میزان استفاده زنان و مردان از اینترنت

کد خبر : ۲۴۰۵۰
بازدید : ۱۰۸۶
براساس آخرین گزارشی که از سوی اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) منتشر شده است، بیش از نیمی از جمعیت دنیا (۳.۹ میلیارد نفر) هنوز از اینترنت استفاده نمی کنند.

مهر نوشت: اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) آمار جدیدی را از وضعیت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات منتشر کرده است که این آمارها نشان می­ دهد، برغم کاهش قیمت خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، هنوز ۳.۹ میلیارد نفر از جمعیت جهان از اینترنت استفاده نمی­ کنند.

این آمار و ارقام که مربوط به وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال ۲۰۱۶ است و توسط درگاه پایش جامعه اطلاعاتی ایران وابسته به سازمان فناوری اطلاعات منتشر شده است، نشان می ­دهد که کشورهای درحال توسعه با ۲.۵ میلیارد کاربر، دارای بیشترین کاربران اینترنت هستند، درحالی که کشورهای توسعه ­یافته دارای یک میلیارد کاربر اینترنت هستند.

اما، ضریب نفوذ کاربران اینترنت داستان متفاوتی را بیان می­ کند. ضریب نفوذ کاربران اینترنت در کشورهای توسعه یافته ۸۱ درصد، در کشورهای در حال توسعه ۴۰ درصد و در کشورهای کمتر توسعه یافته ۱۵ درصد است.

کاهش رشد پهن ­باند موبایل
آمارهای منتشر شده نشان می­‌دهد که پوشش تلفن همراه با تخمین پوشش ۹۵ درصد جمعیت جهان یا هفت میلیارد نفر که حداقل تحت پوشش شبکه موبایل سلولی نسل دوم است، هم­ اکنون نزدیک به وضعیت فراگیر قرار دارد.

شبکه‌های پیشرفته پهن­ باند سیار (LTE) در سه سال گذشته رشد خوبی داشته­‌اند و در حدود ۵۳ درصد جمعیت جهان یعنی ۴ میلیارد نفر تحت پوشش این شبکه­‌ها هستند. اما با وجود این که تعداد مشترکان پهن­ باند سیار در کشورهای درحال توسعه با تجربه نرخ رشد دو رقمی به ضریب نفوذ ۴۱ درصد رسیده، اما آهنگ رشد ضریب نفوذ پهن­‌باند سیار در جهان کاهش یافته است. انتظار می­‌رود که تعداد کل مشترکان پهن­‌باند سیار در انتهای سال ۲۰۱۶ به ۳.۶ میلیارد مشترک برسد که این مقدار در سال ۲۰۱۵ حدود ۳.۲ میلیارد مشترک بوده است.

رشد پهن­ باند ثابت در کشورهای توسعه یافته
در همین حال انتظار می‌­رود که در پایان سال ۲۰۱۶، نسبت مشترکان پهن­‌باند ثابت در جهان به حدود ۱۲ مشترک به ازای هر ۱۰۰ نفر برسد. اروپا، آمریکا و کشورهای تازه استقلال­ یافته بیشترین ضریب نفوذ را خواهند داشت. با این وجود چین، پیشران پهن ­باند ثابت در آسیا و اقیانوسیه است که انتظار می ­رود در پایان سال ۲۰۱۶ ضریب نفوذ این کشور در این بخش از ۱۰ درصد بیشتر شود.

تداوم کاهش تعرفه­ های فناوری اطلاعات و ارتباطات
هم­ اکنون، خدمات پهن­ باند سیار مقرون به صرفه­ تر از خدمات پهن باند ثابت شده­ اند. یکی از اهداف کمیسیون پهن­ باند این است که تا سال ۲۰۱۶، خدمات پایه پهن­ باند در کشورهای درحال توسعه باید کمتر از ۵ درصد میانگین درآمد ماهیانه باشند. در انتهای سال گذشته، ۸۳ کشور درحال توسعه به این هدف رسیده بودند.

نیمی از دنیا هنوز از اینترنت استفاده نمی‌کنند
برآوردها نشان می دهد که در انتهای سال ۲۰۱۶، بیش از نیمی از جمعیت دنیا، یعنی ۳.۹ میلیارد نفر هنوز از اینترنت استفاده نمی کنند. هم ­اکنون، یک میلیارد خانوار در جهان به اینترنت دسترسی دارند. از این یک میلیارد خانوار، ۲۳۰ میلیون خانوار در چین، ۶۰ میلیون خانوار در هند و ۲۰ میلیون خانوار در ۴۸ کشور کمتر توسعه یافته هستند. ارقام مربوط به دسترسی خانوار حدی از شکاف دیجیتال را نشان می­ دهد. به­ عنوان مثال، ۸۴ درصد خانوارها در اروپا به اینترنت متصل هستند در حالی که ۱۵.۴ درصد خانوارها در آفریقا به اینترنت متصل‌اند.

مردان بیشتر از زنان از اینترنت استفاده می‌کنند
در تمامی نقاط جهان، ضریب نفوذ اینترنت در میان مردان بیشتر از زنان است. این شکاف جنسیتی در استفاده از اینترنت از ۱۱ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۱۲ درصد در سال ۲۰۱۶ رسیده است. بیشترین شکاف جنسیتی با میزان ۲۳ درصد در آفریقا و کمترین شکاف جنسیتی در قاره آمریکا به میزان ۲درصد است.

افزایش ۶ برابری پهنای باند جهانی اینترنت در کمتر از ۹ ماه
در ابتدای سال ۲۰۱۶، پهنای باند اینترنت بین ­الملل از ۳۰ هزار گیگابیت در ثانیه به ۱۸۵ هزار گیگابیت در ثانیه رسیده است. اما، پهنای باند در جهان به شکل نابرابری توزیع شده است و کمبود پهنای باند در جهان در بسیاری از کشورهای درحال توسعه و کمتر توسعه یافته یکی از گلوگاه­های اصلی است.

اتحادیه بین­ المللی مخابرات با اشاره به اهداف جهانی توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرده است: میزان اتصال ­پذیری در سطح جهان به سرعت در حال گسترش است، اما برای کاهش شکاف دیجیتال و فراهم­ کردن زمینه حضور بیشتر از نیمی از جمعیت جهان که هم ­اکنون از اینترنت استفاده نمی­ کنند، باید اقدامات اساسی بیشتری در اقتصاد دیجیتال صورت پذیرد.

براساس این گزارش، سال ۲۰۱۶، نقطه شروع پیاده­ سازی ۱۷هدف توسعه پایدار و ۱۶۹ نشانگر مرتبط با آن­ها طبق اهداف توسعه پایدار بوده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید