بازی‌ میلیاردرها

کد خبر : ۲۲۷۴۹
بازدید : ۲۸۴۸

در فصل نقل‌وانتقالات صحبت از ارقام زیادی برای جذب بازیکنان مختلف می‌شود و درنهایت سازمان لیگ طبق قراردادهایی که در کمیته نقل‌وانتقالات ثبت شده، میزان قراردادها را اعلام می‌کند. بر این اساس قاسم حدادی‌فر با یک‌میلیارد و ٤٣٠‌میلیون به‌عنوان گرانترین بازیکن ایران شناخته شد. البته‌هافبک خلاق ذوب‌آهن که مشتریان پروپاقرصی هم در فصل نقل‌وانتقالات داشت، رباط صلیبی پاره کرده و ماهها از میادین دور خواهد بود و به همین دلیل ممکن است این مقدار پول را دریافت نکند. اگر حدادی فر را کنار بگذاریم، لوسیانو ادینیو مهاجم برزیلی تراکتورسازی با یک‌میلیارد و ٤٠٠‌میلیون تومان گرانترین بازیکن لیگ محسوب می‌شود. از سوی دیگر ارزانترین بازیکنان لیگ هم سربازان تراکتورسازی نظیر محمد اخباری و‌هادی محمدی هستند که قرارداد یک‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومانی دارند.

گرانترین بازیکن هر تیم کیست؟

در استقلال امید ابراهیمی، خسرو حیدری، مهدی رحمتی و هرایر مگویان با یک‌میلیارد و ٢٠٠‌میلیون تومان بیشترین میزان قرارداد را دارند و در پرسپولیس نیز تنها بازیکن میلیاردی علیرضا بیرانوند است که قراردادی به ارزش یک‌میلیارد و ٤٥‌میلیون تومان امضا کرده است. در سایر تیمها به ترتیب شجاع خلیل‌زاده(سپاهان) با یک‌میلیارد و ٢٠٠ میلیون، ماتیاس چاگو(فولاد) با یک‌میلیارد و ١٥٥ میلیون، محمدرضا خلعتبری(گسترش فولاد) با یک‌میلیارد و ١٠٠ میلیون، مانوئل فرناندز(ماشین سازی) با یک‌میلیارد و ٥٠ میلیون، مسعود حسن زاده(سایپا) با ٨٠٠ میلیون، محمد طیبی(استقلال خوزستان) با ٧٠٠ میلیون، شهاب گردان(پدیده) با ٧٠٠ میلیون، علی حمودی و مهدی شیری(پیکان) با ٦٨٠ میلیون، ایمان مبعلی، علیرضا عزتی و میلاد فخرالدینی(نفت تهران) با ٥٥٠ میلیون، سید میثم حسینی(سیاه جامگان) با ٥٥٠ میلیون، حسن هوری(نفت آبادان) با ٥٠٠ میلیون،‌ هاشم بیک‌زاده و کریم اسلامی(صبا) با ٤٠٠‌میلیون گرانترین بازیکنان محسوب می‌شوند.

استقلال گران‌ترین، صبا ارزان‌ترین

بعد از بررسی قراردادهای کل تیم‌های لیگ برتری به این نکته پی می‌بریم که استقلال تهران با ١٩‌میلیارد و ٧٤٠‌میلیون تومان در صدر تمام تیم‌ها قرار گرفته است. آبی پوشان برای بازیکنان خود رقم ١٧ میلیارد و ٢٠ میلیونی را در نظر گرفته‌اند و برای کادرفنی این تیم نیز ٢‌میلیارد و ٧٢٠‌میلیون تومان هزینه شده است. از سوی دیگر پرسپولیس در رده دوم قرار دارد. سرخپوشان که فقط یک قرارداد میلیاردی در میان ارقام اعلام شده برای بازیکنان خود دارند، ١٦‌میلیارد و ٨٠٠‌میلیون تومان در مجموع هزینه کرده‌اند که ١٣‌میلیارد و ٢٠٠‌میلیون آن مربوط به بازیکنان و ٣‌میلیارد و ٦٠٠‌میلیون نیز مربوط به کادرفنی است. برخلاف تیم‌های پرسروصدای پایتخت صبای قم با ٥‌میلیارد و ٧٤٥‌میلیون ارزانترین تیم لیگ شانزدهم محسوب می‌شود. این باشگاه برای کادرفنی خود کمتر از یک‌میلیارد هزینه کرده و بازیکنانش نیز ٤‌میلیارد و ٧٦٠‌میلیون خرج روی دست این باشگاه گذاشته‌اند.

تراکتور، صدرنشین شهرستانی‌ها

بعد از سرخابی‌های پایتخت، تراکتورسازی در صدر تیم‌های شهرستانی ایستاده است. تیم سرخپوش تبریزی با ١٥‌میلیارد و ٦٠‌میلیون تومان در مجموع که ١٢‌میلیارد و ٣٨٠‌میلیون آن به بازیکنان مربوط می‌شود، بعد از پرسپولیس در رده سوم قرار گرفته است. بعد از تراکتورسازی، سپاهان با ١٢‌میلیارد و ٧١٠‌میلیون در رده بعدی قرار گرفته و سپس دیگر تیم اصفهانی یعنی ذوب‌آهن با ١٢‌میلیارد و ١٠٦‌میلیون قرار دارد. به ترتیب سایپا با ١١‌میلیارد و ٢٠٠ میلیون، پیکان با ١٠‌میلیارد و ١٢٥ میلیون، استقلال خوزستان ٩‌میلیارد و ٩٣٥ میلیون، گسترش فولاد با ٩‌میلیارد و ٥٥٣ میلیون، پدیده با ٩‌میلیارد و٣٤٠میلیون، ماشین‌سازی با ٨‌میلیارد و ٨٠٣ میلیون، فولاد خوزستان با ٨‌میلیارد و ٦٧٢ میلیون، نفت تهران با ٨‌میلیارد و ٣٠٢ میلیون، نفت آبادان با ٨‌میلیارد و ١١٥ میلیون، سیاه جامگان ٧‌میلیارد و ١٨٠‌میلیون و صبای قم با ٥‌میلیارد و ٧٤٥‌میلیون در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

برانکو در صدر، مرفاوی در قعر

در بخش مربیان نیز ارقام جالبی زیربرگه قراردادها ثبت شده است. برانکو ایوانکوویچ مربی کروات و موفق پرسپولیس با ٢‌میلیارد و ١٠٠‌میلیون تومان با فاصله به‌عنوان گرانترین مربی لیگ معرفی شده است. با این میزان قراداد تقریبا یک هشتم بودجه پرسپولیس فقط صرف قرارداد برانکو می‌شود. این درحالی است که علیرضا منصوریان در استقلال قرارداد یک‌میلیارد تومان بسته که حتی نیمی از قرارداد همتای پرسپولیسی‌اش هم نمی‌شود. از سوی دیگر صمد مرفاوی با ٣٠٠‌میلیون تومان ارزانترین مربی لیگ شانزدهم محسوب می‌شود.

آشنایی با قیمت مربیان

بعد از سرمربی گرانقیمت پرسپولیس، به ترتیب امیر قلعه‌نوعی(تراکتورسازی) با یک‌میلیارد و ٥٠٠ میلیون، یحیی گل‌محمدی(ذوب‌آهن) با یک‌میلیارد و ٣٧٥ میلیون، حسین فرکی(سایپا) با یک‌میلیارد و ٢٥٠ میلیون، علی دایی(نفت تهران) با یک‌میلیارد و ١٢٠ میلیون، علیرضا منصوریان(استقلال) با یک میلیارد، عبدالله ویسی(سپاهان) با یک میلیارد، فرهاد کاظمی(سیاه‌جامگان) با ٨٠٠ میلیون، مجید جلالی(پیکان) با ٧٥٠ میلیون، فراز کمالوند(گسترش فولاد) با ٦٥٠ میلیون، نادر دست‌نشان(نفت آبادان) با ٦٠٠ میلیون، سیروس پورموسوی(استقلال خوزستان) با ٥٠٠ میلیون، رسول خطیبی(ماشین‌سازی) با ٥٠٠ میلیون، محمدرضا مهاجری(پدیده) با ٥٠٠ میلیون، نعیم سعداوی(فولاد) با ٣٥٠‌میلیون و صمد مرفاوی(صبای قم) با ٣٠٠‌میلیون قرار گرفته‌اند.

قراردادهای عجیب و باورنکردنی

با نگاهی به تمامی قراردادهای اعلام شده از سوی سازمان لیگ به مواردی برمی‌خوریم که شاید تعدادی از آنها دور از واقعیت و عجیب به نظر می‌آیند. مثلا این‌که در پرسپولیس فقط علیرضا بیرانوند بالای یک‌میلیارد دستمزد دریافت کرده است و بازیکنانی همچون وحید امیری و مهدی طارمی با ٩٥٠ و ٩٠٠‌میلیون برای یک فصل دریافت می‌کنند، کمی عجیب به نظر می‌رسد. همچنین در دیگر تیم پرطرفدار پایتخت قرارداد خریدهای جدید این تیم همچون بختیار رحمانی، وریا غفوری و کاوه رضایی خیلی پایین‌تر از آنچه که قبل از این در رسانه‌ها عنوان شده بود، اعلام شده است. بختیار رحمانی و کاوه رضایی که گفته می‌شد چیزی نزدیک به ٢‌میلیارد ارزش قراردادشان است، طبق اعلام سازمان لیگ قرارداد یک میلیاردی امضا کرده‌اند که همین موضوع شائبه پول‌های زیرمیزی را تقویت می‌کند. قرارداد یک‌میلیارد و ١٠٠‌میلیون تومانی امین حاج‌محمدی که فصل گذشته بیشتر یک نیمکت نشین در استقلال بود و در بازی نخست این فصل نیز چنین شرایطی داشت هم جزو عجایب است. از سوی دیگر نام آندرانیک تیموریان که در چند‌سال اخیر جزو گرانقیمت‌ترین بازیکنان ایران بوده، در لیست ماشین‌سازی قرار ندارد و هیچ دلیل خاصی هم برای آن عنوان نشده است. می‌توانیم به قرارداد نازل رضا عنایتی کاپیتان صبای قم نیز اشاره کنیم که به‌عنوان آقای گل تاریخ لیگ‌برتر ٣٥٠‌میلیون با صبا قرارداد بسته است.

دولت چقدر هزینه می‌کند؟

اگر به ٧٨ میلیارد تومانی که از قراردادهای مربیان و بازیکنان ١٦ تیم لیگ برتری هزینه نسبی ٢ میلیاردی برای هر تیم در طول فصل را بیافزاییم، این مبلغ به ١١٠‌میلیارد تومان می‌رسد. در این میان ٤ تیم گسترش فولاد، پدیده، سیاه جامگان و نفت تهران به صورت کاملا خصوصی اداره می‌شوند. ١٢ تیم دیگر اما شرایط متفاوتی دارندو هزینه‌هایشان نیز اغلب از بخش دولتی تأمین می‌شود. از سوی دیگر برخی از همین تیم‌های دولتی مثل استقلال، تراکتورسازی، پرسپولیس و صبا نیز با استفاده از اسپانسرهای مختلف به کار خود ادامه می‌دهند و درواقع بخشی از هزینه‌های خود را از این طریق تأمین می‌کنند.

٧٨‌میلیارد برای لیگ نه چندان حرفه‌ای

با اعلام میزان قرارداد مربیان و بازیکنان ١٦ تیم لیگ برتری به این نکته پی می‌بریم که در مجموع ٧٨‌میلیارد تومان برای لیگ شانزدهم هزینه شده است. البته این موضوع با استناد به لیگ قراردادهایی است که سازمان لیگ آنها را منتشر کرده و برخی از کارشناسان معتقدند در برخی موارد خیلی هم به واقعیت نزدیک نیست. در چند‌سال اخیر از سقف بودجه و قرارداد صحبت شده بود اما امسال قانونی برای رعایت سقف رسمی نشد. طبق قانون سال‌های قبلی استقلال بیش از سقف هزینه کرده و قرارداد برخی از بازیکنان نیز نجومی به نظر می‌رسد. در هر صورت وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال به وعده خود مبنی بر شفاف‌سازی در فوتبال عمل کرده‌اند و مشخص نیست این مسأله چقدر بازخوردهای منفی یا مثبت داشته باشد. شاید خیلی از مردم با مقایسه درآمد فوتبالیست‌ها با درآمد ناچیز خودشان دلسرد شده و دچار یاس و ناامیدی شوند. به‌هرحال در پایان لیگ شانزدهم مشخص می‌شود که ٧٨ میلیاردی که هزینه بازیکنان و مربیان ١٦ تیم لیگ برتری شده، تا چه حد به فوتبال ایران و ایجاد نشاط در جامعه کمک کرده است.

کریم باقری، دستیار گرانقیمت

در کنار هر سرمربی چند مربی به‌عنوان دستیار فعالیت می‌کنند که هر کدام نیز قیمت خاص خود را دارند. با نگاهی به رقم قراردادهای دستیارانی که در کنار سرمربیان هر تیم فعالیت می‌کنند،‌ به این نکته پی بردیم که کریم باقری در پرسپولیس و مجتبی حسینی در ذوب آهن با عقد قراردادی به ارزش ٥٠٠‌میلیون تومان در صدر قرار گرفته‌اند. البته در مجموع برانکو و کادرفنی‌اش برای پرسپولیس هزینه ٣‌میلیارد و ٦٠٠‌میلیون تومانی را رقم زدند تا گرانترین نیمکت لیگ به سرخپوشان تهرانی تعلق بگیرد. جالب است بدانید که در استقلال محمد خرمگاه و حمید بابازاده با ٢٢٥‌میلیون تومان کادرفنی آبی‌پوشان را در این فصل همراهی می‌کنند و گرانترین مربیان کادرفنی استقلال هستند. در مجموع نیز کادرفنی استقلال ٢‌میلیارد و ٧٢٠‌میلیون تومان برای این باشگاه هزینه در بر داشته است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید