آیا استرس موهایمان را سفید می‌کند؟

پاسخ کوتاه این است که قضیه پیچیده است. استرس قطعا روی وضعیت جسمانی ما تاثیر می‌گذارد، اما در زمینه سفید شدن مو، دانشمندان هنوز نمی‌دانند که دقیقا چه چیزی عامل آن است

کد خبر : ۲۵۱۰۵
بازدید : ۱۶۹۸
سال‌هاست که استرس بیش از حد را یکی از عوامل موثر در سفید شدن موها می‌دانند.

اما آیا واقعا درست است که نگرانی‌ها و مسوولیت‌های بیشتر می‌تواند رنگ مو را تغییر دهد.

پاسخ کوتاه این است که قضیه پیچیده است. استرس قطعا روی وضعیت جسمانی ما تاثیر می‌گذارد، اما در زمینه سفید شدن مو، دانشمندان هنوز نمی‌دانند که دقیقا چه چیزی عامل آن است.

تحقیقات نشان می‌دهند که چندین عامل وجود دارند که بر میزان موی سفید سر ما تاثیر می‌گذارند.

موی ما رنگش را از سلول‌هایی به نام ملانوسیت می‌گیرد که رنگدانه تولید می‌کنند. وقتی ما سن‌مان بالا می‌رود، سلول‌های ملانوسیت ضعیف شده و می‌میرند. به این ترتیب، موهای ما دیگر رنگ نمی‌شوند.

این آسیبی که به سلول‌ها وارد می‌شود «استرس اکسیداتیو» نام دارد و در تمام سلول‌های بدن‌مان رخ می‌دهد و بخشی از روند طبیعی افزایش سن است، نه استرس امتحان یا آخرین مهلت انجام یک پروژه.

وقتی بدن ما مسن‌تر می‌شود، دیگر نمی‌تواند با انواع خاصی از مولکول‌های مضر مبارزه کند. در نتیجه استرس اکسیداتیو رخ می‌دهد و تاثیرش در موهای ما دیده می‌شود.

«میری سیبرگ»، یک مشاور پوست‌شناسی از موسسه‌ی جهانی پوست‌ می‌گوید: «استرس بیشتر ممکن است منجر به ریزش مو شود تا سفید شدن آن.»

بنابراین اگر در موقعیت پراسترسی قرار دارید، سفید شدن زود هنگام مو را فراموش کنید، چرا که مشکل بزرگ‌تری مربوط به مو وجود دارد که باید حواس‌‌تان به آنها باشد.

نگرانی‌ها و استرس‌های زیاد و درازمدت می‌توانند در فرایند‌های زیستی رشد مو اختلال ایجاد کرد و منجر به ریزش مو شوند.

اما در سال ۲۰۰۷، محققان دانشگاه هاروارد عنوان کردند که استرس مداوم می‌تواند فرایند سفید شدن مو را سریع‌تر کند، چون استرس مولکول‌های به شدت واکنش‌پذیری تولید می‌کند که رادیکال آزاد نام دارند و در تولید ملانین اختلال ایجاد می‌کنند.

پزشکی به نام «تایلر سیمت» می‌گوید: «ما کسانی را دیده‌ایم که دو تا سه سال استرس داشتند وگزارش داده‌اند که در این مدت موهایشان زودتر سفید شده است.»

البته عوامل زیست‌محیطی دیگری هم در سفید شدن مو دخیل هستند. این عوامل شامل سیگار کشیدن، قرار‌گرفتن در معرض آلودگی هوا و نداشتن تغذیه خوب می‌شوند. بنابراین اگر نمی‌خواهیم موهایمان سفید شود بهتر است از این عوامل دوری کنیم. شاید هم بد نباشد که کمی کمتر حرص بخوریم و آرامش‌مان را حفظ کنیم.

منبع: Science Alert
ترجمه: دیجی مگ
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید