آخرین گفت‌وگو با خیاط تن پوش رهبر انقلاب

خیاط کهنه کار و پیشکسوت لباس روحانیت در قم گفت: آیت الله خامنه‌ای در انتخاب لباس و طرح‌های آن هیچ مشاوره ای ندارد و از هنگامی که رهبر انقلاب شده است ساده ترین جامه روحانیت را بر تن می‌کند.

کد خبر : ۲۵۴۸۲
بازدید : ۱۱۹۷
ایسنا گفتگویی با خیاط کهنه کار و پیشکسوت لباس روحانیت در قم که امروز درگذشت را منتشر کرده است.

بنا به گفته وی آیت‌الله خامنه‌ای در انتخاب لباس و طرح‌های آن هیچ مشاوره ای ندارد و از هنگامی که رهبر انقلاب شده است ساده ترین جامه روحانیت را بر تن می‌کند.

ابوالفضل عرب‌پور صفری اظهار کرد: گاهی پارچه‌ای ساده از سوی دفتر رهبری برای دوخت جامه می‌آورند اما از طریق دفتر ایشان در قم نماینده‌ای برای ارائه اندازه‌ها جهت دوخت مراجعه می‌کند که آن فرد نیز به نمایندگی از آقا، ارزان ترین پارچه را بر می‌دارد و البته گاهی نیز من را به حضور شان برده‌اند تا اندازه‌ها را در بیاورم.

وی، مهم ترین نشان افتخار خود را دوخت تن پوش روحانیت بر قامت امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه‌ای می‌داند، رهبرانی که یک جهان شیفته و والای مرام و بزرگواری شان بوده و هستند.

عرب پور که لباس های علمای بزرگی را در طول سالهای گذشته تاکنون دوخته است، افزود: در حقیقت هر چه علم و فضل فزونی می‌یابد جامه و لباس روحانیت، ارزان تر و ساده تر می شود. ارزان ترین پارچه‌ها برای دوخت جامه مقدم است که بیشتر مورد توجه طلاب قرار می گیرد.

این خیاط پیشکسوت عنوان کرد: پارچه های زرد مانند که مایل به کرم است ساده ترین نوع پارچه‌ها هستند و در نهایت عبایی را که با آنها دوخته می‌شود عبای رهبری نام نهاده‌ایم. وقتی طلاب، جنسی از پارچه برای دوخت عبا را انتخاب می‌کنند می‌گوییم از عبای رهبری سفارش داده‌اند.

وی گفت: لباسهای آیت الله خمینی (ره) نیز از ساده‌ترین پارچه‌ها بود، پارچه‌هایی که به نام مطهری شناخته می‌شوند و در کارخانه مشهد تولید می‌شود. می توان گفت آیت الله خمینی(ره) و آیت الله خامنه‌ای در دل ها محبوب هستند و توانسته‌اند اعتماد یک ملت را به خود جلب کنند. آیت الله خامنه‌ای از ساده ترین نوع زندگی برخوردارند و این ساده زیستی ارزشمند است.

عرب پور خاطرنشان کرد: آن زمان که آیت الله خامنه‌ای ریاست جمهوری را عهده دار بودند بیشتر سفارش لباس داشتند اما حالا گاهی سالی یک بار و یا دو سال یک بار سفارش لباس می‌دهند؛ این خصلت مردان خداست که همچون ساده ترین اقشار جامعه زندگی می کنند.

وی بیان کرد: لباس‌ها قبل از انقلاب بسیار سنتی دوخته می‌شد اما امروزه نوع دوخت آن کمی متحول شده است. البته برخی از روحانیون لباس فاخر و آراسته تر و گران تر سفارش می‌دهند اما به طور کلی در این جا لباس چه ساده باشد و چه فاخر فقط یک دستمزد دارد.

این خیاط پیشکسوت گفت: مادر من قمی الاصل است و افتخار می کنم که در این شهر به روحانیون خدمت می کنم. روحانیون همیشه پناه مردم در طول تاریخ بوده اند و آن هایی که با خدا معامله می کنند و خدایی هستند عزت و کرامتی خدایی دارند همانند آیت الله خامنه ای که شخصیتی فوق العاده دارد و با همه جایگاه و مدارج علمی و دینی، فردی ساده زیست و دوست داشتنی است.

ابوالفضل عرب پور، خیاط مشهور لباس روحانیت که لباس بسیاری از علمای قم و روحانیان سیاستمدار را دوخته است، شب دوشنبه،15 شهریور دار فانی رو وداع گفت. لازم به ذکر است که گفت و گوی ایشان با ایسنا چند روز قبل از فوت شان گرفته شده است.

ابوالفضل عرب‌پور، خیاط‌ قدیمی لباس طلاب بوده و اولین لباس روحانیت آیت الله جوادی آملی، لباس امام خمینی(ره)، آیت الله بروجردی، آیت الله گلپایگانی، امام موسی صدر، آیت الله کوه کمره‌ای، آیت الله خوانساری و آیت الله سید احمد زنجانی و بسیاری از علما را دوخته است. لباس‌های دکتر روحانی، رئیس‌جمهور هم حاصل هنر اوست.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید