جایگاه تهران در بین بهترین شهرهای جهان

جایگاه تهران در بین بهترین شهرهای جهان
کد خبر : ۲۴۱۵۱
بازدید : ۳۵۶۳
فرادید | پایگاه اینترنتی اکونومیست بسان هر سال برای سال ۲۰۱۶ نیز گزارش و فهرستی در باره بهترین و بدترین شهرهای جهان ارائه کرده است. برای تهیه این فهرست سی شاخص مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش فرادید به نقل از دویچه وله، بنابر گزارش واحد اطلاعات پایگاه اینترنتی گروه "اکونومیست" درباره بهترین و بدترین شرایط زندگی در شهرهای سراسر جهان در سال ۲۰۱۶، ملبورن (استرالیا) به عنوان مناسب‌ترین شهر برای زندگی انتخاب شده است. این ششمین سال متوالی است که ملبورن چنین جایگاهی را از آن خود می‌کند.

در فهرست "اکونومیست" وین، پایتخت اتریش، در مقام دوم قرار دارد و رتبه‌های سوم و چهارم از آن شهرهای ونکوور و تورنتوی کانادا شده است.

شهرهای برتر جهان در فهرست "اکونومیست" در مجموع بر اساس سی شاخص با هم مقایسه می‌شوند، که امنیت و ثبات، بهداشت و درمان، محیط زیست، آموزش و زیرساخت‌ها از مهم‌ترین این شاخص‌ها هستند.

گزارش سال ۲۰۱۶ "اکونومیست" درباره شرایط زندگی می‌گوید که تروریسم و ناآرامی، مهمترین عوامل کاهش سطح کیفیت زندگی در شهرهای جهان هستند.

فهرست یاد شده ۱۴۰ شهر جهان را دربرمی‌گیرد که دمشق، پایتخت سوریه، در قعر آن قرار گرفته و عنوان بدترین شهر جهان را دارد. در مقام‌های ماقبل آخر به ترتیب لاگوس در نیجریه و طرابلس در لیبی دیده می‌شوند.

گزارش می‌گوید که اقدامات تروریستی وحشیانه به معضلی برای بسیاری از کشورهای جهان بدل شده است. این پدیده از نظر تدوین کنندگان گزارش تازه نیست، ولی بر شدت و ابعاد آن افزوده، به گونه‌ای که از هر ۵ شهر، یکی جایگاه خود را در فهرست مذکور نسبت به سال گذشته از دست داده است؛ پدیده‌ای که جای نگرانی دارد. برای مثال در مورد جایگاه سیدنی استرالیا هم اثرگذار شده‌ است و این شهر که سال گذشته در مقام دهم بود جای خود را به هامبورگ داده و یک رتبه تنزل پیدا کرده است.

گزارش البته صرفا تهدیدهای تروریستی را دلیل کاهش ثبات در شهرها نمی‌داند، بلکه افزایش تعداد تظاهرات اعتراضی، مناقشه‌های مرزی و درگیری‌های مسلحانه به خصوص در خاورمیانه و شمال آفریقا راهم در این بی‌ثباتی‌ها موثر معرفی می‌کند.

جایگاه تهران در بین بهترین شهرهای جهان

ارتقاء جایگاه تهران
گزارش "اکونومیست" می‌گوید که از شروع سال جاری میلادی (۲۰۱۶) جهان شاهد هزار مورد حادثه تروریستی بوده که حملات فرانسه، بلژیک و ترکیه از بارزترین آن‌ها به شمار می‌روند.

تهران در کنار دبی و هراره (پایتخت زیمبابوه) البته مشمول این پس‌رفت نشده‌اند و در فهرست ارتقاء رتبه داشته‌اند. جایگاه تهران البته همچنان در رده‌های پایین جدول و در مقام ۱۲۶ از ۱۴۰ کشور است، ولی این رتبه در ۵ سال گذشته مدام بهتر شده است. برای مثال، تهران سال ۲۰۱۵ در مقام ۱۳۰ قرار داشت و امسال در عمل ۴ رتبه وضعیت آن ارتقاء پیدا کرده است.

ظاهرا گشایش در پرونده هسته‌ای، خروج نسبی ایران از انزوا و تعاملات بیشتر توریستی و اقتصادی با جهان ارتقاء کیفیت زندگی در تهران را هم به ضرورتی بدل کرد که مقام‌ها نمی‌توانند به سادگی از کنار آن بگذرند.

با این همه آلودگی هوای تهران و بیماری‌ها و مرگ و میرهای ناشی از آن به علاوه پیامدهای فقر و فاقه‌ای که در نتیجه تحریم‌ها و وضعیت نامساعد اقتصادی تشدید شده نیز بر حیات اجتماعی تهران بی‌تاثیر نیست.

۰
نظرات بینندگان
  • زهرا ارسالی در

    خدایا مچکرم که همیشه تو دنیا از اخر اولیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید