كسی برای هاشمی نامه نمی‌فرستد

کد خبر : ۲۳۹۰۷
بازدید : ۱۰۵۹
دعوت‌نامه‌هایی كه به مقصد نمی‌رسند. هفته آینده جلسه جامعه روحانیت مبارز با حضور شش عضو جدید آن برگزار می‌شود؛ درحالی‌كه چهار نفر از قدیمی‌ترین اعضایش یعنی «ناطق‌نوری»، «هاشمی‌رفسنجانی»، «امامی‌كاشانی» و «حسن روحانی» مدت‌هاست جامعه را ترك كرده‌‌اند و حتی معلوم نیست دعوت‌نامه شركت در جلسات هم به دستشان برسد. «غلامرضا مصباحی‌مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز دیروز به ایلنا گفت: «هر جلسه برای آقای روحانی و هاشمی دعوت‌نامه ارسال می‌شود. این دو نفر عضو ثابت جامعه روحانیت هستند و درصورتی‌که تمایل داشته باشند، می‌توانند در جلسات حضور داشته باشند اما مدتی است که به این جلسات نیامده‌اند». اما از آن طرف، هم روابط‌عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام و هم دفتر هاشمی‌رفسنجانی نسبت به دریافت چنین دعوت‌نامه‌هایی اظهار بی‌اطلاعی می‌كنند.

«محمد هاشمی» رئیس دفتر هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به اینكه ماجرا را باید از دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت پیگیری كرد، اجازه می‌خواهد تا دراین‌باره از مسئول مربوطه سؤال كند. او بعد از پرس‌وجو به «شرق» می‌گوید كه ارسال دعوت‌نامه شركت در جلسات جامعه روحانیت مبارز در گذشته‌های دور مرسوم بود اما حالا مدت‌هاست كه هیچ دعوت‌نامه‌ای از جامعه روحانیت مبارز دریافت نشده است. «غلامرضا مصباحی‌مقدم» در پاسخ به این سؤال «شرق» كه آیا ارسال دعوت‌نامه رسمی در گذشته بوده یا الان هم رایج است؟ آیا شما از ارسال آن برای آقای هاشمی مطمئن هستید و اینكه نحوه ارسال آن به چه شكل است؟ پیك یا فردی به صورت حضوري آن را می‌برد، فكس می‌شود یا...، گفت: «بله مطمئن هستم كه دعوت‌نامه‌ها ارسال می‌شود. احتمالا فكس می‌شود كه جزئیات‌ آن را دبیرخانه در جریان است».

جامعه روحانیت مبارز اخیرا شش عضو جدید به خود اضافه كرده است. در غیبت دائمی آن چهار نفر و فوت دو نفر دیگر یعنی آیت‌الله مهدوی‌كنی، دبیركل جامعه روحانیت مبارز و محسن دعاگو، امام‌جمعه شمیرانات، جذب اعضای جدید دور از انتظار نبود. مصباحی‌مقدم چندی‌قبل گفته بود ما در شورای مرکزی ٢٤ عضو داریم و درصدد افزودن تعداد اعضای شورای مرکزی هستیم.

آن‌طور كه مصباحی‌مقدم گفته بود از حدود ۲۰ فردی که عضویت آنها در دست بررسی بود، شش نفر یعنی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی رهبر، امام‌جمعه اصفهان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی‌عراقی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان، آیت‌الله محسن قمی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان، آیت‌الله آل‌هاشم، امام‌جمعه تبریز و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دین‌پرور، مدیر بنیاد نهج‌البلاغه بیشترین رأی را كسب كردند. مصباحی‌مقدم گفته بود كه اعضای جدید در اولین جلسه جامعه روحانیت در هفته آینده شرکت خواهند کرد.

غیبت متمادی
دلایل حضورنیافتن این چهار نفر در جلسات متفاوت است. اگرچه جعفر شجونی از طیف مخالفان هاشمی در جامعه گفته است كه جامعه روحانیت همچنان بر این باور است که به تبعیت از آیت‌الله مهدوی‌کنی باید درباره این حضورنیافتن، سیاست سکوت پیشه کرد. یكی از اعضا در پاسخ به این پرسش كه آیا جذب اعضای جدید به معنای حذف آن چهارنفری است كه ترك جلسات كرده‌‌اند، گفته است: «خیر، آقایان هاشمی، ناطق، روحانی و امامی‌کاشانی اعضای هیأت مؤسس جامعه روحانیت مبارز هستند و حذف‌شدنی نیستند، همچنان عضو جامعه روحانیت مبارز هستند و هر زمان خواستند تشریف می‌آورند، هر زمان هم که نخواستند به جلسات نمی‌آیند. اساسنامه جامعه روحانیت تصریح دارد که مؤسسان حذف‌شدنی نیستند.

منتها آنها هر زمان تمایل پیدا کردند، تشریف می‌آورند». ماجرای بی‌مهری ناطق نسبت به جامعه روحانیت به دوران احمدی‌نژاد و به‌ویژه بعد از مناظره‌های سال ٨٨ بازمی‌گردد كه احمدی‌نژاد اتهاماتی را متوجه خانواده ناطق در صداوسیما كرد. ناطق از اینكه اصولگرایان و به‌ویژه اعضای جامعه به حمایت از احمدی‌نژاد دربرابر این تهمت‌ها سكوت كردند و از او دفاعی نكردند، از جامعه دلخور شد و اکنون هفت سال است كه آن را ترك كرده است. اگرچه قطعا دلخوری‌ها ریشه در پیش از آن انتخابات داشت و برخی خبرهای غیررسمی حکایت داشت که علی‌اکبر ناطق‌نوری در آخرین جلسه جامعه روحانیت مبارز- قبل از انتخابات ٨٨- با انتقاد شدید از احمدی‌نژاد، اعلام كرده بود که در انتخابات آینده قطعا به او رأی نخواهد داد. همچنین شنیده شده بود كه در كشاكش انتخابات ٨٨ او با اعتراض به اعلام حمایت برخی از اعضای این تشکل از احمدی‌نژاد به نام جامعه روحانیت و مطرح‌شدن پیشنهاد رأی‌گیری مجدد برای اعلام حمایت از رئیس سابق دولت می‌گوید چنانچه جامعه روحانیت بخواهد دوباره رأی‌گیری کند، از این تشکل کناره‌گیری می‌کند.

بعد از آن، همه پادرمیانی‌ها برای بازگرداندن او بی‌نتیجه ماند تا جایی كه تقریبا تمامی اعضا از بازگشت او ناامید شده‌اند. غیبت هاشمی در جامعه روحانیت اما از ناطق هم قدیمی‌تر است. او از سال ٨٤ یعنی دقیقا مصادف با آمدن احمدی‌نژاد و چرخیدن اصولگرایان به سمت او، دیگر در جلسات شركت نكرده است. سخنگوی جامعه درباره غیبت‌های هاشمی گفته است: «ایشان مطرح نکرده‌اند که شرکت نمی‌کنند، بلکه می‌گویند به‌ دلیل رعایت مسائل امنیتی، جلسات در مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شود تا من هم بتوانم در آن شرکت کنم. تا قبل از سال ٨٤ هم بسیاری از جلسات در مجمع یا شورای نگهبان که نزدیک مجمع است و رعایت مسائل امنیتی در آن مشابه مجمع است، برگزار می‌شد. یک ‌بار هم ایشان به دفتر آیت‌الله مهدوی‌کنی آمدند که باعث دلخوری مرحوم آقای مهدوی‌کنی هم شد، چون نیروهای حفاظت آقای هاشمی آمدند و دفتر ایشان را مهروموم کردند.

البته آقای هاشمی از قبل گفته بود که حضور من باعث زحمت شما می‌شود و آقای مهدوی‌کنی هم بعدا گفتند که بله باعث زحمت شد، اما بعد از سال ٨٤ دیگر جلسات در مجمع تشکیل نشد». درباره غیبت روحانی هم اگرچه به مشغله‌های دوران ریاست‌جمهوری او اشاره می‌كنند اما حضورنیافتن او هم بسیار قدیمی است. شیخ جعفر شجونی همان سال ٨٨ غیبت امامی‌كاشانی و روحانی را هم به انتخابات آن سال مربوط دانسته و گفته بود: «حسن روحانی و امامی‌كاشانی بعد از انتخابات در جلسات جامعه روحانیت شركت نمی‌كنند».

غیبت هاشمی، ناطق‌نوری و روحانی تنها یك غیبت ساده نیست، آنها در واقع مهم‌ترین اعضای جامعه روحانیت مبارز هستند كه غیبتشان خود به محلی برای چالش درون‌گروهی و طیف‌بندی‌های درون جامعه روحانیت منجر شده است. طیف معتدل‌تر جامعه به هاشمی، روحانی و طبیعتا ناطق‌نوری گرایش دارند. اما طیف دیگر مخالف آنها هستند. كشمكشی كه بر سر قرارگرفتن نام هاشمی در فهرست جامعه روحانیت مبارز در انتخابات اخیر خبرگان هم خود را نشان داد. همچنین زمانی که بحث حمایت مجدد اصولگرایان سنتی از حسن روحانی در سال ٩٦ مطرح شد، مصطفی پورمحمدی و غلامرضا مصباحی‌مقدم دو عضو این تشکل اعلام کردند حمایت از روحانی محتمل است؛ موضوعی که شجونی یا سالك درباره آن توضیح دادند و آن را نظر شخصی گوینده تفسیر كردند. شجونی گفت: «در آخرین جلسه این دو عضو اعلام کردند نظر شخصی‌شان را مطرح کرده و از طرف جامعه سخن نگفته‌اند؛ ضمن اینکه بعید است جامعه روحانیت مبارز از روحانی حمایت کند».
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید