90 درصد مردم از فرانسوا اولاند تنفر دارند

طی یک نظرسنجی که در 22 و 23 ژوئیه 2016 انجام گرفت محبوبیت فرانسوا اولاند با افزایش 3 درصدی به 57 درصد افزایش یافته بود

کد خبر : ۲۵۰۱۴
بازدید : ۱۰۵۱
تا انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 در فرانسه زمان زیادی باقی نمانده است. آوریل- می‌2017 (حدود 9 ماه دیگر) زنگ آغاز رقابت‌ها به‌صدا درخواهد آمد.

با این حال، نامزدهای اصلی ریاست‌جمهوری یعنی فرانسوا اولاند و نیکولا سارکوزی به تکاپو افتاده‌اند تا آرای بیشتری از اردوگاه مقابل ربوده و وارد سبد رای خود کنند.

به گزارش روزنامه فرانسوی‌زبان فیگارو، طی یک نظرسنجی که در 22 و 23 ژوئیه 2016 انجام گرفت محبوبیت فرانسوا اولاند با افزایش 3 درصدی به 57 درصد افزایش یافته بود.

البته این نظرسنجی‌ها نسبی بوده و چندان دقیق نیست چراکه آرای نامزدها هر روز براساس فلان موضع‌گیری یا بهمان سخن بالا و پایین می‌شود اما پس از یک ماه روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی می‌نویسد میزان نفرت هموطنان اولاند از او حتی رقبای سیاسی‌اش را متعجب کرده است.

روزنامه واشنگتن پست می‌افزاید در یک نظرسنجی 90 درصد از مردم فرانسه از اولاند ابراز نفرت و انزجار کردند. درخصوص عملکرد اولاند نیز تنها 12 درصد از کسانی که نظرسنجی شدند، گفتند که اولاند کارش را خوب انجام داده است.

این بدترین نظرسنجی طی سه دهه گذشته برای یک رئیس دولت به‌حساب می‌آید. البته این خبر برای اولاند عجیب نیست.

در سال 2013 نیز برای اولین‌بار اعلام شد که «اولاند منفورترین رئیس‌جمهوری در تاریخ اخیر فرانسه» لقب گرفته است. در آن سال نرخ محبوبیت او 26 درصد اعلام شده بود.

حتی میزان محبوبیت سلف او، نیکولا سارکوزی، به زیر 30 درصد سقوط نکرده بود. از آن زمان و پس از حملات پاریس در ژانویه 2015 (شارلی ابدو و یک سوپرمارکت متعلق به یهودیان) محبوبیت اولاند اندکی بالاتر از 30 درصد قرار گرفت.

اما این نرخ چندان دوامی نداشت زیرا نرخ بالای بیکاری و شدت یافتن حملات در حال بلعیدن رئیس‌جمهوری سوسیالیست بود. اما اکنون آنها که بیشترین میزان سرخوردگی از عملکرد اولاند را دارند، طبقه متوسطی هستند که سن‌شان بالای 35 و کمتر از 49 سال است.

اولاند در همان روزها و ماه‌های آغازین ریاست‌جمهوری به دلیل قاطع عمل‌نکردن مورد انتقاد بود. رئیس‌جمهوری اصرار کرد بنا دارد تصمیمات را براساس اجماع بگیرد تا کشوری که به چپ و راست تقسیم شده را متحد سازد. براساس برخی نظرسنجی‌ها، محبوبیت اولاند کمتر از سایر همقطارانش در قاره سبز و آمریکای شمالی است.

مرکل صدراعظم آلمان محبوبیت 54 درصدی دارد و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا محبوبیت 63 درصدی. پوتین هم حمایت 83 درصد از مردم را دارد. با این حال، برخی معتقدند میزان بالای محبوبیت به معنای موافقت با سیاست‌های آنها نیست.

اما چرا محبوبیت اولاند بالا و پایین می‌شود؟
مخالفانش می‌گویند دوران ریاست وی موفق نبود زیرا اقتصاد اندکی از دست رکود خارج شده است اما بسیاری از مشکلات کشور پابرجاست.

اما تناقض در اینجاست که میزان محبوبیت اولاند در لحظات حساس و در دوران سیاه، ناگهان پس از حملات سیر صعودی گرفت. واشنگتن‌پست می‌نویسد تجربه اولاند با جورج بوش قابل مقایسه است.

محبوبیت بوش پس از حملات 11 سپتامبر به سرعت افزایش یافت و نرخ محبوبیت او از 51 درصد به 86 درصد رسید.

اما گرایشی که اکنون نسبت به اولاند وجود دارد این است که مردم ممکن است بخواهند به خوش‌بینی روی آورند. کلودیا سینگ، استاد مدرسه اقتصادی پاریس می‌گوید خوش‌بینی در فرانسویان نسبت به سایر کشورهای اروپایی «ذاتی‌تر» است و ارزش بیشتری دارد.

فیگارو در گزارش دیگری می‌افزاید زنگ رقابت‌های ریاست‌جمهوری در فرانسه زود به صدا درآمده است. این روزنامه می‌نویسد مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه، به «تهدید قابل‌توجه» نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری قبلی فرانسه اشاره کرده و می‌گوید او درصدد است تا دستور کار خود را به «راست» دیکته کند.

او در نشستی در «کولومیه»، نزدیک تولوز، اعلام کرد که او فرانسه را میان «پوپولیست‌ها» و «عوام فریب‌ها» تقسیم کرده است. اکنون به نظر می‌رسد دوگانه اولاند و سارکوزی وارد مرحله جدی‌تری از نبرد تمام‌عیار شده‌اند.

هریک بر موج مخالفان دیگری سوار می‌شود. اگرچه حامیان اولاند می‌گویند کشور «در جنگ با افراطیون» قرار دارد و نباید با دامن‌زدن به شکاف‌ها، اختلافات را بیشتر و انسجام داخلی را قربانی کرد اما سارکوزی توپخانه خود را به سوی اولاند و متحدانش نشانه گرفته و می‌گوید: «ما با جنگی مواجهیم که باید پایان یابد و تهدیدی که دائما در حال بازتولید و بازسازی خود است.»

البته در برهه‌ای، با کاهش محبوبیت اولاند، محبوبیت مارین لوپن و سارکوزی افزایش یافت. گاردین می‌افزاید برخی پیش‌بینی می‌کنند که لوپن و سارکوزی در انتخابات 2017 گوی سبقت را از اولاند بربایند و به دور دوم برسند. هرچند گاردین در ادامه می‌افزاید که لوپن در نهایت بازنده خواهد بود.

اکنون حزب «جمهوری‌خواه» سارکوزی درگیر رقابت‌های مقدماتی برای معرفی نامزد نهایی است. اولاند اعلام کرده که پایان سال جاری نامزدی خود را تعیین خواهد کرد.

به نظر می‌رسد اکنون سارکوزی سوار بر موج ناسیونالیسم فرانسوی است و تلاش دارد تا آرای اولاند را به سبد خود بریزد. او اکنون در میان سایر رقبا پیشتاز است.

به نوشته فیگارو، مانوئل والس، گویی بنا ندارد دست از سر سارکوزی بردارد. او در سخنانی گفت: «سارکوزی کشور را به کدام‌سو خواهد برد؟» والس که شمشیر را علیه سارکوزی از رو بسته می‌گوید: «تو تهدیدی قابل‌توجه هستی. تو می‌خواهی کشور را به ارتجاع بکشی و برنامه‌هایت با برنامه‌های راست‌افراطی تفاوتی ندارد.»

حال باید دید آیا در روزها و ماه‌های منتهی به ریاست‌جمهوری آرای اولاند بالا خواهد رفت یا سارکوزی؟ آیا در رقابت میان سوسیالیست‌ها، راست‌افراطی فرصت را مغتنم خواهد شمرد
یا خیر.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید