كرمانشاه یادآور

کد خبر : ۲۲۵۵۳
بازدید : ۱۷۸۷۸
برخی اعتراضات حاشیه‌ای و سازماندهی‌شده در سخنرانی آقای روحانی در سفر به كرمانشاه یادآور خاطره‌های تلخی است كه امیدواریم هیچ‌گاه در ایران تكرار نشود.

اعتراض
روزنامه «شهروند» با این مقدمه، در یادداشتی با عنوان «گرسنه‌هاي تُپُل‌مُپُل!» آورده است: هنگامی كه زنان وابسته به طبقات مرفه و نیمه‌مرفه شیلی در ‌سال ١٩٧١ جنبش قابلمه‌های خالی را راه انداختند، در حالی كه شكم‌های سیری داشتند، جز ایجاد بحران برای دولت آلنده هدف دیگری در سر نداشتند.

در آن زمان هم با مشاهده تصاویر منتشر شده از افراد قابلمه به دست، می‌شد متوجه شد كه این افراد دركی از گرسنگی ندارند و شكم‌های سیری دارند؛ ولی خب این تنها شعاری بود كه می‌توانستند بدهند تا آلنده را سرنگون كنند و بر منافع مس شیلی و دیگر اموال این كشور تسلط دوباره پیدا كنند.

از آن زمان بیش از ٤٥‌ سال گذشته است، ولی ظاهراً این تاكتیك سیاسی هنوز تغییری نكرده است. مسأله این نیست كه در آن زمان بیكاری یا كمبود درآمد در جامعه شیلی وجود نداشت، که قطعاً داشت؛ مسأله این بود كه اتفاقاً همان‌هایی که دچار این وضع بودند، از دولت آلنده حمایت می‌كردند، زیرا می‌دانستند كه مخالفان این دولت معده‌هایی سیری‌ناپذیر دارند ولی چون وضع اقتصادی مطلوب نبود، همان كسانی كه گرسنه چپاول بودند، با شعار قابلمه‌های خالی وارد میدان سیاست شدند.

در سفر آقای روحانی به كرمانشاه نیز شاهد رویداد مشابه، هر چند در ابعاد به نسبت كوچك‌تری، بودیم. چند نفری كه تابلوهایی با مضمون اعتراض به گرسنگی و بیكاری در دست داشتند، چهره‌هایی بسیار بشاش و تُپُل‌مُپُل داشتند؛ چنانچه گویی گونه‌های آنان از پرخوری گل انداخته و سرخ شده است. البته آنان بیكار هم نبودند، زیرا برخی از تصاویر نشان می‌دهد كه در دم‌ودستگاه دولت پیش دارای ارج و منزلتی بودند و در این جمع هم با گرفتن حق‌الزحمه مناسب حضور یافته‌اند.

شاید بتوان گفت كه آنان گرسنه بودند، ولی نه گرسنه از نداشتن نان و گوشت، بلكه گرسنه به‌واسطه قطع دستانشان از بهره‌جویی‌های نامشروع از تحریم. آنان بیكار بودند، چون پیش از این كاسب تحریم بودند و چون تحریم موضوعیت خود را از دست داده، بیكار شده‌اند. حتماً می‌پرسید از كجا متوجه این ماجرا شده‌ایم؟ یك علت، همان سرخی گونه‌های آنان است؛ به قول معروف و با اندکی تغییر در شعر «رنگ رخساره خبر می‌دهد از حال نهانت / بازگویم که عیان است، چه حاجت به بیانم». كسی كه چاق‌وچله و با لپ‌های گل‌افتاده است و مثل یك بازیگر ‌هالیوودی در میان مردم خودنمایی می‌كند، چگونه می‌تواند گرسنه باشد؟

ولی ربط دادن ماجرا به تحریم شعار دیگر آنان است كه علیه برجام داد سخن داده‌اند. درواقع گرسنگی برای آنان بهانه است، هدف برجام و برقراری تحریم و آزادی بابك زنجانی و راه انداختن دكان چند نبش برای دور زدن تحریم‌ها و بالا كشیدن ته‌مانده دلارهای نفتی است. ولی اجازه دهید به این گروه بگوییم خیلی عجله نكنید، شما هنوز معنای گرسنگی را نمی‌دانید كه چیست؛ كافی است كه به حكومت همسوی با خودتان یعنی ونزوئلا نگاه كنید تا ببینید كه گرسنگی چه معنایی دارد.

حدود یك سال است كه مرز ونزوئلا با كلمبیا بسته شده است. كلمبیا كه جامعه‌ای مبتنی بر قاچاق است، اقتصاد به مراتب بهتری از اقتصاد ونزوئلا دارد كه بیش از 10 بار رئیس‌جمهوری آن كشور و آقای احمدی‌نژاد یكدیگر را در آغوش كشیدند و اتحاد راهبردی در سیاست‌های اقتصادی بستند. گرسنگی را باید در ونزوئلا ببینید كه با باز شدن این مرز ده‌ها‌ هزار ونزوئلایی با پای پیاده به كلمبیا رفته‌اند تا بلكه مواد غذایی و دارویی و سایر مایحتاج خود را تهیه كنند.

حتماً به یاد دارید كه این اتفاق در ‌سال ١٣٩١ در رابطه با برنج در ایران رخ داد و همین چهره‌های تُپُل‌مُپُل دست‌اندركار دور زدن تحریم بودند و مردم برای پیدا كردن یك كیسه برنج میان این مغازه و آن مغازه سعی صفا و مروه می‌کردند. مدینه فاضله‌ای كه طرفداران دولت پیش طالب آن هستند، امروز در ونزوئلا و در حكومت باقیمانده از چاوز به وضوح دیده می‌شود. سفرهای استانی مقامات كشور نیز محلی است برای بروز این خواست از سوی مخالفان دولت.

اگر در دولت گذشته، برنامه‌ریزی پرهزینه‌ای برای آوردن دانش‌آموزان به پای سخنان بیهوده و تأیید آن انجام می‌شد، در این دولت مخالفان نیروهای خود را با نوشته‌هایی كه در بسیاری از موارد دارای غلط املایی است، از سایر شهرها بسیج می‌كنند تا به محل سخنرانی برسانند و در حالی‌که در طول سفر با بسته‌های غذایی گرم پذیرایی می‌شوند، هنگام سخنرانی با دادن شعارهایی که خود را گرسنه معرفی می‌کنند.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    خدا لعنت کنه افرادی که فقط به فکر خودشون و منافعشون هستند و نه مردم و کشور

  • ناشناس ارسالی در

    عجب!
    پس یادم باشه منم برم عکسای دخترای فوق بدحجاب خواستار آزادی و فوق پولدارای فوق شکم‌سیر مداقع رفع تحریم و ..... رو بذارم.
    آخه این منطقه!
    واقعا .... بوده نویسنده مطلب

  • ناشناس ارسالی در

    این چه تحلیل آبکیه/
    الان مگر قابلمه به دست نداریم.
    تو باغ نیستید کلا. الان بدبختی مردم بیشتر شده. مردم از تدبیر و امید کلا
    نا امید شدند.
    من کاسب متوجه میشم نه شمای قلم به دست. اون تولیدی که ورشکسته شده با هفت هشت تا کارگر اخراجی متوجه میشه. گدایانی که روز به روز اضافه میشند و فقیرانی که با سیلی صورت خودشون رو سرخ نگه می دارند.
    بعد دلخوش هستند به تورم تک رقمی 9 درصدی. الان هر بیسوادی می فهمه که قدرت خرید مردم وقتی پایین میاد تورم هم پایین میاد.
    آقای نویسنده محترم اگر کسی چهارسال قبل دو وعده گوشت در ماه میخورده الان یک وعده هم به زور میتونه بخره.
    بیاید داخل مردم اول اوضاع رو ببینید بعد این مقالات سخیف و بدون مطالعه و فقط از روی غیض و غرض ورزی رو بنویسید.
    انصاف رو رعایت کنید خواهشا.

  • دهاتی ارسالی در

    احسنت

  • امیر ارسالی در

    الان میشه فهمید بخشی از هزاران میلیارد گم شده کجاها هزینه میشه.البته این که کوچیکشه.خدا به خیر کنه وقتی موقع خرج کردن پول گنده ها برسه.

  • ناشناس ارسالی در

    مگه گرسنگی به تپل بودن و نبودن عقل کل! وضعیت معیشت واقعا رکود عزیز من! چرا روحانی احمدی نژادش می کنند!

  • ناشناس ارسالی در

    با نگاه به گذشته نه چندان دور انتظار بی ش تری از هاله نور و مریدانش نمیره..

  • ناشناس ارسالی در

    تو راست میگی

  • هموطن ایلامی ارسالی در

    سلام
    این هموطن کرمانشاهی غلط ننوشته. در زبان کردی "نان نیه بخویم" یعنی "نانی برای خوردن نداریم" ! البته به قول شما ممکن است که تیپ ایشان به گرسنگان نخورد. شاید هم با سیلی صورتش را سرخ نگه داشته است!

  • ناشناس ارسالی در

    پدر مادر صلواتین دیگه کاریشون نمیشه کردن

  • ناشناس ارسالی در

    توهم جدید فرارو.مردم از بیکاری فلج شدن شما میگی با غذای گرم مردم بسیج کردن؟بله مردم پیش دولت یازدهم از گرسنگی مردن شاید برای یه وعده غذا بیان از یه شهری به شهر دیگه برن.اعتراضات مردمی کرمانشاه شروع هو کردن دولت یازدهمه میگی نه نگاه کن

  • سامان ارسالی در

    لایک

  • یک فرهنگی ارسالی در

    اینها برای رسیدن یه مطامع پست دنیوی حاضرند آبروی خودشان را هم ببرند.

  • فاطمه ارسالی در

    احسنت ...متن عالی بود

  • نسل اسفالت ارسالی در

    دوست عزیزی که این مطلب رو نوشتی ممنون از انتشار این عکس جالب که بازهم دست شبه خودجوش ها را رو کرد اما با کلیت مطلب شما مخالفم چون یه تپلی جیره خوار با اغراض سیاسی خاص اقدام به هجمه علیه دولت کرده آیا ما باید خالی شدن سفره ی مردم رو انکار کنیم؟ میدونی افولگراها راست میگن اینو که متاسفانه رویه ی روحانی و دولتش شده اینکه بابت تمام قصورات و خطاهاش به جای اصلاح و عذرخواهی و درست کردن قضایا همه چیز رو به گردن دولت احمدی نزاد میندازه . او خیلی خوب آگاهه که مردم تا چه حد نسبت به فساد و تباهی دوران احمدی نژاد حساسیت دارند و متاسفانه همین اهرم را به ضد مردم استفاده میکند. آیا قضیه ی ریزگردها و انفعال مطلق و شگفت آور خانم ابتکار هم به احمدی نژاد ربط داره؟ آیا سرکیسه کردن مردم توسط کمپانی های خودرو سازی و حمایت وزیر صنعت روحانی از این غارت آشکار به احمدی نژاد ربط داره؟ آیا چون در دوره ی احمدی نژاد غارت بیت المال صورت گرفته پس امروز باید در مقابل فیش های حقوقی زیردستان روحانی هم سکوت کنیم وگرنه انگ حمایت از احمدی نژاد را بخوریم؟ نه دوست نویسنده شما ذوب در روحانی شده اید و به لطایف الحیل سعی در فرافکنی اشتباهات جبران ناپذیر ایشون میکنی کاش از جنس ما مردم بودی طرف ما بودی و به نقد سیستم غارت میپرداختی فارغ از تعلقات جناحی

  • ali ارسالی در

    عزیزم عبارت نان نیست بخوریم صرفا به معنای ظاهری آن نیست بلکه منظور گوینده آن وجود تبعیضات فراوان موجود-بیکاری فراوان-گرانی-سرگردانی جوانان- اعتیاد- قول های به سرانجام نرسیده دولت- برجام بدون سرانجام- وجود داشتن تحریم های سابق و تحریم های بعد برجام- ناکارامدی دولت- سیاست خارجی ضعیف-انفعال سیاست دولت در قبال کشورهای منطقه-گستاخ شدن کشورهای عرب منطقه در زمان فعلی و عدم پاسخ منطقی و قاطع از سمت دولت- رانت خواری دولتی ها و نزدیکان روحانی- حقوق های نجومی و ................. البته میدونم این نظر من ثبت نمیکنی فرارو

  • کرمانشاهی ارسالی در

    زدید تو خال چون فرد مورد نظر فرد معلوم الحال و شناخته شده ای برای کرمانشاهیان محترم بوده و ربطی به کرمانشاهیان ندارد.

  • ali ارسالی در

    مطمئن باشید مخالفان احمدی نژاد زخم خوردگان سیاستهای ضد اشرافی گری و استبدادی وتجمل پرستی احمدی نژادند.ویا مزدوران با جیره یا بی جیره اجانب یا احزابی هستند که کورکورانه تبعیت می کنند.

  • مهدی ارسالی در

    چه متن مضحک و بچگانه و چه استدلال خفیفی برای بستن دهان منتقدان و چشماتون بروی حقیقت انتخاب کردین

  • ناشناس ارسالی در

    چرا بی خود جو میدید. این اقایی که عکسشو گذاشتید مسئول یه تشکل دانشجوییه. هم با احمدی نژاد عکس داره و هم با عارف، هم با جلیلی و هم با کواکبیان. این صحبت های شما فقط برای اینه که مطالبات مردم از دولت رو لوث کنید. روحانی قول داد که درست کنه و نتونست.

  • ناشناس ارسالی در

    احسنت روزنامه ها باید این تکنیک های رذیلانه را برای مردم بیشتر شرح دهند و دست نوچه های این آدم های پاکدست را برای مردم رو کنند.

  • مریم ارسالی در

    اخی روحانی جون،ببخشید ما فقط منتظر نون شب بودیم،شما یوقت فکر نکنی بیکاری وفقر فرهنگی وامکانات وتغذیه سالم وخوب و...منظورمونه

  • ناشناس ارسالی در

    خوبه حالا کاسبان واقعی تحریم مشخص شدن که چه کسانی بودند. همانهایی که در اوج بحران ارزی صرافی زدند. که البته بحران ارزی هم کار خودشان بود. در ضمن ادولت یازدهم هیچ کاری جز شعار دادن نکرده است. سال 92 با وعده و وعیدهای الکی مردم را گول زد و رای آورد. حالا هم با ترساندن مردم از دولت قبل و اینکه اگه برجام نمیشد الان درگیر جنگ بودیم و از این حرفای پوپولیستی یکبار دیگه میخوان مردم را گول بزنند. اما این دفعه دیگه مردم خوب اونارو شناختن و دیگه گول حرفای قشنگ امثال روحانی رو نمیخورند. شما هم بجای اینکه ناکارآمدی دولت در حوزه معیشت مردم را ببینید مدام بحث دولت قبل را پیش نکشید. این حرفا سه ساله که زده شده و دیگه تکراری شده و مردم هم این حرفا تو کتشون نمیره..یه فکر دیگه بکنید.

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید