رفع تیرگی و پُف زیر چشم با طب سنتی

پُف دور چشم می‌تواند نتیجه خواب زیاد، بلغمی شدن بدن، رطوبتی شدن بدن، شکم آوری، روده‌های سرد، تغذیه سرد، کم کاری احتمالی تیرویید، عفونت احتمالی، آب غیر متعارف خوردن یا فعال شدن خلط غالب بدن به بلغم باشد.

کد خبر : ۲۴۸۱۳
بازدید : ۱۴۰۶
پُف کردن چشم‌ها می‌تواند دلایل متعددی از جمله بیداری شبانه، تغییرات هورمونی، آلرژی‌ها، کم‌ کاری تیروئید، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های پوستی و خستگی داشته باشد.

درمانگران طب رایج و طب سنتی در جهان دلایل مختلفی برای تیرگی دور چشم و حلقه‌های سیاه اطراف چشم مطرح می‌کنند، برخی از آن‌ها خستگی، کار زیاد، تنظیم نبودن ساعت خواب و تغذیه نامناسب را دلیل بروز این مسئله می‌دانند و گروهی خون‌رسانی نامناسب به ناحیه چشم، استرس و ناراحتی‌های کلیوی را عامل بروز این تیرگی‌ها معرفی می‌کنند و متناسب با علت به‌وجود آمدن این تیرگی، نسخه‌هایی را جهت درمان ارائه می‌کنند.

علی بهادری متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دلیل تیرگی و پُف زیر چشم در طب سنتی گفت: پُف دور چشم می‌تواند نتیجه خواب زیاد، بلغمی شدن بدن، رطوبتی شدن بدن، شکم آوری، روده‌های سرد، تغذیه سرد، کم کاری احتمالی تیرویید، عفونت احتمالی، آب غیر متعارف خوردن یا فعال شدن خلط غالب بدن به بلغم باشد.

وی با بیان اینکه دلایل ارثی و سبک زندگی در ایجاد پُف زیر چشم موثر هستند، افزود: به طوری که کاهش مصرف غذاهای پر نمک و کافئین‌دار در رفع این عارضه کمک می‌کند. حتی دلیل پُف زیر چشم ممکن است تحت تاثیر عامل ژنتیک و ارثی باشد.

گاهی نیز به دلیل سبک زندگی افراد است. به عنوان مثال افرادی که دارای پُف زیر چشم هستند به اندازه کافی نمی‌خوابند.

بهادری به مصرف غذاهای پرنمک در روز اشاره کرد و گفت: مصرف غذاهای پرنمک نیز در طول روز باعث ایجاد این عارضه می‌شود که به دنبال آن فرد نیاز به نوشیدن مقدار زیادی آب پیدا می‌کند و همچنین عدم تحرک و ورزش نکردن نیز از دلایل پُف زیر چشم عنوان شده است.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه البته وجود برخی بیماری‌ها مثل بیماری‌های آلرژیک یا مزمن سینوسی نیز باعث بروز این عارضه می‌شود، افزود: برای درمان این عارضه خوابیدن کافی، نوشیدن مقدار فراوان آب در طول روز، مصرف کم و محدود نمک و کاهش مصرف کافئین پیشنهاد می‌شود.

همچنین آغشته کردن پد یا پنبه با شیر به دلیل داشتن اسید لاکتیک موثر است و کیسه چای سبز نیز موثر شناخته شده؛ چراکه مواد شیمیایی ضد التهابی دارد.

بهادری به رفع پُف و تیرگی زیر چشم با تقویت گوارش فرد اشاره کرد و گفت: بافت زیر چشم بافت خیلی حساسی است و کسی که زیر چشمش پُف می‌کند، احتمال دارد گوارشش ضعیف باشد. بنابراین قبل از اینکه روی این موضع کار کنیم، سیستم گوارش فرد را باید تقویت کنیم.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: حتی گاهی با تقویت سیستم گوارش و بهبود هضم معده یا گرم کردن معده با داروهای ساده مانند زیره، پف زیر چشم افراد خیلی بهتر می‌شود، منتها استفاده از داروهای موضعی به دلیل حساسیت زیر چشم، ممکن است واکنش نشان دهد.

برای درمان این عارضه خوابیدن کافی، نوشیدن مقدار فراوان آب در طول روز، مصرف کم و محدود نمک و کاهش مصرف کافئین پیشنهاد می‌شود. مالیدن کتیرا یا شیر به زیر چشم برای لایه برداری مفید است و تیرگی زیر چشم را از بین می‌برد و پوست را روشن می‌کند ولی نه برای همه افراد؛ چرا که دور چشم بسیار حساس است.

وی ادامه داد: در فصل تابستان ورزش معتدل توصیه می‌شود که خود به دفع مواد زائد کمک می‌کند ولی ورزش شدید باعث گرمی بسیار و روان شدن و تحریک اخلاط و تحلیل زیاد است و برای بدن آسیب‌زاست.

ورزش کم هم به دلیل عدم تحلیل مواد زائد، مناسب نیست و بهتر است که ورزش در بهار، آرام و طولانی مدت باشد تا بدن بیشتر سود برد.

وی با بیان اینکه برای مقابله با پف زیر چشم باید تغذیه گرم و تر مصرف شود، افزود: شربت عسل‌آب مصرف شود، انجام بادکش گرم کامل از پشت کتف تا قوزک پاها با ۲۵ لیوان در یک مرکز حجامت طب سنتی، خوردن روزی یک قاشق عرق آویشن در یک لیوان آب ولرم، آب سیب با پوستش بعنوان آنتی بیوتیک طبیعی، مصرف آب انجیر، تغذیه شب هنگام نان و پنیر با گردو، مصرف دوغ و لبنیات اندک آنهم با مصلحات آن، مالیدن روغن بادام شیرین به صورت، یکساعت قبل خواب مخلوط عرق‌های اسطوخدوس و بهارنارنج و بادرنجبویه در یک لیوان، خوردن هفت مغز اندک بصورت مخلوطی، خوردن یک قاشق گرده گل زنبور عسل در یک لیوان عسل‌آب در ناشتا، پرهیز ویژه از سرکه جات و گوشت گاو و گوشت مرغ و عدسی و سیب زمینی سرخ‌کرده ، گرم نگه داشتن پهلوها، خوردن کندر روی زبان به اندازه یک گندم از مواردی هستند که می‌تواند به تیرگی و پُف زیر چشم کمک کنند.

وی اضافه کرد: اگر بانوان پف صورت‌شان توام با ترشحات سفید رنگ رحم و بوی مشمزکننده رحم و واژن بوده باشد، احتمال بروز کیست نرم و بلغمی وجود دارد. پس باید به متخصص مراجعه و یک سونوگرافی لگن تهیه کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید