وزیر دفاع ایران به تذکر رئیس مجلس پاسخ داد!

وزیر دفاع ایران به تذکر رئیس مجلس پاسخ داد!
کد خبر : ۲۴۵۸۲
بازدید : ۱۷۷۴
حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی از "سوء تفاهم" ایجاد شده درباره اظهار نظر خود پیرامون ارتباط مجلس با موضوع استفاده نظامی روسیه از یک پایگاه هوایی ایران ابراز تاسف کرده است.

وزیر دفاع درنامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس، که در جلسه علنی مجلس در روز چهارشنبه، ٣ شهریور (٢٤ اوت)، قرائت شد، در مورد لزوم دادن این پایگاه و همچنین نظرات خود نسبت به جایگاه مجلس توضیحاتی داده است.

حسین دهفان در این نامه، که متن آن بعد از ظهر دیروز در وبسایت وزارت دفاع منتشر شده بود، با اشاره به تذکر و اظهار نظر علی لاریجانی در جلسه روزگذشته مجلس "در رابطه با انعکاس نظر اینجانب در مورد کمک به اقدام مشترک ایران - روسیه برای پشتیبانی از جبهه مقاومت در سوریه جهت مقابله با جریانات تروریستی - تکفیری" آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل را متهم کرده است که مشترکا از این "جریانات" که منطقه و تمامی جهان را ناامن کرده، حمایت می‌کنند.

جبهه مقاومت عنوانی است که جمهوری اسلامی به حکومت سوریه، گروه حزب‌الله لبنان و چند گروه فلسطینی مخالف روند صلح با اسرائیل داده است.

وی اظهار داشته که "شان و جایگاه مجلس شورای اسلامی" در قانون اساسی و اظهارات رهبران سابق و کنونی جمهوری اسلامی برای همه شناخته شده است و افزوده است که "نمایندگان مجلس، وفق قانون اساسی، می‌توانند از مسایل کشور مطلع شده و در جریان امور قرار گیرند و بحمدالله در دوره مسئولیت اینجانب، تعامل و همکاری همه‌جانبه با مجلس و نمایندگان در بالاترین سطح قرار داشته است."

وزیر دفاع ایران به تذکر رئیس مجلس پاسخ داد
نامه دهقان روز گذشته نوشته و در جلسه علنی امروز مجلس قرائت شد
حسین دهقان در مورد اظهار نظر چند روز پیش خود پیرامون مطرح شدن موضوع پایگاه هوایی در مجلس گفته است: "ضمن ابراز تاسف از سوء تفاهم ایجاد شده، تصریح می‌گردد که آنچه من گفتم به هیچ عنوان تضعیف شان و جایگاه مجلس و یا نمایندگان نبوده بلکه منظور این بود که اتخاذ چنین تصمیمی نیاز به تصویب مجلس ندارد."

وزیر دفاع جمهوری اسلامی از رئیس مجلس خواسته است تا متن نامه را "به نحو مقتضی در جلسه علنی مجلس به استحضار نمایندگان برساند."

به گزارش خبرگزاری مجلس - خانه ملت - پس از قرائت متن نامه حسین دهفان توسط یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس، علی لاریجانی گفت از اینکه وزیر دفاع "با سرعت موضوع را بررسی و در این باره اظهار نظر کردند تشکر می‌کنیم و انتظار ما هم از ایشان همین بود که با توجه به سوابق انقلابی‌شان، موضوع سوء تفاهم را رفع کنند و ما از ایشان تشکر می‌کنیم."

هفته گذشته، یکی از نمایندگان مجلس با یادآوری اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی دادن پایگاه نظامی به کشور خارجی را ممنوع کرده، خواستار توضیح علی لاریجانی در مورد گزارش‌های مربوط به حضور هواپیماهای نظامی روسیه در پایگاه نوژه همدان شد.

پیشتر، وزارت دفاع روسیه تایید کرده بود که هواپیماهای نظامی آن کشور از پایگاهی در غرب ایران به ماموریت های عملیاتی در سوریه اعزام می‌شوند. در آن جلسه، رئیس مجلس گفت که ترتیباتی که برای استفاده هواپیماهای نظامی روسیه از پایگاه هوایی ایران صورت گرفته به معنی دادن پایگاه نظامی به آن کشور نیست و در نتیجه، مغایرتی با قانون اساسی ندارد.

روز شنبه، رسانه‌های خبری اظهارات سرتیپ پاسدار حسین دهقان را منتشر کردند که در واکنش نسبت به طرح این موضوع به مجلس گفته بود: "استفاده روسیه از پایگاه همدان به مجلس ارتباطی ندارد."


وزیر دفاع ایران به تذکر رئیس مجلس پاسخ داد
خبر "استقرار" هواپیماهای روسی در یک پایگاه هوایی ایران همراه با تصاویری هفته گذشته در رسانه‌های خارجی منتشر شد
علی لاریجانی در جلسه روز گذشته مجلس نسبت به این سخنان واکنش نشان داد و گفت: "لازم است به وزیر دفاع این تذکر داده شود که نسبت به مجلس درست حرف نزدند.

باید ادب حکمرانی را در این مسائل رعایت می‌کردند." آقای لاریجانی با اشاره به اظهارات رهبران سابق و کنونی جمهوری اسلامی در مورد اینکه "مجلس در راس امور است" گفت: "بنابراین، در نظام باید هم در بیان مطالب و هم در اجرا به این موضوع توجه داشت و لذا از همه می‌خواهم به این ساختار نظام و درجات آن توجه کافی داشته باشند."

با وجود انعکاس خبر پرواز هواپیماهای روسی از یک پایگاه هوایی در ایران، هنوز منابع رسمی جمهوری اسلامی در مورد شرایط استفاده از پایگاه و تعهدات دو طرف در این زمینه جزئیاتی منتشر نکرده‌اند.

اوایل این هفته، حسین دهقان در انتقاد تلویحی از اطلاعیه وزارت دفاع روسیه در مورد پرواز هواپیماهای نظامی آن کشور از پایگاه هوایی نوژه گفت که روسیه با افشای این خبر "نوعی خودنمایی و بی‌معرفی" کرده و قصد داشته خود را یک قدرت دارای نفوذ منطقه‌ای معرفی کند.

به این ترتیب، احتمالا جمهوری اسلامی انتظار داشت این موضوع علنی یا دست کم رسانه‌ای نشود هرچند بعید به نظر می‌رسد که پرواز هواپیماهای روسی از این پایگاه از دید کشورهای دیگر مخفی بماند و ایالات متحده هم گفته است که روسیه رسما مسیر پرواز هواپیماهای خود به سوریه از فراز خاک عراق را به آگاهی آن کشور رسانده بود.

برخی مقامات جمهوری اسلامی بر لزوم همکاری نظامی با روسیه در عملیات حمایت از حکومت سوریه تاکید نهاده و استفاده نظامی روسیه از پایگاه نوژه را در این راستا دانسته‌اند اما هنوز رسما در مورد ترتیبات و دامنه این همکاری جزئیاتی منتشر نکرده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید