رقیب 2000 ساله فلپس کیست؟

رقیب 2000 ساله فلپس کیست؟
کد خبر : ۲۳۶۸۳
بازدید : ۹۹۷۴
رقیب 2000 ساله فلپس کیست؟
طرح مرد دونده‌ای روی یک ظرف متعلق به سال 500 پیش از میلاد در رودس یونان - عکس از موزه بریتانیا

فرادید | مایکل فلپس یک رکورد 2000 ساله متعلق به لئونیداس از رودس را شکست. وی توانسته بود 12 عنوان انفرادی را در مسابقات المپیک کسب کند. اما این ورزشکار که بود و چرا رکوردش 2000 سال به جای مانده بود؟ جان کلی پاسخ می‌دهد.

به گزارش فرادید به نقل از بی بی سی انگلیسی، فلپس، شناگر آمریکایی، تاکنون 22 مدال طلای المپیک را کسب کرده که 9 عنوان آن تیمی بوده است. بنابراین او از حیث عناوین انفرادی به تازگی توانسته از «خدای المپیک باستان» پیشی بگیرد.

لئونیداس، دونده یونانی، در چهار دوره متوالی المپیک در سال‌های ۱۶۴ و ۱۶۰ ،۱۵۶ ،۱۵۲ پیش از میلاد شرکت کرد و در سه ماده مختلف قهرمان شد.

ورزشکاری که می‌توانست در سه ماده مختلف در یک المپیک قهرمان شود، عنوان «تریاستِس یا سه گانه» را از آن خود می‌کرد. در آن دوران، تنها هفت تریاستِس وجود داشتند که یکی از آن‌ها لئونیداس بود. البته تنها شخصی هم که بین آن‌ها افتخار کسب بیش از یکبار این عنوان را داشت نیز لئونیداس بود. نکته دیگر این است که لئونیداس هنگام پیروز شدن در چهارمین المپیک 36 ساله داشت و از این حیث از فلپس پنج سال بزرگتر است.

رقیب 2000 ساله فلپس کیست؟

برخلاف اغلب مسابقات که ورزشکاران با لباسی راحت در آن مسابقه می‌دهند، مسابقات رزمی نیازمند لباس سنگین و تجهیزات رزمی مانند کلاه، زره سینه، ساق بند و سپری از جنس برنز یا چوب بود.

جودیث سوادلینگ، از موزه داران ارشد موزه بریتانیا می‌گوید: «دویدن در این مسابقات یکی پس از دیگری آن هم با آن حجم از وسایل کار بسیار طاقت فرسایی بود.»

پال کارتلج، استاد مطالعات کلاسیک دانشگاه کمبریج می‌گوید: «او [لئونیداس] مرز بین ورزشکاران استقامتی و دونده‌ها را از بین برده بود.» مسابقه با لباس زرهی پیش از آن دوران برای دونده‌ها توصیه نمی‌شد. پال می‌گوید: «آن‌ها با لباس زرهی می‌دویدند و دمای هوا به 40 درجه سانتی گراد می‌رسید. شرایط اصلا مطلوب نبود و به قدرت عضلانی قوی و مهارت‌های ژیمناستیکی نیاز داشت.»

کارتلج می‌گوید که اطلاعات کمی از زندگینامه لئونیداس در دست است و هیچ تصویری هم از او موجود نیست. اما نامش - که برگرفته از واژه یونانی شیر است - نشان می‌دهد که او مردی متمایز بوده است. کارتلج می‌گوید: «او احتمالا یک اشراف زاده بوده و شاید ثروتمند یا حتی از یک خانواده ورزشی.»

پروفسور پال کارتلج در مورد لئونیداس از رودس با مارتا کِرنی، مجری برنامه World At One در شبکه BBC Four گفتگو کرده است.

ورزش از دیرباز جایگاه مهمی در جزیره رودس داشته است. یک شركت كننده‌ دیگر مهم بازيهاى‌ المپیک باستان، بوکسوری به نام دیاگوراس بود که سلسله‌ای از ورزشکاران را پس از خود به وجود آورد.

رقیب 2000 ساله فلپس کیست؟
او سرعت خدایان را داشت!

در آن روزها خبری از مدال‌های رنگارنگ طلا، نقره و برنز نبود. مسابقات به شکلی بود که برنده تمام جوایز را درو می‌کرد و از او با یک تاج گل زیتونی استقبال می‌شد. سوادلینگ می‌گوید: «لئونیداس پس از مرگش به عنوان یک الهه محلی پرستش می‌شد.»

در ادبیات یونان باستان نیز از لئونیداس به احترام نام برده شده است. پائوسانیاس از او به عنوان «مشهورترین دونده» یاد کرده است. همچنین فیلوستراتوس آتنی در قرن سوم در کتاب "جیمناستیکوس" خود نوشت که مهارت‌های لئونیداس تمام معادلات مربوط به آموزش ورزشی و انواع بدن را به هم زد.

مجسمه‌ای از او در رودس قرار دارد که زیر آن نوشته شده «او سرعت خدایان را داشت.» همین عنوان از سر فلپس هم زیاد است!

منبع: BBC World
ترجمه: وبسایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید