سرنوشت تلخ ناکام‌های المپیک

کد خبر : ۲۵۱۷۲
بازدید : ۱۸۴۱

با پایان کار کاروان ایران در المپیک ٢٠١٦ و ارزیابی عملکرد ١٣ رشته اعزامی به این رقابت‌ها، حالا فدراسیون‌ها برای آینده تیم‌های ملی رشته‌های مختلف تصمیم‌گیری می‌کنند. این‌که کدام مربیان نمره قبولی دریافت کرده‌اند و کدام رشته‌ها نیاز به تغییرات اساسی دارد، تا حدود زیادی با توجه به نتایج کسب شده، مشخص است. با این حال در ادامه به بررسی رشته‌های مختلف و وضعیتی که سرمربیان این تیم‌ها دارند، پرداخته‌ایم.

کشتی؛ همراه با خادم و بنا
نتایج کشتی در المپیک را می‌توان به ٢ بخش مجزا تبدیل کرد. کشتی فرنگی با وجود انتظارات زیادی که از آن می‌رفت، فقط با ٢ مدال برنز به کارش پایان داد اما کشتی آزاد توانست نتایجی به مراتب بهتر از دوره‌های گذشته کسب کند. محمد بنا که در چند‌سال اخیر سابقه قهر کردن از تیم‌ملی در شرایط سخت را دارد،‌ این بار در صحبت‌هایش چیزی از رفتن نگفت و خودش هم اعلام کرد که به آینده فکر می‌کند. از سوی دیگر فدراسیون کشتی نیز پشت او ایستاده و روز گذشته علیرضا لرستانی، عضو شورای فنی کشتی فرنگی اعلام کرد که از این مربی برای ادامه کار حمایت می‌شود. حال باید دید که تصمیم محمد بنا برای ادامه کار چه خواهد بود. از سوی دیگر باید دید رسول خادم که به دلیل حضورش در رأس فدراسیون اعلام کرده بود فقط تا المپیک سرمربی تیم‌ملی می‌ماند، بعد از چند‌سال حاضر می‌شود هدایت تیم‌ملی را به فرد دیگری بسپارد یا خیر، اگرچه اعضای حاضر در شورای فنی همچنان اصرار به حضور رئیس فدراسیون در رأس تیم‌ملی دارند.

روزهای خوش انوشیروانی
تیم ملی وزنه‌‌برداری در المپیک ٢٠١٦ با کسب ٢ مدال طلا توانست یکی از تیم‌های موفق کاروان ایران لقب بگیرد،‌ اگرچه هدایت یکی از طلایی‌های وزنه برداری یعنی کیانوش رستمی با سرمربی تیم‌ملی نبود. این وزنه‌بردار هم بعد از کسب این مدال سهمی برای انوشیروانی قایل نشد تا درواقع سرمربی جوان وزنه‌‌برداران فقط با هدایت سهراب مرادی طعم طلا را بچشد. با این حال بلافاصله بعد از بازگشت از ریو شورای فنی فدراسیون وزنه‌برداری و شخص علی مرادی از سرمربی فعلی حمایت کرده و او را تا بازی‌های آسیایی ٢٠١٨ ابقا کردند.

مقانلو رفتنی است
در شرایطی که بیژن مقانلو در سمت سرمربیگری تیم‌ملی در چند ‌سال اخیر نتایج بدی را کسب نکرده بود، در المپیک با حذف ٣ تکواندوکار ایرانی شکست بزرگی را متحمل شد. تا امروز بیژن مقانلو حرفی از استعفا نزده و رئیس فدراسیون تکواندو نیز اظهارنظری درباره آینده تیم‌ملی انجام نداده است. با این حال بعید به نظر می‌رسد مقانلو با توجه به رقم خوردن یک ناکامی بزرگ بتواند به کارش در تیم‌ملی تکواندو ادامه دهد. از سوی دیگر در بخش بانوان که تا قبل از المپیک مینو مداح هدایت ملی‌پوشان را برعهده داشت، کنار رفت چون کیمیا علیزاده با مربی شخصی خود به المپیک اعزام شد. باید دید در بخش بانوان چه شرایطی پیش روی فدراسیون تکواندو است.

لوزانو می‌ماند؟
رائول لوزانو که تنها ٤ ماه به صورت حضوری هدایت تیم‌ملی والیبال را برعهده داشت، بعد از حذف از جمع ٨ تیم برتر المپیک به کشورش سفر کرده و فدراسیون والیبال نیز تصمیم مشخصی درباره آینده وی نگرفته است. با این حال به نظر می‌رسد مسئولان فدراسیون از عملکرد وی رضایت دارند و در صورتی که توافقات از نظر مالی و مدت زمان قرارداد انجام شود،‌ بار دیگر شاهد حضور این مربی آرژانتینی در ایران خواهیم بود.

رزمی‌کاران در بحران
فدراسیون بوکس در سال‌های اخیر بارها چارچوب خود را برای هدایت تیم‌ملی تغییر داده و از مربیان مختلفی استفاده کرده اما درنهایت برخلاف نظر فدراسیون اکبر احدی به‌عنوان مربی احسان روزبهانی به المپیک اعزام شد. ناکامی تنها بوکسور ایران در المپیک نیز باعث شد تا فدراسیون در برابر روزبهانی قرار بگیرد و حالا وضع هدایت تیم‌ملی در بلاتکلیفی محض قرار دارد. در دیگر رشته رزمی یعنی جودو، نصرت خان مربی ازبکستانی که به حضورش انتقاداتی زیادی وارد شده بود، به المپیک اعزام شد و حتی یک پیروزی هم به دست نیاورد. احتمالا باید برای شناخت کادرفنی جدید تیم‌ملی در انتظار برگزاری انتخابات فدراسیون باشیم.

وضعیت سایر رشته‌ها
تنیس‌روی‌میز یکی دیگر از رشته‌هایی بود که المپیک ٢٠١٦ را با ناکامی ترک کرد. جمیل لطف‌الله نسبی هدایت برادران عالمیان را برعهده داشت و فعلا فدراسیون از عملکرد وی حمایت کرده و احتمالا با این وضع تصمیم به ثبات در کادرفنی این تیم گرفته می‌شود. در بخش بانوان نیز سال‌هاست سیما لیموچی در رأس کادرفنی قرار دارد و تمدید قراردادش محتمل به نظر می‌رسد. در رشته تیراندازی لازلو، سرمربی مجارستانی در کسب یک مدال برای کاروان کشورمان ناکام ماند، ‌اگرچه با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو بود. در رشته دوومیدانی که هر ورزشکاری مربی شخصی خودش را دارد، شرایط کمی پیچیده‌تر است. از احسان حدادی گرفته تا حسن تفتیان هیچ‌کدام وضع مشخصی ندارند. قبل و بعد از المپیک به تصمیم فدراسیون مبنی بر این‌که اختیار انتخاب مربی را به ورزشکاران داده، انتقاد شد و شاید در همین راستا فدراسیون دوومیدانی تصمیم بگیرد، از روش جدیدی برای انتخاب مربیان ورزشکاران ملی‌پوش این رشته استفاده کند. در رشته دوچرخه‌سواری احتمالا با تغییراتی که در فدراسیون به وجود آمده، باید شاهد تغییرات در کادرفنی تیم‌ملی هم باشیم. در المپیک مصطفی چایچی که در سال‌های اخیر به‌عنوان مدیر تیم‌های ملی فعالیت می‌کرد، هدایت ملی‌پوشان را برعهده داشت و نتیجه ضعیفی هم به دست آمد. در رشته‌هایی چون شمشیربازی و قایقرانی که پیمان فخری و افشین فرزام ملی‌پوشان را هدایت می‌کردند، احتمالا با توجه به عملکرد نسبتا موفق خود به کارشان ادامه می‌دهند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید